Montes de León

Spanje, Foncebadón

Cathy en Pierre

Het voordeel van een Motel is dat er 24/24u eten kan gevraagd worden. Dus ik kon mijn "desayuno" (ontbijt) al heel vroeg bestellen. Omdat er toch geen gezelschap was had ik gisteravond nog even mijn fiets aan een uitgebreide controle onderworpen. Hier en daar veiligheidshalve een schroefje aangedraaid, na vier weken de banden nog wat opgepompt, enfin hij was weer tiptop in orde. Tot nu toe heb ik geen enkele technische storing of platte band gehad, ik mag echt niet klagen van mijn aluminium paardje.
Om half acht de deur uit en in de vroege morgen was het goed fietsen. Na een uurtje haalde ik twee fietspelgrims in: Cathy en Pierre uit Bordeaux. Na wat samen gefietst te hebben vroeg Pierre om even te stoppen. Hij wilde mijn fiets bestuderen. Zij deden nu een weekje de Camino met hun gewone fietsen, maar wilden overschakelen van wandelen naar "randonneurs avec sacoches". Mijn fiets werd van binnen en van buiten gefotografeerd en bestudeerd. Zij waren heel blij met het advies van een, in hun ogen echte randonneur en nodigden mij uit bij hun thuis, moest ik er passeren op de terugweg. Aardige mensen.
Toen ik stopte bij een klein kruidenierszaakje in Villavente, vertelde de vrouw des huizes dat zij speciaal Engelse les was gaan volgen om de vele pelgrims te woord te kunnen staan en te helpen. Tijdens het bereiden van een belegd broodje was dat eigenlijk best een leuk gesprek.

Hospital de Orbigo

In de loop van de voormiddag bereikte ik deze pelgrimsstad met de beroemde brug over de Rio Orbigo. Deze van oorsprong Romeinse brug is uniek omwille van haar lengte met 18 stenen bogen en onregelmatige vormen. Bruggen waren voor de middeleeuwse pelgrims van groot belang op hun weg naar Compostela.

Astorga

Deze stad vormt van oudsher een knooppunt van routes, waaronder handelswegen van voor de jaartelling toen de naam nog Asturica was. In de middeleeuwen kwamen hier de Caminp Frances en de Ruta de la Plata, de zilverroute uit Sevilla samen. De geschiedenis hiervan wordt uitvoerig verteld in het voormalig bisschoppelijk paleis, een schepping van de befaamde architect Antoni Gaudi. Astorga bevat veel historische gebouwen en kerken. In de schaduw van de kathedraal Sta. Maria heb ik op een terrasje een lekkere omelet gegeten.

Montes de León

Energie was nodig namiddag. Na Astorga veranderde het landschap snel. De weg klom snel, het werd schraler en ruiger. Op de achtergrond begonnen de bergen zich af te tekenen. Hier en daar was er een klein dorpje dat zich met terrasjes en albergues had aangepast aan de groeiende stroom pelgrims.
De benen waren goed vandaag en het klimmen ging behoorlijk. Leuk was toen ik een zwoegende jongere fietser zonder bagage inhaalde. De conditie zat dus nog altijd goed.
Voor overnachting ben ik beland in een albergue in Foncebadon op een hoogte van 1430 m. Morgen nog even klimmen en ik bereik het Cruz de Ferro op 1504 m, meteen het hoogste punt van de Camino.

Vandaag ben je al erg vroeg met je verslag maar morgenstond heeft goud in de mond. Het is je dus ook niet aan te zien dat je 65 bent zeker niet als je de jeugd voorbij kan fietsen. Alweer een stap korter bij Compostella. Een goede nachtrust en tot je volgende verhaal en geniet.Mia Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-05-09 18:05:50

Jouw verslag lezen hoort bij mijn dagelijkse routine. Ik sla het geen enkele dag over. Fijn om je verhalen en ervaringen zo te kunnen meevolgen. Succes met de klim van morgen! Grtjs Astrid

Astrid Lemoine 2018-05-09 18:26:52

Dat moet nogal een kick geven als je een jonge fietser al klimmend voorbijsteekt Proficiat Jaak. Volhouden !!

Jef Yskout 2018-05-09 18:29:55

wauw Jaak, van hieruit vlieg je bijna ! Morgen wordt het een emotionele dag, maar daarna is het echt bevrijdend. Nog heel veel plezier. Hartelijke groeten, Maria

Maria 2018-05-09 20:05:15

Proficiat Jaak! Het is duidelijk dat je geniet van je Camino. Elke dag weer is het genieten van je reisverhaal. Ik denk dat je perfect op schema Compostela gaat bereiken in een super conditie. Het zal afzien worden voor ons als we je moeten volgen naar de top van de Ventoux. 😌

Dominique 2018-05-09 20:47:27

Wat een kick moet dat gegeven hebben: een jonge gast voorbij fietsen! Ik kan het me levendig voorstellen. Nog steeds goei benen, dat is super!

Germaine 2018-05-09 21:05:10

Mooie verhalen en prachtige foto's . WIj reizen zo een stukje mee. Nog veel fiets en klim plezier.

Jan en marijke 2018-05-09 22:15:29

Hallo Jaak.Ik blijf elke dag met heel veel plezier jouw verslag lezen.Nog efkens en je doel is bereikt!Dat moet goed aanvoelen.Nog heel veel fietsgenot!