La Thiérache

België, Chimay

Heerlijk rustig

Voor een pelgrim is geen dag hetzelfde. Wat een verschil bijvoorbeeld met gisterenmorgen. Om te beginnen het ontbijt. Gisteren onpersoonlijk en basic, vandaag heel gastvrij klaargemaakt door de gastvrouw Rita (haar man heet ook Jacques) met alles er op en eraan tot en met een extra brood om een sandwich te maken voor onderweg. Een fietser moet toch goed eten!
Een tweede groot verschil was de rust. Ik was onmiddellijk aan de route en dat betekende nog een 10tal km langs het kanaal fietsen. Een beetje nevel, vogels die floten en vissen die opsprongen in het kalme water. Wat een rust en wat een verschil met gisteren in de drukke ochtendspits van Clermont.

Axe vert de Thiérache

Na de rust van het kanaal kwam de rust van de vroegere spoorweg die was omgebouwd tot wandel- en fietspad. Naar onze normen was deze weg wel héél rustig. Ge moet u proberen voor te stellen: op welgeteld 40 km kwam ik 2 wandelaars met hond tegen en die moest ik nog vragen opzij te gaan omdat ze geen fietser verwachtten en nog eens 2 fietsers op de laatste 2 km in de nabijheid van de grotere stad Hirson. Hoe rustig fietsen was dat. Te vergelijken met heel Limburg dwarsen zonder iemand tegen te komen. Voordeel: relatief vlak, nadeel: geen enkele mogelijkheid om ergens iets te drinken. Gelukkig sleurt deze pelgrim altijd 3 liter water mee.

Avesnois

Een volgend deel van Eurovelo3 heette l'Avesnois. Deze route volgde ik vanaf Hirson voor een gedeelte tot Momignies. Alles was goed bewegwijzerd en mijn GPS deed de rest. De Ravel 156 naar Chimay werd mij spontaan gewezen door een man die naast mij was komen fietsen en ondertussen honderduit vroeg naar alles en nog wat van mijn tocht en mijn rijwiel. Hij was een leeftijdsgenoot en fietste ook regelmatig grotere afstanden.

Chimay

Via deze mooie Ravel was ik snel in het gezellige stadje Chimay, bekend van zijn Trappist en zijn kazen. Het is mijn voorlaatste verblijfplaats voor de nacht. Voor morgenavond zaterdag heb ik opnieuw een pelgrimsbed gereserveerd in de Abdij van Leffe en dan is de cirkel rond. Op mijn eerste nacht 9 april sliep ik er en op mijn laatste, 9 juni zal dat opnieuw gebeuren. In Dinant zullen mijn heen- en terugroute weer samen komen. Zondagmorgen vertrek ik vanuit Leffe voor de laatste rit naar huis, mijn vertrek- en aankomstpunt. Ik denk dat het zondag wel eens een snelle dagtocht zou kunnen worden.
Maar natuurlijk morgen nog eerst een rustig zaterdagritje.

Nu gaat het echt heel snel Jaak en we zullen weldra je dagelijkse verslagen missen. Want nu was het telkens uitkijken naar... Maar voor jou zal het wellicht nog afkicken worden om in je bed te blijven liggen in plaats van fietsen. Maar de vele ervaringen en verhalen aan iedereen vertellen zal ook wel wat herinneringen ophalen. Proficiat voor al je prestaties nu al en de laatste twee tochten hopen we dat ook pechloos verlopen. We duimen mee. Geniet van een goede nachtrust Jaak en morgen goed weer en een fijne tocht van abdij naar abdij. Je nichten en neef uit Reppel.

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-06-08 21:41:32

Eerst een Chimay, dan een Leffe, welkom in Belgie Rustig aan nog, en geniet ervan

Jef Yskout 2018-06-08 22:15:27

Proficiat Jaak, voor je prestatie! Het was een plezier om je verslagen te lezen. Je timing is perfect... een weekje rust, en dan ontvangen we je graag op het zomerfeest ;). Veilige thuiskomst!

Joke 2018-06-08 22:25:15

Nogmaals Jaak toppie, wat een power, wat een doorzettingsvermogen, heel heel veel respect! Groetjes Eveline

Eveline 2018-06-08 22:25:22

Knappe prestatie! Het was fijn je avontuur te volgen via je verslagen. Een goede en veilige thuiskomst. Het thuisfront zal blij zijn je weer te zien. Groeten Els

Els C. 2018-06-08 22:58:57

Wij kijken ernaar uit!

Goele 2018-06-08 23:05:03

Hallo Jaak. Welkom terug op Belgische bodem. Onze duiven vertrekken vanmorgen, als het weer het toelaat, vanuit Chimay weer huiswaarts. Misschien kan je meevliegen op de Compostella-wolken waarop je jongste twee maanden verbleef. In alle geval, van harte proficiat, voor je onderneming … wellicht de "reis van je leven".

Pierre Diriken 2018-06-09 07:30:30

Dag Jaak, de blauwe schijfjes hebben de reisweg op je blog zo goed als toegedekt. Tijd voor een korte analyse. Niet zozeer over kilometers en klimpercentages, eerder over voldoening en je onuitputtelijke energie. Conclusie: niet de geïnsinueerde doping uit een vorige reactie maar wel een tsunami van natuurlijke dopamines liggen aan de basis van je knalprestatie. Kijk maar eens hoe jijzelf genoten hebt en hoe al je supporters je hebben aangemoedigd om te genieten en er zelf van genoten hebben. Een bloemlezing van JAAK DE GENIETER: Ondertussen was het voor mij genieten van de mooie natuur en de schitterende landschappen-En nu rustig genieten-Ik kon er genieten van mooie gregoriaanse muziek-... en zat rustig van een Leffe te genieten-Ik wou zoveel mogelijk van de voormiddag genieten-... om morgen weer volop van op mijn fiets te genieten van deze mooie streek-Kwam daarbij een 20 graden met zon en dus weer genieten-... een ommetje om van de specifieke en heel bijzondere sfeer van dit oord te genieten-Gelukkig kon ik ondertussen genieten van het bijzonder mooie landschap-Gelukkig was er de mooie omgeving om van te genieten-Er waren al veel mensen aan het genieten van het zonnetje-Is dit spiritualiteit? Ik weet het niet. Voor mij is dit gewoon puur genieten-Daarna ben ik nog even op een bankje gaan zitten om na te genieten van dit dankbare moment-... er moest teveel geremd worden om er echt van te kunnen genieten-... rustig en op het gemak verder fietsen en wat meer genieten van de omgeving-Het was weer genieten van het mooie Galicië-Enfin, puur genieten, fietsers kunnen zich dit perfect voorstellen-Weer een totaal ander landschap om van de genieten ... EN JE HEBT OOK GENOTEN Ook van de lange middagpauze heb ik uitgebreid genoten-Natuurlijk heb ik veel gezien en er ook van genoten-Ik had dus vanmorgen alle tijd en kon rustig vertrekken zodat er nog wat genoten kon worden-Nog eens van een uitgebreid Frans ontbijt genoten, met alles er op en eraan-Vanavond genoot ik met veel smaak van een heerlijk driegangenmenu-Hij genoot net als ik alle dagen van zijn reis JE VOLGERS HEBBEN MEEGENOTEN EN JE AANGEZET TOT GENIETEN (wat volgt is slechts een greep uit nog niet de helft van de reacties op je blog!!!) Geniet met volle teugen-Ik ga zeker verder meegenieten-Geniet van de nachtrust na een zware dag!- Geniet ervan en veel succes-Geniet vandaag weer van alles en iedereen die in je omgeving is-Nu maar weer goed rusten en een goed ontbijt om dan weer voluit te genieten-Je hebt een schrijfstijl om van te genieten-ik geniet van je reisverslagen-Morgen maar weer genieten-Geniet er vooral van en wij genieten mee zou ik zeggen-Ik voel zo dat je er sterk van geniet-Geniet van je kasteel, Jaak-Ik blijf genieten van jouw verslagjes-Geniet van het mooie Bourgogne-Geniet, ontdek en bewonder maar alles wat op je weg komt-geniet er vooral van en wij genieten mee-Ik zie wel dat je volop geniet-Als je Rocamadour binnen rijdt langs l’hospitalet zeker even genieten van het schitterende uitzicht-concentreren op het fietsen én toch nog genieten van al het moois rondom jou-en blijf vooral genieten(doe ik ook)-Geniet volop op je eigen rustige manier... en laat ons 's avonds ook steeds meegenieten-Alvast courage ... en genieten-Geniet en grif ze in je geheugen voor altijd-blijf vooral genieten van alle prachtige dingen die je tegenkomt-Een fijne lenteavond om te genieten-duidelijk dat je geniet van je Camino-Geniet van je beklimming-dikke proficiat en geniet verder van je mooie trip-Bovendien geniet je zó van de prachtige vergezichten-Wij leven en genieten mee! ...... Wel Jaak, nogmaals proficiat en bedankt. Ik heb - samen met al je volgers - twee maanden genoten van al dat genot! Tot dra

Marc 2018-06-09 09:17:04

Wel Jaak, wat een immense prestatie! Bijna thuis, het lijkt bijna of je fiets nu de pelgrimsweg kent. Wij ook ...zeer boeiende verslagen....Dank je wel dat ik je mocht volgen op je wondertrip....wens je een warm welkom terug thuis. Groetjes Mieke uit Tongeren.

mieke.juveyns 2018-06-09 09:32:54

Proficiat, Jaak. Welkom terug in Belgenland! Nog veel plezier tijdens je laatste pelgrimskilometers!

Chris Lambrechts 2018-06-09 10:04:07

Wauw, knap gedaan. Een nadeel : bijna gedaan met elke dag je verslag te lezen. Dank u wel dat we met u mochten meereizen. Het was genieten.

Maria 2018-06-09 10:22:47

Proficiat Jaak met je prestatie. We hebben je dagelijks verslag met veel bewondering gevolgd en we gaan de mooie verhalen missen...nog een behouden thuiskomst

Veerle en chris 2018-06-09 10:26:47

Dag Jaak.Respect voor je prestatie!Het zal afkicken worden,zowel voor ons die je "gevolgd" hebben als voor jezelf die het toch maar gepresteerd heeft.Vraagje:ooit zadelpijn gehad?Bedankt voor de mooie momenten die we door jouw verslagen te kunnen lezen hebben meegemaakt.Een veilige laatste trip en fijne thuiskomst!Tot op het zomerfeest;

Josiane Xhenseval 2018-06-09 10:35:16

Respect Jaak! Geniet van je thuiskomst morgen!

Stefanie, Lorenzo, Rune en Sem 2018-06-09 11:37:24

Wat is de tijd gevlogen. Zo super getimed en wat een uitgekiende dag voor de thuiskomst. Het zal een vaderdag en zeker ook grootvaderdag uit de duizend zijn.

Vera 2018-06-09 11:53:02

Fantastisch: terug in Belgie - wat een reis - eigenlijk gaan we uw verslagen missen; Doe de groeten aan de Prins en de Prinses van Chimay die wij goed kennen. Ook kunt ge langs gaan bij de cafe van de trappistenabdij van Chimay l"Auberge de Poteaupre kort bij de abdij: daar kunt ge de beste Chimay drinken op uw thuiskomst: gezondheid!

Yannick 2018-06-09 13:47:51

Geweldig Jaak ! Wat een energie ! Wat een prestatie: een echtgenoot , een papa , een ohpapa , een broer , een schoonbroer , een neef , een vriend, een buur , een ex-collega ....OM TROTS OP TE ZIJN ! Dit wordt zondag een kanjer van een (groot)vaderdag ! Tot binnenkort xxx

Micheline 2018-06-09 14:16:28

We komen woorden te kort om uw gedurfde en gespierde onderneming in de verf te zetten, magnifiek. Je belevenissen zullen onvergetelijk zijn en je verslagen zullen velen geboeid hebben, ook dat waren culturele geschiedenislessen. Grandioos! Karel en Rachelle

Karel 2018-06-09 14:54:24

Proficiat Jaak. Bedankt, ik heb enorm genoten van je prachtige verslagen. Een behouden thuiskomst.

Miet 2018-06-09 17:19:10

Geweldig Jaak wat heb ik genoten van je verhalen ik het missen Heel veel respect voor wat je bereikt hebt.