Afwisseling

Frankrijk, Eaux-Puissaux

Naar de stad

Ik heb rustig en uitgebreid kunnen ontbijten vanmorgen, weliswaar niet aan een gezamenlijke tafel gezien het groot aantal gasten. Achteraf gezien misschien wel goed toen ik zag wat een opdracht het voor een Brits echtpaar was om het ontbijt voor zichzelf en hun vier kleine kinderen te organiseren. Mijn opdracht voor vandaag was dan kinderspel: ik hoefde alleen maar te trappen. Mijn was lag keurig klaar: service voor de pelgrim.
En dan maar weer fietsen. Wat mij opviel langs de Aube waren de vele nog overstroomde oevers van deze rivier. Ook de beken waren erg gezwollen. Het moet hier veel geregend hebben de laatste tijd. Zelf had ik aangenaam fietsweer, natuurlijk weer die tegenwind, maar daar wen je aan, licht bewolkt maar een aangename temperatuur.
De tocht zou vandaag op het middaguur door Troyes gaan, de hoofdstad van de Champagnestreek. Na weer door het heuvelachtige akkerland gefietst te hebben, fietste ik door mooie beekvalleien. Enkele merkwaardige gebouwtjes vielen me op. Het waren de vroegere openbare wasplaatsen, waar (ik denk) de vrouwen de was deden aan de oevers van de beken. Een ander opmerkelijk iets was dat hoe meer ik in de buurt van de stad kwam, hoe meer verzorgd de dorpen er bij lagen en vooral, hoe meer nieuwbouw er was. mooie moderne huizen, speelgoed in de tuin. Het was duidelijk dat hier ook jonge mensen woonden.

Troyes

Grote stad, oude stad, mooie stad met een geschiedenis die teruggaat van voor de tijd dat de Romeinen hier de Galische Tricassiërs kwamen overwinnen. Attila de Hun, de Noormannen, de Engelsen, Jeanne d'Arc, ze zijn er allemaal geweest en hebben er hun stempel gedrukt. Dat is nu het voordeel van die boekjes van Sweerman dat je ook meer uitleg vindt over de geschiedenis en cultuur van de streken waar je door fietst.
Gelukkig was het zaterdag en loodste mijn GPS me makkelijk het oude centrum van Troyes in. In de grote kathedraal ging ik mijn pelgrimsstempel halen. Ik kon er genieten van mooie gregoriaanse muziek, die natuurlijk prachtig tot zijn recht kwam in dit eeuwenoude gebouw. Als pelgrim dacht ik terug aan al mijn voorgangers die hier ook eeuwenlang passeerden. Het oude centrum van Troyes bezit nog veel typische houten vakwerkhuizen. Met de fiets aan de hand heb ik me door de smalle straatjes van het oude centrum begeven. Een jongeman sprak me aan. Hij was erg geïnteresseerd in het doel van mijn reis, maar vooral in de uitrusting: fiets, zakken., GPS. Hij had ook een "velo rando".
Deze stad is echt een bezoek waard. Ik denk dat ik er zeker nog als toerist terugkom.

Kamperen

Het was al na twee uur dat ik Troyes uit fietste. De route liep opnieuw door mooie heuvels en beekvalleien. Het was dus al snel tijd om onderdak te zoeken. Ik had in mijn boekje een adres gevonden waar én kamers waren én een boerderijcamping aan verbonden was. Probleem: men nam de telefoon niet op. Toch maar gegokt op dit adres: is er geen kamer, dan kan ik daar toch mijn tentje zetten. Aangekomen: niemand aanwezig. Wel de mededeling: je mag al gerust plaatsnemen op de camping. Het is dus vandaag kamperen geblazen. Als afwisseling van de relatieve luxe van de laatste dagen is dat eigenlijk niet slecht. Het is niet voor niets dat ik mijn kampeermateriaal al een week meesleur. De cadeaubons van de AS-Adventure en andere bijdragen voor kampeerspullen die ik van collega's, familie en vrienden ter gelegenheid van mijn pensioen kreeg, zijn vandaag erg nuttig. Het is voor mij een speciale ervaring hier in mijn stoeltje tussen de vogelgeluiden mijn herinneringen van de dag neer te tikken. En zeggen dat ik de laatste keer in een tent heb geslapen op kamp met de jeugdbeweging. Mijn zoveelste jeugd is begonnen.

Wat fijn om jouw reis mee te kunnen volgen. Geniet ervan zou ik zeggen.

Nancy Sourbron 2018-04-14 20:43:20

Fijn te lezen Jaak mooi reisverslag.

Bert Hofsink 2018-04-14 20:53:56

How, how, how, dat schiet op! Al in Troyes! Net zelf terug uit Frankrijk en je (bijna) eerste week van je camino (bij)gelezen. Hoe sjiek is dat?! Op naar Vezelay ... via Auxerre of Tonnerre? Jaak, geniet ervan.

Tony Nijsten 2018-04-14 20:58:01

Dan maar eens met Rita terug als het zo mooi is maar dan met de auto. We kijken uit naar je verslag en fotoreportage, echt de moeite. Goede nacht en slaapt je fiets bij je ? Morgen weer veel fijne ervaringen en prachtige zichten toegewenst. Mia Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-04-14 21:21:56

Als ik je verhaal lees zou ik bijna jaloers worden Jaak Je schrijft boeiend Goeie moed verder

Jef Yskout 2018-04-14 22:55:44

Bonjour Jacques le Pelerin, Dag Jaak, Dagelijks hebben wij al jouw verslagen gelezen. Ik val zeker in herhaling : zoals reeds in de vele reacties werd geschreven, is het heel fijn om jouw verslagen te lezen. Het is precies of wij zelf meereizen. Elke avond kijken wij uit naar jouw verslag van de dag. Jouw fietsroute, jouw ontmoetingen, de mooie foto's allemaal even mooi en boeiend. Wat leuk dat Thieu en Gerda jou even konden ontmoeten. Hoeveel kilometers heb je nu al afgelegd ? Zoals jouw zus Germaine reeds meldde, geeft de GPS niet het correct aantal kilometers aan. Je schreef dat je éénmaal per week jouw kilometerstand zou vermelden in het verslag en je hoopt op één of andere goede ziel die jou hieraan wil herinneren. Ik wil zeker niet in Germaine's vaarwater zitten maar ik wil na 27 jaren samenwerking jou nog steeds helpen en jou hieraan herinneren !!!! Wij wensen jou nog heel veel succes met jouw pelgrimstocht met vele mooie momenten en boeiende ontmoetingen. Met jouw doorzettingsvermogen ga je zeker jouw einddoel bereiken. Zo kennen wij jou. Vele warme groeten van pa en Chrisja.

Chrisja Zawodny 2018-04-14 22:57:35

Dag Jaak, ik val ook in herhaling als ik zeg dat iedere avond graag je fijn geschreven verslag lees! Ik hoop dat je eerste kampeernacht je ook goed gaat bevallen☺

Carina Peusens 2018-04-14 23:24:12

'T gaat goed vooruit en je houdt ons inderdaad levendig bij de les. Troyes is inderdaad een prachtige stad , zuidelijkste basis van de champagne. Het vele water in de regio hebben we enkele weken geleden op onze terugreis vanuit het Zuiden ook kunnen zien. Nog steeds het gevolg van de overstromingen in januari. Ik veronderstel dat je nu snel (morgen) Veselay zult aandoen. Indrukwekkende bedevaartplaats. Anne en ik blijven je met grote belangstelling volgen. Groeten,

roel uuijt Gèringe 2018-04-15 00:11:01

Terwijl ik je verslag lees is het hier pijpenstelen aan het regenen en dan denk ik aan je tentje voor vannacht... maar ik heb het weerbericht vlug opgezocht en ik veronderstel ( ik weet ) dat jij dat ook wel zal gedaan hebben! Ondertussen ben je al aardig op weg om je geplande weekkilometers te halen. Respect! Veel moed en moois gewenst voor de volgende week.

Mieke 2018-04-15 00:14:02

Bonjour Jacques, De Tour van 2018 hoeft niet meer gereden te worden. De gele trui is dit jaar voor jou!!! Hopelijk word je achteraf niet betrapt op doping... Michel Wuyts en José Decauwer zouden jouw tocht Merckx-iaans noemen: alleen op kop, beuken tegen de wind, iedereen los uit het wiel,

Didier ( 2018-04-15 08:05:58

... (mijn reactie was nog volledig), iedereen support voor jou (zoals voor Merckx). Alleen... de meet ligt deze keer niet in Parijs en jouw opzet is nobeler. Veel succes nog zonder tegenslagen!

Didier 2018-04-15 08:10:08

Hopelijk heb je de tent vanmorgen terug in haar vorm gekregen van voor het uitpakken :-) Dat wil soms nogal eens tegenvallen. Maar jou kennende heb je dat vooraf geoefend... Kijk uit naar je volgende verslag. Het gaat je wel voor de wind, al is het tegen de wind, dat blijkt uit je verslagen. Net als Chrisja en menig ander, nieuwsgierig naar je weekresultaat.