Pamplona

Spanje, Pamplona

De morgenstond…

Het voordeel van een kleine albergue was dat het snurkerskoor vannacht beperkt was tot een solozanger en iedereen uitstekend heeft geslapen. De vier overige pelgrims bij het heerlijke ontbijt waren afkomstig van Canada, Italië en Duitsland. Jacob uit Wolfburg had een strak schema en vertrok als eerste. De twee Italiaanse meisjes waren jammer genoeg eentalig. Met onze familie hebben we voor het vertrek nog gezongen voor de tiende verjaardag van mijn kleindochter Maud. Ook vandaag weer voor 8 uur de deur uit.

Langs de Arga

Het was vandaag schitterend wandelweer, weliswaar bewolkt, maar zacht en met slechts een beetje wind. Het grootste stuk van de Camino volgde de Arga, een snel stromend riviertje. Mooie panorama’s, frisgroen, appelbloesems en ontluikende bloemen luisterden ons pad op.
Vanaf eeuwenoude brug van Trinidad de Arre kreeg de Camino snel een stedelijk karakter. De voorstad Burlada werd bereikt en het silhouet van de kathedraal van Plampona dook op in de verte. Na een korte etappe van slechts 18 km werd onze albergue pal aan de kathedraal iets na het middaguur bereikt. Het was een bewuste keuze om het vandaag wat rustiger aan te doen om wat te recupereren van de 2 vorige etappes en ook om de mooie stad Pamplona te bezoeken.

Pelgrim-toerist

De grote, mooi gerestaureerde kathedraal met aangrenzend museum was zeker het bezoeken meer dan waard. Toen plots het grote orgel op volle kracht in dit eeuwenoude gebouw begon te klinken was dit een mooie toegift. Natuurlijk kon ook een bezoek aan het beroemde café Iruña op het Plasa del Castillo niet ontbreken. Op initiatief van Hugo namen we deel aan de dagelijkse samenkomst van de pelgims om 18 uur voor het mooie stadhuis. Vrijwillige gidsen loodsten ons langs enkele bezienswaardigheden van de oude binnenstad en vertelden haar bewogen geschiedenis. Na de mooie Sansaturninkerk met binnenin de Virgin del Camino bracht men ons naar de Escuala de Christo waar er samen met de andere pelgrims een korte bezinning was en er gebeden werd voor de wereldvrede.
Met lekkere pinchos in een lokale bar werd de dag afgesloten.

Mooie foto's

Norbert De Kimpe 2022-05-02 21:56:48

Mooie natuur en aangename wandeltemperatuur. Wat willen jullie nog meer? Lekker eten en eens goed rusten om er morgen weer tegenaan te gaan. Op kraambezoek bij Goele lijkt nog geen 10 jaar geleden. Proficiat Maud en geniet van je verjaardag. En jullie allen geniet van jullie nachtrust en de tocht van 2 mei. En vele groeten aan iedereen van ons drie uit Reppel

De drie van tante Mene 2022-05-02 22:11:51

Fijn dat ge vandaag een korte pauze inlast en zo de waarschijnlijk mooie stad Pamplona hebben kunnen bezoeken. Hoe was het bier in uw fameuze cafe?

BOES YANNICK 2022-05-03 09:55:35

Zo moet het zijn, iets kortere tocht om te recupereren en tijd te nemen om wat cultuur op te doen in Pamplona. En nu hop hop naar de volgende pelgrimsstad Puente de la Reina 👍. Veel wandelgenot.

Peter 2022-05-03 10:48:45

Mooi die tocht naar Santiago. Af en toe eens een kortere trip inlassen of een rustdag. Helder en foutloos geschreven. Zo is het aangenaam om te lezen. Ook mooie foto's. Veel wandelgenot op de Camino!