Terug lente

Spanje, Villafranca Montes de Oca

Door groene valleien

Vanuit Navarrete volgde de weg in het begin nog het wandelpad. Heel snel echter waren de tijdens het ontbijt opgedane calorieën nodig voor enkele pittige klimmetjes naar de centra van de dorpjes, die ze vroeger op een heuvel bouwden ter verdediging. Geen probleem, ondertussen ervaring genoeg en bovendien scheen de zon vandaag. Heerlijk fietsen dus. Snel werd ik gegidst door mooie valleien, waar het graan nog groen stond, met hier en daar nog een rode wijngaard er tussen of mooi geel kleurde van het koolzaad. Dat leverde weer mooie panorama's. Op de achtergrond was de besneeuwde San Lorenzo (2262m) te bewonderen. Zelf fietste ik op hoogten tussen 500 en 800 meter.

Michaëla uit Praag

Mijn middagpauze hield ik op een bank op het pleintje voor de kathedraal van Sto. Domingo de la Calzada. Een meisje vroeg of ze ook op de bank kon zitten. Het arme kind bezweek bijna onder haar zware rugzak. We begonnen te praten. Zij heette Michaëla en woonde in Praag. Ze deed de Camino samen met een vriendin maar elk op een eigen tempo. Ondanks haar vermoeidheid wilde ze namiddag nog 6 km wandelen: dan zou ze morgen maar 10 km moeten doen en kon ze wat recupereren. Ze genoot erg van het wandelen en was best trots op zichzelf dat ze dit aandurfde. Toen ze mijn verhaal hoorde was ze enthousiast. Ze zou haar ouders, die ook fietsliefhebbers waren, proberen te overtuigen om ook op die manier de Camino te doen. Het was best een gezellige middagpauze. Michaëla beleefde de sfeer op de Camino heel intens. Ze kreeg veel energie van het enthousiasme van de andere pelgrims, vertelde ze. Ik kon dat alleen maar bevestigen. Na wat foto's wensten we elkaar een Buen Camino en ik vertrok weer met veel energie.

Belorado

Voor mij had die naam iets van Eldorado en daar wilde ik vandaag na 78 km stoppen om er een slaapgelegenheid te zoeken. Ik ben er ook gestopt, maar niet voor lang. Alle albergues en hostals voor pelgrims, alle hotels in dit kleine stadje: alles volzet. Wist ik veel dat er toevallig feest was in het dorp met heel veel bezoekers. Dan maar vlug het laatste bed in het volgende dorp gereserveerd en terug de fiets op. Alleen lag dat dorp 10 km verder met alleen maar klimmen: weer een stuk van de weg naar Santiago afgelegd.
Gelukkig hoorde er ook een restaurant bij dit hostal, dus een warme maaltijd voor vandaag was tenminste verzekerd. Door plaatsgebrek in de bar heb ik er toevallig samen gegeten met Louise en Tony, nicht en neef uit Nederland, die samen de Camino wandelen. Bij het bekijken van het nieuws tijdens de maaltijd (overal staat een tv continu aan) was Louise erg aangedaan door de schietpartij in Nederland die we zagen. Zij werkt bij de gemeente Den Haag en haar collega's zouden er zeker mee te maken hebben. Allemaal toeval op de Camino.

Je bent al een heel stuk in Spanje, Jaak Prachtige natuur waar je vandaag door reed Een glaasje Rioja gedronken bij de maaltijd? Goeie trip verder

Jef yskout 2018-05-05 22:22:29

Dag Jaak. Je bent al een heel stuk in Spanje. Wat gaat dat toch snel. Ben benieuwd naar jouw wekelijkse rubriek voor geïnteresseerden 😊. Ook jouw verhalen en ontmoetingen blijven boeiend. Je zult alleen maar heel mooie herinneringen aan deze pelgrimstocht behouden. Ik wens je verder nog veel goede moed. Hartelijke groeten. Chrisja.

Chrisja Zawodny 2018-05-05 22:32:49

proficiat Jaak!!! wat heb jij een uithoudingsvermogen , en dan zeggen ze dat mensen van die ouderdom op pensioen moeten gaan, dat is toch niet juist hé. Die mensen zouden ze juist op het werk nodig hebben, je bent een man die de wereld nog kan verzetten, dat zie je toch zo!!!! Pas maar op als je binnenkort terug hier zult zijn vragen ze jou misschien wel terug. Neen natuurlijk niet, alle gekheid op een stokje, zo'n schone reis, zo mooie landschappen, op de fiets in de stralende zon, wat kan een mens beter wensen, nog een aangename fietstocht naar het verre Santiago.... groetjes uit Lanaken

cathy Ramaekers 2018-05-06 01:11:35

Net terug van een feest van een 70 jarige en dan zijn we blij te vernemen dat je weer een fijne trip en gezellige ontmoetingen meemaakte. En jezelf ook al tegengekomen tijdens je pelgrimstocht ? Want hier hangt je getuigschrift of oorkonde van af. Zoek het maar eens op op internet. Goede nacht en morgen een fijne dag met nieuwe reisgezellen op je weg. Groetjes uit Reppel familie Leen

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-05-06 01:32:03

Dag Jaak Ik zit na re genieten van een wandeling van 43 km naar Banneux. Is wel niet zover als jouw rit maar wel voor de 18de keer Met 128 wandelaars. Is uitvloeisel van een belofte lang geleden. Blij als je dit kan afwandelen en genieten van het prachtige en vriendelijke Wallonie. Vandaag spreker in Schoten die 40 jaar boedhisme vieren. Toch wel een spiritueel weekend. Alle succes verder Jaak en als je terug bent kom ik je groeten. Hartelijke groeten

Jan peumans 2018-05-06 10:09:37

Jaak, ik wist niet dat gij Tchechis praatte - maar ja fijne dames inspireren u zeker : groot gelijk