Een mooie lentedag

Frankrijk, auxerre

Een luie zondagvoormiddag

Het slapen in het tentje viel best mee: heel knus en compact. Alleen een heel gedoe toen ik om 2 uur n de nacht naar het toilet moest. De mooie sterrenhemel onderweg maakte het alle moeite dan weer waard. Wat ik onderschat had was de tijd die het kost om 's morgens alles keurig terug in te pakken en op te bergen. En in je kleine tentje op de knieën naar alles zoeken, daar wordt je ook terug jong van. Dat alles maakte dat ik pas om half tien vanmorgen het terrein af fietste. Dan moesten er nog inkopen gedaan worden in een kleine Discount die gelukkig op zondagvoormiddag open was. Ontbeten heb ik op een bankje naast de weg. En dan pas kon de route echt beginnen. Enfin, de voormiddag was bijna gepasseerd. Vandaag geen wind, een mooi lentezonnetje, heel rustige wegen door beekvalleien en vriendelijke mensen die me begroetten. Ook van de lange middagpauze heb ik uitgebreid genoten.

Chablis

Na het bier en de Champagne de Chablis. Wijnstokken betekenen zuidflanken van heuvels, dus weer klimmen en dalen. Als je dan de bordjes ziet van de wijnboeren: "dégustation - vente" en je weet dat er op zondag toch niets open is, ben ik maar vlug doorgefietst richting Auxerre.

Auxerre

Als pelgrim mag een bezoek aan de mooie kathedraal van Sint-Stefaan (Saint-Etienne) natuurlijk niet ontbreken. Bij de ingang vielen de gebeeldhouwde portalen onmiddellijk op. Na een stadsbezoekje ging ik me aanmelden bij La Maison des Rondanneurs in het oude centrum van de stad. Het adres had ik in mijn boekje gevonden en de naam klonk voor mij al goed en zeker toepasselijk. Aangebeld, getelefoneerd, niemand antwoordde tot een man met een moto kwam aangereden en zich excuseerde voor het te laat komen.
Gelukkkig was er plaats en slaap ik vannacht op een kamer met drie bedden, zij het alleen.
Als afsluiting van mijn eerste week heb in vanavond de Franse keuken eer aan gedaan, mét een glaasje Chablis.

De cijfers van de week

Dank aan Chrisja voor het verder zetten van haar rol als mijn extern geheugen en dit al 27 jaar lang.
Voor de geïnteresseerden:
Totaal aantal km: 561,7 km
  • gemiddeld per dag: 80 km
  • gemiddeld aantal uren per dag op de fiets: 5u30min
  • gemiddelde snelheid: 14,6 km/uur
  • gemiddelde hartslag eerste twee dagen: 123 (Ardennen)
  • gemiddelde hartslag laatste twee dagen: 100
Gemiddelden zeggen natuurlijk niet zo veel en neem ze maar voor wat ze waard zijn.
Zelf hou ik zoals reeds gezegd vooral rekening met het aantal uren in het zadel en voor de beklimmingen blijf ik voldoende onder de rode zone met mijn hartslag. We willen het nog lang volhouden.
Mijn persoonlijke balans:
  • gemiddeld te veel uren per dag op de fiets. Had natuurlijk ook te maken met het zoeken naar slaapgelegenheid.
  • eerste week is goede training voor het echte klimwerk dat nog moet komen
  • schitterend weer: zon, wind, amper regen m.a.w. ideaal fietsweer
  • organisatie maaltijden moet ik anders bekijken
  • de vele reacties op de blog steunen me echt. Ik kan natuurlijk niet persoonlijk op iedereen reageren, maar ik lees alles altijd heel aandachtig.
Bedankt

Wij hebben vandaag maar 37km gefietst met een elektrische fiets en een niveauverschil van enkele meters tegen wind in ,en dat was al zwaar. Chapeau voor je volgehouden inspanningen de hele week en doe het zo goed in de komende week. Goede nachtrust en morgen vele fijne momenten en ontmoetingen Jaak.Mia Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-04-15 22:08:07

Chapeau Jaak, respect goed bezig.Bedankt voor de mooie verslagen.😉

Consuelo 2018-04-15 22:43:43

Ik ben een inhaalmanoeuver aan 't maken om al je verhalen van de voorbije week te lezen, het leest zo vlot , een boeiende tocht.. ja, we zijn verhuisd nu, en dus hebben we de volgende dagen meer tijd om je te volgen, met héél veel plezier!

Annie 2018-04-15 23:08:02

Dat klimwerk kan niet onoverkomelijk zijn ,Jaak Hou Les Deux Alpes en Alpes d Huez in gedachten en dan gaat het vanzelf Groetjes. En tot op de Ventoux

Jef Yskout 2018-04-16 00:11:04

Ha, de eerste foto, een prachtboom, waardig als referentie naar de bloesempracht in het Truiense. Je schiet schitterend op, duidelijk te wijten aan een gedegen voorbereiding, zoals we je kennen. Vandaag vertrekken wij op tocht en raad eens, we hebben ook een St-Jacobsschelp gekregen. Buon camino

Vera en Thieu 2018-04-16 07:49:04

Wat een boeiend verhaal elke avond! Er is een nieuwe schrijver geboren. Chapeau en courage naar week 2.

Chris iliaens 2018-04-16 07:52:12

Beste Jaak, We zijn zelf nog maar pas terug uit "la douce France"(14 dagen uitgeregend en afgebleekt)en om die reden al je boeiende verslagen in één teug doorgelezen.Ik voel zo dat je er sterk van geniet.Ik kijk uit naar de volgende dagen.Alvast onze morele steun.Succes! jp&linda

D'hoker jp&linda 2018-04-16 07:52:34

Typisch iets voor jou, je zelf evalueren. Ik zie je al bezig in je tentje op je knieën. Misschien moet je het niet zo nauwkeurig allemaal terug inpakken als je het dezelfde avond toch weer moet uitpakken. maar ik vrees dat dit woorden in de wind zijn. Het is nu een week geleden dat we je uitgezwaaid hebben, maar eigenlijk lijkt het al veel langer met al je verhalen. Zelf doe ik ook elke morgen mijn 'mini' compostellake van 22 km naar Antwerpen en dan denk ik aan jou. Wind op kop met zicht op de OLVrouwetoren. Ook een kathedraal dus maar wel altijd dezelfde...... nog veel fietsplezier hé.

germaine 2018-04-16 14:23:08

Dank voor wat getallekes Jaak, ze zeggen niet alles, maar lichten toch een tip van de sluier. 5u30 per dag op de fiets is al een en ander. Je zitknobbels zijn duidelijk getraind :-) . En 14,6 gemiddeld met alle op- en afritten en het fietsgewicht dat je bij hebt, dat is meer dan respectabel. Dit is een goeie aanloop naar het zwaardere werk dat zit aan te komen. En ik kan er van meespreken hhhh. Goeie moed verder. Je dagindeling schikt zich wel als je alert blijft. Hartelijke groet. Ludo & Colette

Ludo 2018-04-16 19:37:42

We volgen je nog steeds met veel interesse.Nu door de Chablis velden en misschien volgt ook nog de Sancerre. Enkele jaren geleden hebben wij deze route ook nog gevolgt en ook via St Jean over de bergpas....maar wel met een motorhome....Nog veel moed en we kijken uit naar je volgende verslagen!

Veerle en chris 2018-04-16 20:48:45

leuk om jou te volgen jaak, best wel spannend jou tocht, ons weer hier gaat stijgen tot ruim boven de 20 graden groetjes uit genk