L'Oise

Frankrijk, Mézières-sur-Oise

Clermont

Tussen de auto's tijdens het spitsuur een stad bergop uitfietsen is niet het liefste wat ik doe. De meeste auto's blijven wel (geduldig?) achter je maar sommigen kunnen hun ongeduld of ochtendhumeur maar moeilijk verbergen als ze niet achter zo een trage weggebruiker voorbij kunnen. Dus ik was blij om terug op de boerenbuiten te kunnen rijden, richting Compiègne. De grote heuvels had ik gisteren gedaan, dus de voormiddagrit verliep vlot. In het dorpje Estrées-Saint-Denis was er zelfs een bakker om mijn mondvoorraad voor de dag aan te vullen.

Compiègne

Deze drukke stad ligt aan de rivier de Oise, aan de grens van bosrijke streken en bieten- en graanvelden. Ze is bekend voor de cosmetica en metaalindustrie.
Ook Compiègne heeft een lange geschiedenis met Romeinse wortels. Het was het jachtgebied van de Merovingische koningen en ook de volgende vorsten jaagden graag in de uitgestrekte wouden.
De Eglise St. Jacques uit de 13de en 23de eeuw geeft aan dat dit zeker ook een belangrijke etappeplaats voor pelgrims is geweest.
Eerder recent is Compiègne natuurlijk ook bekend omdat er in een spoorrijtuig na de eerste wereldoorlog de vrede werd getekend.

De bossen van Compiègne

Na in de stad op een smal en ongelijk fietspad aan de oevers van de Oise, was het heerlijk fietsen in de koele bossen op een breed en recht fietspad. Plots was de weg versperd door een omgewaaide boom, twee stammen hoog. Ik had geen zin om al die kilometers terug te fietsen en begon alvast mijn bagage af te laden om het hele zootje en daarna de fiets en mezelf proberen aan de andere kant te brengen. Deze pelgrim had weer eens geluk want net op dat moment kwam de enige jogger in het hele bos van de andere kant aangelopen. Hij hielp me om alle bagage aan de overkant te brengen. Ik weet niet of het me zonder hulp gelukt zou zijn.

Langs het water

Net voor de stad Noyon verliet ik de vertrouwde gids van Sweerman en sloeg ik aan de Pont l' Évêque rechts af en volgde van dan af de Europese pelgrimsroute, uitgetekend vanaf Scandinavië, die ook in ons land langs de Maas en Samber passeert. En toen was alles vlak: langs het kanaal fietsen, eerst het Canal Lateral a l' Oise, daarna het Canal de la Sambre à l' Oise. Geen wind, dus ik kon goed doortrappen. Op zeker ogenblik stopte ik bij twee andere bepakte fietsers, die aan het pauzeren waren. Zij trokken er voor vijf dagen op uit en hadden een mooie rondrit uitgerekend waarbij ze een groot stuk van Eurovelo3 fietsten, de route die ik ook tot aan de Belgische grens uitgekozen had.
Weinig overnachtingsmogelijkheden in dit gebied, maar na slechts 1 telefoontje had ik al onderdak in een chambre d'hôtes, vlak aan de route, met een groot park tot aan de oevers van de Oise, de rivier die vandaag mijn dag had beheerst.

Wat gaat dat vlot, nu kort het toch wel echt op. Binnen 3-4 dagen, opstaan, en niet op de fiets moeten, gaat dat wel lukken Jaak? Nogmaals, respect en proficiat!

Francis Weckx 2018-06-07 21:59:42

... ge hebt er in ieder geval uw glimlach niet mee verloren !👍👍👍

Ericvan 2018-06-07 22:08:08

Bij je tocht komt altijd de juiste man op de juiste plek en maar goed ook. Het is ook te merken dat je een goede band hebt met bakkersfamilies en je kan echt reclame maken voor de smakelijke koffiekoeken. Misschien een job bij thuiskomst Jaak. Ga je hen echt verrassen door plots aan de deur te staan ? Morgen een stevig ontbijt om dan weer verder met je tocht maar vooreerst een goede nachtrust van ons drie Jacqueline en Jean en Mia Leen.

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-06-07 22:12:39

Bonsoir, wat gaat het vlot. En hoe ontzettend leuk zijn al je dagverslagen om te lezen. Maar ik kijk al een beetje uit naar je 'vertellingen'. Trouwens, ... volgende week zaterdag tentjes rechtzetten voor het zomerfeest van Sint-Gerardus?

Tony Nijsten 2018-06-07 22:15:13

Nog even doortrappen en je bent thuis. Een dikke proficiat voor je pelgrimage en een dikke dank u wel voor de dagelijkse kroniek, dewelke ik en vele andere iedere dag hebben mogen lezen.

Jos Coelmont 2018-06-07 22:40:19

Inderdaad Jaak, wat gaat het de laatste dagen heel erg vlot. Binnen een paar dagen zal je thuis zijn. Daar zullen ze heel blij zijn om jou terug te zien. Ik zelf en heel veel anderen gaan jouw mooie verhalen missen. In ieder geval nogmaals chapeau voor deze prestatie en mijn respect. Zoals iemand uit mijn vriendengroep in jouw blog reageert : het zou een leuk idee zijn om jouw verhalen persoonlijk te horen en foto's te bekijken op een infoavond. Ik ken een plaats waar je alles ter beschikking hebt (beamer, projectiescherm, grote zaal, ...) en ik weet dat die plaats jou ook vertrouwd is. Welkom !!! Mijn taak om jou even te herinneren aan jouw cijfers van de week zit er op. Je zult ze nog maar één keer moeten geven bij jouw thuiskomst. Ik heb echt genoten, Jaak. Bedankt voor de mooie verslagen en dat wij dit allemaal mochten mee beleven. Ik wens je nog een behouden thuiskomst. Wees toch nog maar heel voorzichtig. Nu je de stal ruikt, geen gekke toeren gaan uithalen, hé. Hartelijke groeten en tot binnenkort. Chrisja.

Chrisja Zawodny 2018-06-07 22:50:13

Ik kan alleen maar beamen wat hierboven geschreven is Je schrijfsels zal ik zeker missen, maar ik hoop dat je nog wel wat te vertellen hebt in augustus als we de Provence reus beklimmen

Jef Yskout 2018-06-07 23:13:11

Ik kom ook naar die infoavond, hopelijk gaat die ook door!!!!!! Ik zou fantastische fietser ook persoonlijk proficiat willen wensen. Nog even doortrappen Jaak en je bent weer in het land!!!! Ze geven thans onweer voor morgen maar ik hoop toch dat de zon je welkom gaat heten Zonnige groeten uit Lanaken, Cathy

cathy Ramaekers 2018-06-08 00:41:24

Amai Jaak dat was me nogal een hindernis die boom: ik begrijp dat ge toch wel moeite hebt gehad om erover te geraken: maar niets kan u tegenhouden - proficiat. Ge zijt nu bijna thuis gezien ge de laatste bladzijde van uw gids hebt gedraaid. Ik zie u dan graag terug.

Yannick 2018-06-08 09:07:56

Je bent er bijna! Jammer voor onze aangename lectuur, maar gelukkige voor de achterband! Hierboven had chrisja een goed idee en ja ik kom ook graag luisteren! Onze buurman Johan is er ook bijna, hij denkt rond de 24ste Compostella te bereiken. Bedankt voor je fijne verslagen Jaak! Chris

Chris Iliaens 2018-06-08 09:39:43

Jaak het einde is in zicht als "peregrino" . Mijn pet af voor de vele kilometers die op je teller staan ! Deze belevenis blijft je hele leven bij , met al het moois dat je hebt gezien , je rijke ontmoetingen met al die mensen die je op je weg al bent tegengekomen en nog zal ontmoeten , de leuke en minder leuke anekdotes . Je zal een ander mens zijn als je thuis komt met al die "bagage " die je meebrengt . Ik wens je nog een behouden thuiskomst voor de dagen die nog resten van jouw "viaje de peregrinación". Bedankt dat we je tocht tot nu toe al hebben mogen volgen met je uitstekende reisverslagen ! Mucha suerte! Reinhilde

Reinhilde Van Dingenen 2018-06-08 16:30:01

Fantastisch, hoe snel gaat dat nu ineens, ik heb een paar dagen niet kunnen lezen, en nu ben je er ineens bijna... benieuwd naar de laatste dagen en de thuiskomst. Ik ken er een aantal die héél erg blij zullen zijn! Proficiat ook dat je je doel zo vlot bereikt hebt, én die terugrit daarbij. Dat doen er je niet veel na! Respect! Fijne thuiskomst !