Langs Pau en Pyreneeën

Frankrijk, Oloron-Sainte-Marie

Het andere Lourdes

Ik heb Lourdes verlaten langs een mooie route, die grotendeels langs de Gave de Pau liep. Een groot verschil tussen het stille bospad in het Forêt de Lourdes en de gonzende drukte in het stadje zelf. Sweerman had de aansluiting terug op de hoofdroute bijna geheel langs de Gave de Pau getekend. Rustige wegen langs stille dorpjes. De naam van het dorpje waar ik me bevoorraadde vond ik wel mooi: St. Pé-de-Bigorre, zeg maar St. Pierre in het plaatselijke dialect. De grotten van Bétharram, waar ik langs fietste zouden ook mooi zijn, maar ik ben er niet gestopt.

Sneeuw

Na de aansluiting op de hoofdroute, weken de Pyreneeën niet van mijn linkerzijde. Op de hoogste toppen was vannacht verse sneeuw gevallen, dat was duidelijk. Het leverde mooie panorama's op. Buiten enkele klimmen was de rit naar Oloron-Sainte-Marie relatief vlak. Er stond alleen een stevige tegenwind en het was koel vandaag. Dus toch nog duwen.

Oloron-Sainte-Marie

In pelgrimsmiddens, zowel vroeger als nu, klinkt deze plaats mythisch. Het was en is nog steeds de laatste grote pleisterplaats voor de grote oversteek via de Col de Somport naar Jaca.
De geschiedenis van deze stad gaat terug tot voor het jaar 500. De Moren en de Noormannen verwoestten het stadje om vanaf 1080 weer te groeien en op te leven, mede door enkele kruisvaarders van hier. Het gebeeldhouwde portaal van de Kathedraal Ste.- Marie vertoont gelijkenissen met dat van Moissac.
Morgen zal ik zelf ook de overtocht naar Spanje wagen. Ik heb me alvast vandaag bevoorraad, want morgen op 1 mei is het hier Foire en dus alles gesloten. Mijn winteroutfit heb ik ook al uit de fietstas gehaald. Het belooft fris te worden, maar droog!

Fantastisch hoe vlot alles verloopt en hoe je bovendien steeds de goesting vindt er 's avonds nog een boeiend verhaaltje over te schrijven. Een prachtige tocht vol warme ontmoetingen met mens en natuur, je droom is een schitterende ervaring en verrijking geworden. Bonjour wordt morgen buenos dias, alle succes met de oversteek naar Spanje en good luck voor een verdere zorgeloze tocht. Geniet volop op je eigen rustige manier... en laat ons 's avonds ook steeds meegenieten. Nog een duwtje bergop vanuit Pelt!

Francis Weckx 2018-04-30 21:04:54

De dag van het "grote werk", niet dat de afgelopen 3 weken minder waren natuurlijk, maar de oversteek naar Spanje betekent klimmen he. Vanaf Accous gestaag, met een kleine uitschieter van bijna 10%, klimmen naar een hoogte van 1632 m over een afstand van zo'n 28 km. Intussen zal ik op mijn "snurkijzer" over vlakke 18 km Limburgse wegen scheuren in de Sint-Gerardusmotortocht. Ik ga toch aan je denken! En kijk uit naar je verslag van morgenavond. Alvast courage ... en genieten, want het is daar wondermooi!

Tony Nijsten 2018-04-30 21:06:09

Wat een prachtige beelden en mooie natuur.Morgen er weer met frisse moed tegenaan maar bij zulke inspanningen zal je wel geen kou ervaren. Een goede nacht en nu je Spaans maar opfrissen en denken aan Pierre Knoops in zijn sketches. Groetjes uit Reppel familie Leen en we kijken al uit naar morgen

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-04-30 21:32:32

Beste Jaak, op 9 april waren we in Brustem bij je vertrek en fietsten we een eindje mee. Van Landen tot Lourdes op 3 weken; je moet het maar doen! Na het afscheid zagen we je alleen vertrekken en dacht ik "zo'n lange eenzame tocht". Maar uit je verhalen heb ik geleerd dat een fietsende pelgrim noch alleen noch eenzaam is. Wat een rijke en fijne ontmoetingen heb je dagelijks gehad! Veel succes met de overtocht van Lourdes over de Pyreneeën naar Spanje. Nog maar 1.000 km te gaan...., sorry... te fietsen.

Stefan Daemen 2018-04-30 21:35:19

Jaak, Je blijft mij verwonderen over het gemak waarmee je Frankrijk hebt doorkruist en de gretigheid waarmee je je tocht blijft verderzetten. Klagen over zware bagage of andere ongemakken doe je amper. Integendeel, genieten van pittoreske landschappen, authentieke dorpjes, gastvrije stops en leuke babbels met locals, dat is de rode draad in je dagelijks verhaal! Zelfs de Pyreneeën kunnen je blijkbaar niet afschrikken. Respect! 'Jaak de Fietser' is voor mij voortaan 'Jaak de Krak'. Au revoir la France, hola España ! Marc

Marc 2018-05-01 07:12:05

Hallo Jaak, Het blijft genieten van je verslag elke dag.Ik wens je goede benen voor de rest van je trip.Het zal nodig zijn! Hasta luego.

Josiane Xhenseval 2018-05-01 10:08:49

Dag Jaak langzaam maar zeker vooruit. Vandagg komen vier gasten van Sint Gerardus op bezoek nl Ludo Wijnen. Altan, Willy Pressietiuckven en Bruno Horemans samen met mijn dochyer Marijke Vanessa Vanspauwen en Lisbeth Cartenstadt op bezoek in het Vlaamse Parlement. Is een jaarlijkse traditie.willy en Altan zijn al verl vaker in het parlement geweest. Fiets ze en kom veilig op bestemming. Beste groet uit Brussel