En nu alleen verder

Spanje, Ventosa

Afscheid

Uit pure gewoonte was iedereen om 6 uur wakker, ondanks het feit dat enkel ikzelf vandaag zou wandelen en de andere familieleden naar Barcelona zouden sporen. Van Hugo had ik gisteren na ons restaurantbezoek al afscheid genomen. Hij zou vandaag immers een heel vroege trein nemen. Van de drie anderen zou in Camino-stijl afscheid worden genomen: al wandelend naar een bar om er eerst te ontbijten. Jammer genoeg was zo vroeg op zaterdagmorgen niets open en daarom wandelden ze maar mee door tot aan het stuwmeer Pantano de la Grajera, bijna 7 km buiten het centrum van de stad. Het eigenlijke afscheid van mijn tochtgenoten was voor iedereen toch wel intens. Zij keerden terug naar Logroño.
De eerste km’s alleen voelden wel wat vreemd.
Zeven dagen samen met familie op weg gaan is dan ook voor ons allemaal een heel speciale beleving geweest. Iedereen deed het natuurlijk op zijn of haar eigen manier en we kenden elkaar al lang genoeg om rekening te houden met elkaars grote en kleine kanten.
Bedankt lieve familie om de voorbije week met mij een stuk van de weg af te leggen. In kilometers zullen het er ongeveer een175-tal zijn geweest. Ook voor de voelbare ondersteuning van de familieleden die thuis zijn gebleven wil ik van ganserharte een dikke merci zeggen.

En nu alleen verder.

Nog geen ontbijt gevonden in Logroño, geen probleem: onmiddellijk na her stuwmeer stond peregrino Marcelino met een kraampje vol fruit en goede raad voor de pelgrims die passeerden.

Navarrete

Navarrete was het volgende dorp op de weg. Ik kende het als overnachtingsplaats van vier jaar geleden. Net voor de ruïnes van het 12de eeuwse pelgrimshospitaal San Juan de Acre was men ondertussen een gigantisch afrittencomplex voor de snelweg aan het bouwen. Uiteraard werd er even halt gehouden in de prachtige 16de eeuwse Iglesia de la Asunción om daarna even de honger te stillen. Bij het zoeken van een plaatsje in de zon om mijn broodje op te eten, wenkte een (op het eerste zicht wat bizarre) pelgrim om de bank met hem te delen. Het bleek Frank uit Berlijn te zijn, een leraar kunst die drie jaar geleden na het verlies van vrouw en kind besloten had om gedurende een jaar als pelgrim naar Santiago te trekken. Ondertussen is hij nog op pad. Hij leeft van de donativo’s (vrije giften) om in zijn onkosten te voorzien. Zelf wandelt hij vooral ‘s nachts met hoofdlamp omdat hij de Camino overdag te druk vindt. Blijkbaar doen er dat nog.

Ventosa

Het pad liep vooral langs olijf- en wijngaarden. Sinds gisteren wandelen we immers in de Rioja met zijn rode aarde. Het stuk wandelroute heel dicht langs de drukke snelweg was gelukkig niet te lang.
Vandaag een korte etappe van 23 km gepland tot in het kleine dorpje Ventosa. Op het eerste zicht is er weinig te beleven, maar in de kleine albergue was er alles wat voor de pelgrim noodzakelijk is en voldoende tijd beschikbaar om energie op te doen voor de wat langere tocht van morgen. De sobere, maar lekkere maaltijd in de enige bar/restaurant werd samen genoten met Jordan uit Beieren. Hij heeft 5 jaar geleden ook de Camino gedaan, maar vindt het nu al veel drukker dan toen. Dat belooft voor de komende maanden.

Weer een dag om in te lijsten en in je geheugen te griffen. Met heel veel uiteenlopende emoties en gevoelens. Maar een keimooie omgeving. Rust maar goed uit en droom na over de voorbije week en wie weet welke contacten je morgen weer kan leggen. We kijken er al naar uit. Fam. Leen uit Reppel Goede nacht.

Fam.Leen Reppel 2022-05-07 21:12:33

Veel courage

Jaak Bollen 2022-05-07 21:15:25

Je familie/metgezellen hebben je perfect gelanceerd en op kruissnelheid gebracht. Zonder hen zal het wel even wennen zijn. Maar jou kennende Jaak zul je je reis met evenveel enthousiasme verderzetten. Al een goeie week onder weg en nog geen blaar te bespeuren. Alles loopt op wieltjes. Het verslinden van kilometers met een zware zak op je rug beschouw je intussen, naar eigen zeggen, als routine. De oorspronkelijke intentie van boetedoening weet jij als geen ander om te buigen naar een boeiende beleving, genietend van lokale gastvrijheid en cultuur, panorama’s en gezellige babbels. Het thuisfront laat je elke avond meegenieten via je gesmaakte blog, je verhalen doen ons zelfs watertanden. Kortom, het hele plaatje klopt. Voor mij ben je – hoewel de zomer in zicht – een DPP, een “doorwinterde professionele pelgrim”. Nog 600 km tot aan de Heilige deur. Good luck!

Marc 2022-05-07 21:25:14

Mooi foto’s hopelijk goede reis alleen maar je zal toch nog volk tegenkomen . Wees voorzichtig en fijn je zo kunnen volgen. Fijne avond goede nacht tot binnenkort 😘😘

Thieu Irene 2022-05-07 21:32:16

Na ons afscheid, op terugweg naar Logrono hebben we nog verschillende pelgrims gezien die we onderweg leerden kennen. Iedereen hield ons tegen om ons de andere kant op te sturen natuurlijk. Ook Gwyn en Mary, Dee en Gael. Zij gingen vandaag maar tot Navarette omdat ze verder geen overnachting meer konden vinden. Voor ons waren alle overnachtingen natuurlijk super geregeld, wij hebben zorgeloos onze tocht elke dag aangevat. Bedankt voor het doorgeven van het pellegrino virus. Het was voor mij een stevige training, waar ik veel uit heb geleerd, het ervaren is toch anders dan van horen vertellen. Ik ben al ongeduldig om zelf te vertrekken. ( augustus lijkt nog oneindig ver weg) Thieu is nog niet echt een pelgrim geworden, maar hij heeft toch genoten, bij hem moet het allemaal een beetje vooruit gaan he. We kennen hem 😉 We wensen je nog een goede tocht met hetzelfde weer als de afgelopen week. Buen Camino Vera en Thieu

Vera 2022-05-07 21:39:13

Bewonderenswaardig hechte familie ! Goede tocht gewenst Jaak.

Els en Jo 2022-05-08 10:28:39

Weer een mooie dag gehad fijne tocht gewenst verder alleen.

Norbert De Kimpe 2022-05-08 10:40:25

Ik kan allerbest begrijpen Jaak dat het afscheid vrij zwaar moet geweest zijn : ik wens u alle moed om nu alleen verder te trekken

Yannick 2022-05-08 14:21:53

Je zal het super goed doen Jaak! Veel goeie moed en mooie contacten met medepelgrims gewenst. Aan de familie, meestappers week 1, een dikke proficiat. Wat een ervaring! Uitkijkend naar jouw verdere verhalen Jaak!