Cebreiro

Spanje, Samos

Geluk

Gisteravond na een lekkere paella op een terrasje ging ik nog even geld uit de automaat halen, er net tegenover. Toen ik mijn kaart had ingestoken, kreeg die geldautomaat kuren, startte van nul terug op en gaf mijn kaart niet terug: ingeslikt. Het geluk is met de pelgrim want vanmorgen was het hier in Spanje een normale werkdag en de bank ging open om 9 uur. De bediende excuseerde zich en heeft in mijn plaats geld uit de muur gehaald. Bankkaart terug, niets aan de hand. Ik had de tijd genomen om uitgebreid te ontbijten, zelfs met bruin brood wat een zeldzaamheid is in Spanje. Energie genoeg dus om de grote klim aan te vangen.

Cebreiro

Ik fietste langs de oudste hoofdweg door het smalle dal naar de Cebreiro. Ondertussen zijn er al een nieuwe hoofdweg en een snelweg aangelegd. Die kreeg ik hoog boven me op grote palen te zien. Kwestie van te weten hoe ver ik nog moest klimmen. In het begin waren er nog enkele kleine dorpjes, met wat voorzieningen voor pelgrims, want de wandelroute liep parallel aan de weg. Geleidelijk werd de klim echter steiler. Het smalle dal opende zich tussen weiden en bossen. Toen ik in het laatste dorp voor de top even een colaatje wilde drinken om mijn suikergehalte wat op te peppen, was de enige bar in dat dorp natuurlijk gesloten.Water, veel water lest de dorst ook en tegen 13 uur was ik op de Cebreiropas. Eigenlijk ging het klimmen goed vandaag. In het kleine dorpje O Cebreiro zelf, met een twintigtal middeleeuws aandoende huizen en een preromaans kerkje was wel een albergue met bar open. Lekker colaatje gedronken met Igo uit Hamburg, die met de fiets van de andere zijde van de berg was gekomen en mijn fiets buiten had zien staan. Vertrokken in Valencia, via Portugal naar Santiago en nu door Noord-Spanje naar huis. Hij had enkel autowegenkaarten en wist nog niet waar hij de Pyreneeën zou oversteken. Ik heb hem nuttig advies kunnen geven over geschikte wegen voor fietsers.
Net voorbij Cebreiro staat een groot beeld van een pelgrim die uitkijkt in de richting van Santiago: "Nu zal ik het wel halen!" Een Amerikaans echtpaar met hun twee kleinzonen waren er ook foto's aan het maken. Ze vonden het allemaal: "Amazing!", ook mijn verhaal.

Afdaling

Na het klimmen volgde de beloning: 12 km afdalen op perfect asfalt met mooie ruime bochten en amper een auto. Enige lichte spelbreker was de kou, want het zonnetje had zich al lang verstopt achter de wolken en er vielen op die hoogte zelfs druppels uit.

Samos

Vandaag ben ik gestopt in Samos, gelegen in een prachtig groene vallei. Het hele dorp ligt rond het grote Monasterio San Julian de Samos. Oorspronkelijk gesticht in de 6de eeuw door Koptische kluizenaars. Sinds de 9de eeuw biedt het klooster al onderdak aan pelgrims. Momenteel baten de weinige nog aanwezige paters een albergue uit. Zelf koos ik voor een hostal er recht tegenover.
Ik maakte er kennis met Chris, een Ierse fietser, die als bagage slechts een plastiek zak aan zijn renfiets gebonden had. Een lichtgewicht fietser pur sang. Hij zou morgen de Cebreiro opfietsen. Als job had hij altijd off shore gewerkt en dus telkens lange periodes vrij zodat hij als vrijgezel veel kon reizen. De streek hier in Noord Spanje kende hij goed. Een van zijn fietsen liet hij altijd hier bij vrienden om dan van daar uit te kunnen vertrekken. Op zijn 61ste is hij om economische redenen moeten stoppen met werken. Momenteel gaat het niet zo goed op de oliemarkt. Bijzonder gezellige kerel.

Dag Jaak, jouw verhalen blijven toch zo mooi. Bedankt ook om gisteren aan het ijzeren kruis alle kaartjes neergelegd te hebben. Zelf had ik een intentie geschreven voor mijn familie, vrienden en Sint-Gerardus. Het doet precies goed te weten dat de intenties hun bestemming bereikt hebben. Zeker na al jouw harde inspanningen zullen deze intenties gehoord worden. Een dikke merci. Wanneer je bij het einde van het weekend jouw wekelijkse cijfers voor geïnteresseerden zult doorsturen, heb je waarschijnlijk jouw bestemming en doel bereikt. Dat moet een heel apart maar zeker een goed gevoel geven. Ik wens jou nog vele mooie ritten, vele mooie en interessante ontmoetingen. Tot bij een volgend schrijven. Hartelijke groeten, Chrisja.

Chrisja Zawodny 2018-05-11 21:16:09

Het geluk is toch echt aan je kant en we wensen dat het zo blijft. Straffe kerel zijt ge om al die beklimmingen en afdalingen goed te doorworstelen. Nog een gezellige avond een goede nachtrust en na een gezond en krachtig ontbijt op weg naar je volgende doel Proficiat Jaak en tot morgen.Mia Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-05-11 21:19:16

Hallo Jaak, Je nadert je doel. Nog 2 dagen en je bereikt Santiago de Compostela. In net minder dan 5 weken. Wat komt, had ik al langer willen schrijven .... Sinds je vertrek ben ik een dagelijkse lezer van je "posts". Nadat ik je verslag gelezen heb, heb ik er de gewoonte van gemaakt, aansluitend in mijn eigen blog te gaan lezen. Indezelfde regio als jij fietst. Afgelopen 10 mei was het 5 jaar geleden dat wij vertrokken voor onze tocht. Jij bent nu zo goed als aangekomen. Toen ik van Maarten hoorde dat je zo vroeg op het seizoen ging vertrekken, heb ik even mijn adem ingehouden, en ik ben dat (figuurlijk) blijven doen tot vandaag…. je zult dadelijk begrijpen waarom. Weet ook, dat beide blogs vaak luidop worden voorgelezen, voor het thuisfront. En van commentaar voorzien. En dat ik de laatste dagen gaan fietsen ben in de bergen van Haspengouw (ik weet het dat is vlak terrein op de Compostelaroute) Het thuispubliek is het er over eens dat jouw blog enthousiaster, opgewekter klinkt dan die van mij. Maar er zijn voor ons wel verzachtende omstandigheden. De ganse tocht door Frankrijk werd gekenmerkt door één zaak : Regen, regen en nog eens regen ..... Na nauwelijks 14 ! dagen waren onze nieuwe remblokjes gewoon weggesleten.Nat EN Ijskoud ! De camino Frances in Spanje was ons gunstiger gezind. Let op : zelf herinner ik me vooral de weg nà de Cebreiro als moeilijk. Waarschijnlijk omdat ik toen dacht dat het ergste achter de rug was... Waarom ik het nu durf schrijven ? Wel stel dat Frankrijk je tijdens je terugtocht toch verrast met slecht weer.... Dan zal het uiteindelijk nog meevallen met de wind van achter ! Ultreia, buon camino ! Jaak en nu wachten er je nog onvergetelijke momenten. Vergeet zeker de botafumeiro niet !

Roger H. 2018-05-11 21:46:08

Nog twee dagen Dan wordt zondag wel een heel speciale zondag Goeie reis nog en geniet er tenvolle van Je hebt het verdient

Jef Yskout 2018-05-11 22:26:04

Dag Jaak, een mens wordt er stil van, en ja: amazing! Elke avond opnieuw kijk ik uit naar je dagelijkse proza. Het leest als een trein, beklijvend, en aangezien wij deze zomer onze camper eveneens de sporen geven richting Santiago de Compostela ... wordt dit geheel straks uitgeprint, en gaat mee op onze tocht als leidraad, beter dan welke toeristische folder! Vraagje: rij je door tot Cabo Finisterre? Geniet ervan, CHAPEAU!

Tony Nijsten 2018-05-11 22:51:59

Beetje geluk heb je nodig maar zonder de volharding , gedrevenheid en de ijzersterke wil (van een Kerckhofs 😊) haal je deze tocht amper. Apetrots op mijn schoonbroer .

Micheline 2018-05-12 08:14:59

Het doel, jouw doel, is in zicht Jaak. Chique gedaan, deze droom in vervulling gebracht op twee wielen. Ik zal morgen landen in Porto in de wetenschap dat jij enkele honderden kilometer noordelijk met je fiets zal landen op je einddoel. Man man, wat een doorzetter... Ik had dit al ondervonden met eerdere projecten, maar dit slaat toch alles. Ik hoop je verslagen op vakantie in Portugal ook te kunnen volgen en wens je een onvergetelijke ontmoeting met Santiago de Compostella. Good luck. Ludo

Ludo 2018-05-12 08:32:46

Dag Jaak, Vanaf de start van jouw reis is het voor mij een vast ritueel geworden om iedere ochtend , ipv de krant, eerst jouw wedervaren te lezen. Ik heb jou geen intentie op papier meegegeven maar ik heb ze in gedachten er toch ergens tussen gestoken. Ik vond het een ontroerend moment toen ik de foto's zag van het neerleggen van de vele intenties die je de hele reis meegedragen hebt. Ik kijk iedere dag uit naar jouw nieuwe verhalen van deze lange en soms toch wel heel zware reis maar o zo mooie reis. Ik reis daardoor een klein beetje mee door die prachtige landschappen.Bedankt daarvoor. Ik wist al wel dat als jij je, als jij je vast bijt in een project, je dat met een groot doorzettingsvermogen tot een goed einde brengt. Ook hier is jouw doorzettingsvermogen magistraal. Proficiat! Hartelijke groeten. Rina Broux

Rina Broux 2018-05-12 09:43:12

Fijn te horen dat de beklimming van de Cabreiro perfect is verlopen: is het wat te vergelijken met de Ventoux? Het einddoel is nu werkelijk in zicht en dat moet een fantastisch gevoel geven.

Yannick 2018-05-12 12:42:31

Dag Jaak , ik heb nog niet veel gereageerd op jouw reisverslagen maar dat wil niet zeggen dat ik je niet volg . Ik lees gretig al je verslagen ,het leest als koek ,je zou er zelfs gemakkelijk een boek over kunnen schrijven . Een topprestatie wat je daar neer zet ! Met een goede engelbewaarder daar boven die je ook goed in 't oog houdt .Heel binnenkort zal je Compostela bereiken en ik weet niet of je daar een tijdje blijft ?? .Doe de Heilige Jaak de groeten. In ieder geval ook veel succes toegewenst op de terugweg ! Grtjs Reinhilde