Dansende korenvelden

Spanje, Los Arcos

Vino tinto

Ook het ontbijt was weer in orde vandaag: ruime keuze, vriendelijke bediening. Hosteria de Curtidores: dit is echt een albergue om aan te bevelen.
Zoals tot nu toe altijd gelukt, trokken we net voor 8 uur het stadje uit. Na een uurtje stappen kwamen we bij het Monasteria de Santa Maria la Real in Irache, waar de benedictijner monniken reeds in de 11de eeuw leefden. Het is een van de eerste pelgrimshospitalen op de Sint- Jacobsroute in Navarra. De vroegere kloosterwijngaard Bodegas Irache is vooral bekend om de Fuente de Vino (wijnfontein). De pelgrims mogen er water drinken om zich te verkwikken met een slok wijn ter versterking. Tot zover vanmorgen de theorie, maar zeker niet de praktijk. Ik heb de waterkraan niet zien opengaan, de wijnkraan daarentegen stroomde rijkelijk. Zelf kreeg ik van de tamelijk grote slok voldoende energie om verder te trekken. Net na Irache splitste het pad. Vera, Thieu en Hugo volgden het officiële traject via Villamayor de Monjardin, Micheline en ik misten de wegwijzer en volgden het het alternatieve pad via Luquín.

Wat is het hier mooi

Ons pad liep langzaam omhoog door het bos en zorgde voor schaduw in de voormiddagzon. Op de open plekken hadden we een mooi zicht op de vallei met de bergen op de achtergrond. De Camino liep langs wuivende graanvelden, ontluikende wijnvelden en akkers met luzerne en koolzaad. Het ontlokte ons regelmatig de uitspraak: “Wat is het hier mooi!” De sliert pelgrims die door de schitterende panorama’s trokken, genoot mee van al dat moois.

Los Arcos

Einddoel van vandaag. In dit dorpje baten hospitaleiros van het Vlaams Compostelagenootschap de gemeentelijke albergue uit. Jammer genoeg kan men er niet op voorhand boeken. De bedden worden er uitgedeeld in functie van aankomst. Dat risico wilden we niet lopen. Daarom hadden we vandaag onderdak geboekt in Albergue Abuela. Goede ontvangst, de was gedaan en natuurlijk eerst de dorst gelest. Bij het bezoek aan de parochiekerk, de Iglesia Santa Maria viel bij iedereen de mond open van verbazing. Een schitterend interieur, alle altaren en beelden met bladgoud belegd, het schitterende rococo-orgel: iedereen was onder de indruk en verbaasd om in zo een relatief klein dorp deze prachtige kerk aan te treffen. Deze kerk combineert bouwstijlen van romaans en gotisch tot barok.
Na een sobere pelgrimsmaaltijd in de albergue, gingen we opnieuw naar de kerk voor de pelgrimszegen.

Lieve Jaak, Ik wist al langer dat je tot veel in staat bent, maar na 20 jaar kan je me nog steeds verbazen. Ik sta alweer versteld van zowel je fysieke prestatie als je schrijftalent. Heel leuk om te zien hoe jullie met z'n vijven genieten. Ik denk dat jullie de volgende keer met meer zullen zijn. Zo is dat toch ook gegaan met de vakantie in Zwitserland? 😉 Maarten en ik zijn alvast kandidaat. Vele groetjes aan de anderen en blijf genieten. Veel liefs van je schoondochter, An

An D'Hoker 2022-05-05 21:49:48

Wat een prachtige zichten en kerken en een mooie natuur. Wat de eerste foto van gisteren betreft lijkt echt op de stralen in de schelp van Compostela of is hier niet over nagedacht en louter toeval als schaduw van jullie allen . We kunnen er echt van genieten en kijken iedere dag uit naar je volgende verslag. Doe het goed en vooral geniet tot en met. Groetjes van de 3 Leentjes uit Reppel

Fam Leen 2022-05-05 22:00:33

Jaak, ik lees hier in boeken ook de uitleg maar jij verwoordt dat met zo’n meesterlijke fijne pen, dat ik gewoon jouw verslag ga blijven nemen als uitdelg van elke boeiend vertelling van jullie etappes !! Wat is dat genieten ook voor ons!! Jij bent een echte pelgrim die oog heeft voor alle facetten van deze tocht!! Buen Camino !!

Maddy 2022-05-05 22:05:06

Een bierfontein dat is nog eens een goed gedacht...

BOES YANNICK 2022-05-06 11:00:21

Wat een mooie streek geniet ervan!!!

Norbert De Kimpe 2022-05-06 11:07:26

Dag Jaak, met heel veel interesse lees ik dagelijks jouw verslagen. Alhoewel ik al een tijdje geen reactie schreef, kijk ik elke avond uit naar een nieuw verslag. Het zijn zo'n mooie en boeiende verhalen. Zelfs leuk om te lezen hoe jullie kleinkinderen nu ook jouw verhalen kunnen volgen en ook hun reactie neerschrijven. Ook fijn dat Thieu, Vera, Micheline en Hugo jou vergezellen, ieder op eigen wijze. Proficiat en veel groetjes aan jullie allemaal. Wij drinken daar samen iets op tijdens het aanstaande zomerfeest. Ik wens jullie nog veel goede moed, mooie tochten en fijne ontmoetingen. Tot binnenkort.