Alto del Perdon

Spanje, Puente la Reina/Gares

Pamplona achter ons

Vanmorgen verlieten we Pamplona. De smalle straatjes waar begin juli de stieren doorgejaagd worden ter gelegenheid van de Sanfirminfeesten werden nu doorkruist door haastige mensen op weg naar het werk en ook door een lange sliert vertrekkende pelgrims. Voor hen was het pad door de stad heel goed aangeduid door gele pijlen, blauwe borden en metalen schelpen op het voetpad. Verderop wandelden we de stad uit langs het mooie stadspark en de Universiteit van Navarra tot in Cizur Minor. Daarna opnieuw bergop de natuur in, richting Alto del Perdon, de pas over Sierra del Perdon die we over moesten. Na enkele dagen samen wandelen, heeft iedereen van de familie snel een eigen tempo gekozen. Dat maakt dat Thieu en Hugo altijd vooropgaan, vervolgens wandel ikzelf samen met Micheline en tot slot volgt Vera met haar rugzak op wielen gewoon haar eigen tempo.

Alto del Perdon

Deze beroemde bergrug moesten we vandaag over. Vertaald betekent dit ongeveer: de berg van vergeving. Net voor de laatste klim werd In het kleine dorpje Zariquiegui halt gehouden voor een broodje en een koffie. Al even terug op weg: een klein paniekje bij Micheline. Haar Credential (stempelboekje) vond ze niet meer, waarschijnlijk vergeten in het winkeltje. Snel opnieuw afgedaald vond ze het winkeltje ondertussen gesloten. Gelukkig kon ze de vertrekkende auto van de winkelierster tegenhouden en kreeg ze haar boekje terug. Op de Camino komt alles goed.
Boven op de Alto del Perdon kregen we natuurlijk niet alleen de beroemde pelgrimsmonument te zien, maar konden we ook genieten van een een adembenemend uitzicht op de omgeving.
De steile afdaling (tot meer dan 18%) met rollende keien, maakte alle aandacht nodig om het veilig te houden. Spoedig ging het ruwe landschap over naar akkers met graan, erwten, koolzaad, fruit- en amandelbomen. Het was vandaag wat licht bewolkt en dus een heerlijk weertje om te stappen. De middagstop werd gehouden op het eerste terras dat we tegenkwamen. Susan uit Californië die met ons een tafel deelde, vond het geweldig dat wij als familie samen richting Santiago trokken.

Puenta la Reina

Na 26 km stappen bereikten we onze etappeplaats Puenta la Reina. Hier komen de pelgrimswegen uit Roncevalles en Aragon samen. Morgenvroeg zullen we over de beroemde koninginnebrug de stad verlaten. Ze werd in de middeleeuwen over de Arga gebouwd, waarschijnlijk op aandringen van de weduwe van Sancho Garcés III. De brug symboliseert de in de middeleeuwen zo belangrijke aanleg van wegen en bruggen, die een noodzakelijke voorwaarde vormde voor de economische en sociale ontwikkeling van de gebieden langs de Camino.
In onze Albergue ontmoetten we vandaag voor het eerst andere Belgen: Griet en Ronald. Zij hebben eveneens het plan om tot Santiago te stappen en misschien wel tot Finisterre.

Prachtig die natuur en kunst. Die stenen zijn dat menhirs of hebben ze een andere betekenis? Een prachtig kunstwerk. Ge zult je familie missen Jaak maar je kan misschien aansluiten bij andere pelgrims op je weg.Doe zo verder en keuvel nog even na vanavond. En dan weer een goede nacht Groetjes Jacqueline Jean Mia

Fam.Leen Reppel 2022-05-03 21:24:49

Je fiets goed, je wandelt goed, maar je schrijft ook meer dan goed. Pamplona gelukkig zonder Stieren, Alto der Pardon. Het leest of je erbij bent. Ik kijk er elke avond naar uit. Slaap goed en tot morgen.

Chris 2022-05-03 21:29:57

Ongelofelijk hoeveel mensen op weg zijn naar Compostela. Je stapt blijkbaar nooit alleen. Geniet verder van je tocht en de prachtige natuur. Wij genieten van je verhaal.

Jef Yskout 2022-05-03 22:41:10

Je verslagen en foto's zijn een plezier om te volgen en te lezen! Ik kijk er naar uit !

Dirk Meyers,Zolder 2022-05-03 22:45:59

Jouw verslagen geven reeds een visueel beeld van hetgeen ons nog te beurt zal vallen. Je hebt echt wel een schrijverspen vast!! Het is elke dag genieten van je verhalen!! Geniet ook elke dag samen met je familie!!

Maddy Jans 2022-05-03 23:58:06

Geweldig. Rita en ik volgen jullie exploten dagelijks en genieten van de dagverslagen met schitterende foto’s. Met respect en gefascineerd voor jullie onderneming, inspireert het ons om op onze manier, met de camper aangezien Rita, ondanks dat we veel wandelen, dit absoluut niet meer zou kunnen, te gaan doen. Groetjes.

Tony 2022-05-04 01:45:45

Mooi en aanstekelijk dagboek met prachtige foto’s. Geniet van de natuur en van de contacten met andere pelgrims. Ze komen uit alle hoeken van de wereld blijkbaar.

Dominique Weyen 2022-05-04 08:28:23

Het is een plezier om je verslagen te lezen. Ik kan me zo inbeelden dat het iedere dag genieten is van de natuur en je familie. Nog een prettige reis verder. Linda

Linda Van Waeyenberghe 2022-05-04 08:37:33

Mooie foto's Jaak geniet er verder van van je reis!

Norbert De Kimpe 2022-05-04 08:58:32

hoe mooi kan het zijn , de natuur en het wandelen met prachtig weer ! zo prachtige foto' s met uw verhalen erbij ! geniet er van , wij genieten mee ! een plezier om jullie te volgen !

Appeltans - Vanoirbeek Wim ( AWT ) en Rita 2022-05-04 09:50:47

Wat een geluk voor Micheline dat ze haar stempelboekje toch terugvond: men heeft het geluk dat men verdient

BOES YANNICK 2022-05-04 09:58:12

Ik vond het een mooie en interessante tekst. Wat tof dat je dat hebt gedaan! Ik mis je wel maar ik ben trots op jou, Is het daar leuk? Ik hoop van wel. Ik mis je! 😘 Kusje kusje, Groetjes Maud Ik mis je.

Maud 2022-05-04 16:04:00

Mooie foto's, Ik mis je🤗, Lieve groeten Nand.