Gelijk d'Ardennen

Frankrijk, Lagraulière

Uit een diep dal gekropen

St.-Leonard-de-Noblat ligt op een heuvel. Het was dus heel even lekker afdalen om de dag te beginnen. Beneden aan de rivier in het dorpje Pont-de-Noblat heb ik even moeten zoeken naar de 13de eeuwse stenen boogbrug over de Vienne. Mijn GPS gaf enkel een virtuele brug aan, recht over het water. Bij twijfel altijd het boekje volgen is de boodschap. Aan de overkant van het water gekomen, begon de klim. Sweerman gaf aan: klim 3 km. Om de dag te beginnen kon dat tellen. Gemiddeld 7 à 8 %, gelukkig niet op een nuchtere maag. Mme Françoise had 's morgens voor een gevarieerd ontbijt gezorgd met veel zoets. Mijn suikerspiegel zat dus goed. Uit dit diep dal kruipen was de boodschap. Enkele zondagse wielertoeristen bemoedigden me toen ze me voorbij staken. Na de klim passeerde ik de Dolmen van Pouyol, een prehistorisch stenen graf.

Zondagskind

Ondanks mijn leeftijd voelde ik me vandaag fietsen als een zondagskind. De zon was wat versluierd, de benen waren goed, het hartritme bleef onder controle, héél rustige wegen (zondag?). Alles zat mee. Het landschap vertoonde veel gelijkenissen met dat van onze Ardennen. Zowel naar heuvels, afwisseling van weiden, akkers en bossen, als zelfs naar de bouwstijl van huizen en boerderijen. Veel rust betekent ook weinig voorzieningen en als er die al waren: gesloten wegens zondag. Maar ik had voldoende voorraad op voorhand kunnen inslaan. Opvallende naam van een dorp waar ik passeerde: St.Germain-les-Belles. In vier talen werd ik welkom geheten. Mooi dorp trouwens. Even verder stond een bord met uitleg dat in de tweede oorlog op die plek een Nazikamp was geweest. Ook dit is geschiedenis.

Uzerche

Even na de middag doorkruiste ik het drukke toeristische stadje Uzerche. Ook deze stad kent een rijke geschiedenis van in de Bronstijd, over de slag tegen de Moren, slag bij Poitiers en de Honderdjarige oorlog. Het stadje kwam tot ontwikkeling na de stichting van een Benedictijnerabdij in 977.
Ik vond het nog wat vroeg om te stoppen, zeker omdat bij het buiten rijden er nog eens echt vlak kon gefietst worden over een oude spoorlijn langs de Vézère. Jammer genoeg duurde dit niet lang en stapelden de klimmetjes zich weer op. In één van de volgende dorpjes waar ik passeerde heb ik dan maar een kamer geboekt in een B&B. Er was zelfs een restaurant in dit dorp. Jammer genoeg: uitzonderlijk gesloten vandaag. Maar we hebben altijd wel een noodrantsoen. Een pelgrim mag geen honger leiden.

De cijfers van de week

Voor de geïnteresseerden:
totale afstand: 501,46 km
gemiddelde afstand per dag: 71,63 km
gemiddelde tijd per dag in het zadel: 5u20
gemiddelde snelheid: 13,65 km/uur
gemiddelde hartslag (5 dagen): 101
maximum hartslag deze week: 140
totaal aantal hoogtemeters: 4360, waarvan de laatste drie dagen 2623. Noot: vorige week totale hoogtemeters: 4127 waarvan 1450 in de Ardennen.
Conclusie van de week: we zijn nog altijd goed bezig.

Erg flinke prestaties. Suikers bekomen is niet het probleem els je ook maar voldoende zout blijft behouden want dat geeft een slecht gevoel zeker na zware inspanningen. Maar je doet het goed en we zijn fier op je. Goede nachtrust en geniet van je volgende routedag. Mia Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-04-22 20:40:46

Iedere avond kijk ik uit naar je verslag van de dag, zo vlot en levensecht geschreven. Bedankt om op deze manier al je ervaringen mee te mogen beleven. Je hebt ondertussen al een hele weg afgelegd, petje af of beter gezegd "chapeau" ! Nog veel succes en goede moed verder.

Rita Diriken 2018-04-22 20:59:15

Alles perfect zoals gepland en noodrantsoenen moeten af en toe opgebruikt, anders worden ze toch maar te oud. Morgen genieten van je ontbijt en op maandag zal hopelijk weer voorraad verkrijgbaar zijn zeker. Slaap wel.

Vera en Thieu 2018-04-22 22:32:50

Inderdaad nog altijd goed bezig : geplande kilometers weeral bereikt en veel moed om er elke dag tegenaan te gaan. Het weer valt mee en je ontmoet boeiende mensen. 'Dikke duim' zou Felix zeggen. Kon ik af en toe maar achterop je fiets zitten en meegenieten van al die mooie landschappen.