In topvorm

Frankrijk, Cahors, Lot

Opnieuw de ochtendstond

Bij het ontbijt heb ik nog even verder kunnen kennis maken met Charles en Denise uit Quebec. Ze gaven me hun blogadres. Ik ga er zeker eens naar kijken. Bij het vertrek vergeleken we elkaars fietsen. Gemeenschappelijk kenmerken: beiden met interne Rholoff-versnellingen en dezelfde banden. Sympathiek koppel. We moesten een andere kant uit, anders hadden we zeker even samen gereden om het verschil in snelheid te ervaren tussen een tandem en een solofiets, zeker op de aangekondigde hellingen. Met veel energie kon ik vertrekken richting Cahors. Ik moet eerlijk zeggen: het ging goed, heel goed. Weertype: 13 graden, bewolkt en geen wind. Het eerste gedeelte van de voormiddag werden de aangekondigde hellingen vlot genomen. De route liep volledig in het bos. Het geluid van de vogels, het zacht rollen van de banden op het asfalt en de regelmatige cadans van de trappers: je kan daar in trance van geraken, dat geloof ik zeker. Als er runner's high bestaat, dan zeker ook biker's high. Mentaal en conditioneel voelde ik me vandaag in topvorm. Kwam het door de halve dag rust, door de training van de voorbije dagen of door de koelte, het maakt niet uit. Ik heb vandaag zalig gefietst.

Door een mooie vallei

De ultieme beloning na al dat klimmen was een mooie afdaling vanuit Labastide-Murat naar de mooie vallei van de Vers, een schitterende groene vallei omringd door hoge rotsen. Kilometers lang vlak fietsen, dat was weer even geleden. Het water van deze rivier was (en is nog) van zo een goede kwaliteit dat de Romeinen indertijd een aquaduct met dit water aanlegden naar Cahors.
In Vers mondt dit riviertje uit in de Lot. Even na het middaguur stopte ik er aan het restaurant: "La Truite Dorée". Driemaal raden wat ik er gegeten heb.

Cahors

Mijn doel vandaag was Cahors. Daar komen een aantal pelgrimswegen samen en er zijn voldoende overnachtingsmogelijkheden, zeker in dit seizoen.
Sweerman had vanuit Vers een prachtig mooi weggetje uitgezocht met voortdurend zicht op de Lot om Cahors te bereiken. Na een telefoontje bereikte ik snel de Papillon Vert, een pelgrimsgite in een erg smal straatje vlak bij de kathedraal. Er heerste de typische pelgrimssfeer. Wandelaars die elkaar al meerdere keren onderweg hadden ontmoet waren druk met elkaar bezig. Als fietspelgrim ben je in zo'n gezelschap op het eerste zicht een beetje een vreemde vogel, maar de gastheer zorgde er voor dat ook deze belge flamand zich er snel thuis kon thuis voelen. Opgefrist nog even deze mooie stad bezocht en vandaag vroeg onder de dekens.

Weer een mooie dag achter de rug Jaak en het weer blijft meezitten. Morgen enkele klimmetjes maar na je gerecht van vandaag kom je daar wel vlot door. Op weg naar nieuwe uitdagingen. Goede nacht , een stevig ontbijt en een aangename dagtocht met mooie en leerrijke plekjes en ontmoetingen. Mia Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-04-25 21:15:36

Amai Jaak, ik blijf het ongelooflijk vinden dat je én je kan concentreren op het fietsen én toch nog genieten van al het moois rondom jou. Stiekem een beetje jaloers maar net niet gek genoeg om het zelf te doen... neen dank u, ik lees jou blog wel!

Stien Mievis 2018-04-25 21:32:29

Jaak, het is of ik met je mee fiets,maar voor mij dan wat gemakkelijker! Elke avond even benieuwd wat je weer te vertellen en meegemaakt hebt. Doe dat evengoed verder en blijf vooral genieten(doe ik ook) Schapeau !!!

Annie Nijssen Hoeselt. 2018-04-25 23:10:48

Wat een mooie boeiende reisverslagen van een prachtige tocht. Ik zou het niet kunnen en niet doen, maar vind het wel fascinerend en ook tof om deze 'andere Jaak' te leren kennen...

Annie 2018-04-26 10:43:34

Is het je al opgevallen dat je route van wijnstreek naar wijnstreek leidt? Champagne bourgogne cahors... wat volgt ?

Jef Yskout 2018-04-26 12:07:04

Hallo Jaak, Ik volg u van in het begin en uw blog begint verslavend te werken! Ik kan niet gaan slapen zonder uw reisrelaas gelezen te hebben! Mijn nachtrust schiet er aan in. Waarom er geen 6 maanden van maken, dan kan ik er 3 maanden langer van genieten?

Eric Van.. 2018-04-26 20:20:23

Hé Jaak, ik lees je reisverslagen maar soms met wat vertraging. Het lukt me niet elke avond. 'La truite Dorée' ken ik. Eén van mijn vriendinnen heeft een huis in Cahors en in dat restaurant gaan ze regelmatig eten. Ik ben er ook al geweest. Je weet duidelijk je weg te vinden daar. Geniet er nog van! Groetjes van ons allemaal.