Meer en meer pelgrim

Frankrijk, Ourouër

Gezegend

Om 5 voor 7 vanmorgen arriveerden Alain, Didier en ikzelf in de kapel van de grote kathedraal. De zusters zaten al geknield in stilte te bidden. Tijdens de Lauden zongen mooie vrouwen- en mannenstemmen de Psalmen van de dag. Op het einde van de gebedsviering kregen Didier en ik van de priester de pelgrimszegen. Hij overhandigde ons ook nog een minibijbel, die van mij in het Nederlands! Toch wel indrukwekkend en heel bijzonder om dit in een eeuwenoud pelgrimsoord 's morgens vroeg te mogen meemaken. Bij het buitengaan sprak Sœur Ruth mij aan. Het was de enige zuster op leeftijd. Zij was Belgische, afkomstig van Sint-Gillis en was heel geïnteresseerd in mijn tocht. Later aan het ontbijt zou Alain, de hospitalier weten te vertellen dat zij een semi-hermite was. Dus half kluizenaar, zij woonde alleen en apart van de andere zusters. Een ander totaal ander verhaal vertelde de Parijzenaar over de grote veiligheidsmaatregelen die door de Franse politie worden genomen ivm met de algemene veiligheid, dus tegen mogelijk terreur. Auto's zonder vergunning komen de stad niet in en in de hoofdstraten zijn verzinkbare palen aangebracht. Vezelay is een symbool van christelijke tradities en juist daarom een mogelijk doel. Niet vergeten dat vanuit deze stad in 1146 de monnik en kloosterstichter Sint-Bernardus met een heel leger op kruistocht naar Palestina trok.
Recent met Pasen bijvoorbeeld werden alle toeristen die de kerk bezochten uitgebreid gecontroleerd door de politie.

Wat is het hier mooi

Na afscheid genomen te hebben van Alain en Didier, voelde ik me al wat meer pelgrim dan voorheen. We zaten duidelijk op dezelfde golflengte. Ook zij vertelden, zelfs na hun vele pelgrimstochten, dat het nog steeds heel moeilijk of zelfs helemaal niet uit te leggen is wat dat nu precies is, zo een tocht naar Compostela. Men vraagt hen naar objectieve gegevens: aard van de overnachtingen, kledij, eten, aantal km per dag enz. maar dat zijn voor de pelgrim eigenlijk maar bijzaken.
Men kan het alleen ervaren als men zelf de weg aflegt.
Even moeilijk voor mij is het om te beschrijven hoe mooi de landschappen zijn waarin ik vandaag heb gefietst: de streek Bourgogne-Vezelay. Klimmen en dalen opnieuw en daardoor ook prachtige panorama's eenmaal boven geraakt. Dat klimmen heb ik vandaag in het warme weer bewust heel rustig aan gedaan. De benen waren goed om in wielrennersjargon te spreken. Alle fietsers die ik tegen kwam groetten me trouwens enthousiast toen ze me de hellingen op zagen kruipen. In het kleine centrumstadje Corbigny ben ik binnengestapt in de enige fietsenzaak die ik tot nu toe op mijn tocht ben tegengekomen. Jammer genoeg kon de vriendelijke man me niet aan een hartslagmeter helpen. "Als we dat nodig hebben bestellen we dat op internet, Mijnheer"."Wij thuis ook Mijnheer!" Hij stelde voor om eens te kijken in een grote fietsenzaak in Nevers, 70 km verder. Dat zou hetzelfde zijn als ze bij ons in Sint-Truiden iemand naar een winkel in Brussel zouden sturen om te kijken of ze het daar zouden hebben. En dan nog op de fiets. Afstanden tellen hier in dit deel van Frankrijk duidelijk niet.

Even kasteelheer

Afwisseling brengt deze tocht wel, ook op het vlak van overnachtingen. Tegen een uur of drie begin ik meestal uit te kijken naar een gelegenheid om te slapen. Ofwel bel ik aan, als ik op een adres kom dat in mijn boekje staat, ofwel begin ik rond te bellen. Vandaag zonder onmiddellijk succes, totdat ik aangekomen was in het onooglijk gehuchtje Nyon waar volgens mijn gids ook een overnachtingsmogelijk was. Ik belde: geen probleem, we hebben een pelgrimstarief. Bij aankomst bleek ik op een typisch Frans kasteel terecht gekomen. Alles ademt hier nog de grandeur van vroeger uit. Ik ben vandaag de enige gast. Normaal doen ze dat niet, maar voor mij als hongerige pelgrim heeft mijn gastvrouw een eenvoudige, lekkere en zoals het past op een kasteel, heel verzorgde maaltijd klaargemaakt. Het zit hem in de details: de fles wijn die ze erbij serveerde was Puits de Compostelle, Côtes de la Charité, een wijn uit de streek hier Bourgogne-Loire.

Wat een prachtig verslag van je gevoelens en belevingen van vandaag. Een goede nachtrust zal wel erg veel deugd doen en dan nog een ontbijt in stijl en je kan er goed tegen morgen. Maak er een toffe dag van. We kijken al uit naar je verslag. Goede nachtrust van ons drie Jacqueline en Jean en Mia Leen

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-04-17 21:49:56

Amai Jaak, in jou zit een gediplomeerde (zij het dan gepensioneerde) reporter. Bedankt om telkens de tijd te nemen om je dagen zo uitvoerig in hele mooie en boeiende verslagen te beschrijven. En voor morgen weer heel veel fiets- en kijkplezier. Groetjes Eveline

Eveline 2018-04-17 22:21:16

Prachtig om al die verhalen te lezen.... en al eens zo verwonderlijk hoe gemakkelijk het precies is om contacten te leggen met anderen. Heerlijk!

Stien Mievis 2018-04-17 22:39:06

Geniet van je kasteel, Jaak Laat je hart kloppen op het ritme van het landschap, dan kan er weinig mislopen denk ik. Groetjes Jef

Jef Yskout 2018-04-17 22:39:40

Bedankt om mee aanwezig te mogen zijn in de lauden in Vezelay. Ik blijf genieten van jouw verslagjes, bedankt Jaak!

Ann 2018-04-18 07:15:02

Dag Jaak geloven of niet( in een andere betekenis hier) ik lees elke dag je boeiend verslag. Je blijkt een goede pen te hebben vlot en boeiend te schrijven. En dat fietsen vooral bergop blijft goed ‘lopen’. Succes verder

Jan Peumans 2018-04-18 07:58:26

Dag Jaak Ik volg met veel interesse Je dagelijkse belevenissen . Het is alsof ik er zelf bij ben , maar dan zonder de inspanningen te moeten doen . Dikke proficiat alleszins .

Willy Rosius 2018-04-18 10:36:23

Wij supporteren voor je. Het is knap wat je doet, een heel avontuur. We gaan je tocht verder volgen. Go, go, go! groeten, Aïsha, Arne, Noëmi, Juul, Siebe, Nastja, Maxime, Milo, Zoran en Kris

De zonnebloemgele klas uit Sint-Gerardus 2018-04-18 11:22:26

Het is alsof we een stukje mee reizen Jaak. Merci voor de mooie dagen met ons te delen. Courage en veel plezier. Groetjes Marijke en Jan

Jan 2018-04-18 11:35:18

Bedankt voor je boeiende verslagen....ik volg ze. Vezelay heeft voor mij een heel speciale betekenis. Geniet van het mooie Bourgogne Jaak!

mieke.juveyns@telenet.be 2018-04-18 11:38:18

Ongelooflijk sjiek, alsof ik met je meereis. Ik ken natuurlijk de omgeving waar je nu vertoeft van onze Frankrijkreizen. Als ik mijn ogen dicht doe, zie ik zo waar je fietst. Schitterend. Aangenaam trouwens om je dagelijkse verslagen te lezen, vlotte pen! Wat je hartslagmeter betreft, denk ik dat je het meeste kans maakt in een Decathlon (dichtste bij Nevers is Marzy, Rte Fourchambault). Allez, succes, en tot een volgende.

Tony 2018-04-18 21:10:52

Dag Jaak, ben wat laat begonnen met je blog te volgen, maar evengoed boeien me jouw verhalen en belevenissen van eerder. Geniet, ontdek en bewonder maar alles wat op je weg komt. Inderdaad: pelgrimage kan je niet uitleggen, je moet het meemaken. Je hebt tijd en niets anders dan de tocht is belangrijk, die ervaringen zijn intens en uniek. Je stijl is mooi beschrijvend en duidelijk om te lezen, ik blijf je volgen en hoop op een prachtige rit voor jou naar Compostella. Veel succes! Marijke