Saint-Jean-Pied-de-Port

Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Overdonderd

Eerlijk gezegd ben ik wat overdonderd geweest door de vele aanmoedigingen en reacties op mijn recente blog. Bedankt allemaal voor deze steun. Het gaat me zeker helpen om de moeilijke momenten door te komen en ook om te trachten dagelijks stipt de blog bij te houden. De lat ligt hoog.
Tegelijkertijd sta ik er blijkbaar onvoldoende bij stil dat het maken van zo een lange tocht niet zo vanzelfsprekend is en jammer genoeg ook niet voor iedereen weggelegd. Ik moet Rita nog geloven als ze me telkens opnieuw probeert in te prenten: “Gij denkt dat het allemaal heel normaal en gewoon is, wat ge doet, maar dat is niet zo.”
Hoe dan ook ben ik blij en vooral heel dankbaar dat ik op mijn 69ste nog de kracht en zeker de gezondheid heb om aan deze tocht te kunnen beginnen. Met dank aan al mijn voorouders voor de goede genen!

TGV

Men zegt: “De trein is altijd een beetje reizen” en dat was vandaag zeker zo. Héél vroeg uit de veren brachten dochter Goele en Rita ons naar Brussel Zuid. Thieu en Vera waren immers thuis blijven slapen. Om stipt 6u17 met zijn vijven vertrokken voor een dagje treinreizen, iedereen benieuwd wat er allemaal de komende week op ons af zou komen. Met de TGV passeerden we langs plaatsen die mooie herinneringen opriepen aan de terugweg per fiets vier jaar geleden: Tours, Châtelleraud, Poitiers, Angoulème, Dax. Met de trein natuurlijk vanuit een totaal ander perspectief en in snelheid wel wat verschillend.
Via Bordeaux tot Bayonne met de trein en van daaruit met de bus, kwamen we omstreeks 15u15 aan in Saint-Jean-Pied-de-Port, aan de voet van de Pyreneeën.

Pelgrimsstadje

Het stadje Saint-Jean-Pied-de-Port is erkend als een van de mooiste dorpen van Frankrijk. Gesticht in de 12de eeuw als versterkte plaats door de koningen van Navarra, werd de oude stad in de 15de eeuw ommuurd. In de 17de eeuw werd begonnen met de bouw van een citadel boven de stad naar plannen van Vauban, maar deze werd nooit volledig afgewerkt.
In Pelgrimsmiddens klinkt de naam als een klok. Dagelijks beginnen hier honderden pelgrims vanuit de hele wereld aan hun overtocht van de Pyreneeën op weg naar Compostela. De plaatselijke economie is praktisch volledig gericht op deze doelgroep.
Vanavond verblijven we in de gezellige Gite Beilari, gelegen pal in de Rue de la Citadelle. Ons snel geïnstalleerd, nog even het mooie stadje verkend en een terrasje gedaan.
Net voor het avondmaal liet gastheer Joseph ons kennis maken met de andere medepelgrims uit de USA, Frankrijk, Duitsland, Wales en Engeland. Een lekkere vegetarische maaltijd besloot de gezellige avond. Daarna vroeg naar bed en trachten goed uitgerust te zijn voor de grote start morgen.

Een hele fijne tocht Jaak. Er zitten een paar serieuze tandenbijtenstukken tussen maar de fantastische uitzichten erna maken veel goed. Ben benieuwd of ik de foto's ga herkennen (de twee laatste al wel). Hartelijke groeten,

Maria 2022-04-29 21:48:25

Wat benijd ik jullie... Buen Camino!

Ann Stevens 2022-04-29 21:48:40

Amai mijn voeten! Wat een uitdaging! Maar jou kennende, dit komt goed! Ik kijk uit naar je (dagelijkse) verslagen. Zeker de eerste dagen herkenbare streek van onze camperreizen. Onze camino (weliswaar per camper, dus met een heel kleine "c") ligt uitgewerkt op de plank, klaar voor één van de komende jaren. Soit prudent, bonne voyage!

Tony Nijsten 2022-04-29 21:53:31

Wat was ik aangenaam verrast om ineens weer een mailtje van Jaak de fietser te zien verschijnen in mijn mailbox. Schitterend dat je weer zulke uitdaging aangaat. Veel succes! Groetjes, Astrid

Astrid Lemoine 2022-04-29 21:55:04

Veel moed en een probleemloze reis toegewenst ! Succes 💪

Liesbet laurent 2022-04-29 22:01:48

Ik kijk weer uit naar uwe dagelijks blog !

Eric 2022-04-29 22:27:56

Een gezellige groep, de sfeer zit erin vanaf het begin. Morgen weer vroeg uit de veren om dan op eigen tempo te starten en op rustplaatsen elkaar te ontmoeten. Geniet vooral van de mooie natuur en het samenzijn vanwege de Leentjes Reppel

Fam.Leen Reppel 2022-04-29 22:28:40

Tof,blij dat we je nog eens kunnen volgen !

Veerle Verlinden 2022-04-29 22:52:23

Veel succes met je wandeltocht. Ga dagelijks uitkijken naar je verslagen. Vanwege de Busbegeleidster van St- Gerardus uit Sint-Truiden.

Godelieve Graulus 2022-04-29 23:04:15

Veel succes Jaak en geniet vooral van deze mooie tocht. Wij branden alvast een kaarsje voor een veilige tocht. Benieuwd naar je dagelijkse verhalen.😉

Peter De Ridder 2022-04-29 23:46:56

Vastberaden, heel veel goesting, goed getraind ... als nu de weergoden je nog goed gezind blijven wordt het weer een schitterend avontuur. Nogmaals succes, ook voor de metgezellen!

Marc 2022-04-30 00:05:50

Buen camino Jaak! Te deseo un viaje muy agradable sin mala suerte… Cuidate y espero que encuentras gente interesante en tu camino. Goeie camino Jaak, Ik wens je een zeer aangename reis zonder pech. Verzorg je en ik hoop dat je interessante mensen ontmoet op je camino. Marijke

Marijke Van Reusel 2022-04-30 08:27:07

Geniet van je camino Jaak. Wij wensen je een veilige tocht

Willy Kenis 2022-04-30 09:04:24

Wouw Jaak, je gaat geen uitdaging uit de weg, chapeau 👏Ik wens je fijne ontmoetingen en aangenaam wandelweer!😎Succes👍

Rina Stevens 2022-04-30 09:32:17

We wensen jullie een veilige tocht geniet ervan.

Norbert De Kimpe 2022-04-30 09:50:15

Veel succes en verwen de voeten 's avonds!!!

gerdy 2022-04-30 10:09:06

Beste Jaak, Ja nu kan ik u zo noemen,vroeger was Mijnheer de directeur.Ik was dus de vlinder van het onderhoud en nu op pensioen.Ik zie op de foto dat je met 5 bent.Het groepje dat de uitdaging weer aan gaat.Veel moed en zonder veel blaren,veel zon(niet te veel)HaHa. Ik en mijn man volgen jullie. Groetjes Marina en Freddy.

Marina Dupont 2022-04-30 12:15:59

Veel succes, Jaak. Eerlijk gezegd, mijn voeten beginnen ook al te tintelen. Goede reis!

Jos Rogiers 2022-04-30 13:38:29

Al bij al nog fijn dat ge uw tocht kon beginnen in St Jean omringd door naaste familie. In alle geval heel veel moed en succes vooral

BOES YANNICK 2022-04-30 14:38:31

Wat leuk om deze mail te ontvangen Jaak , nu te voet en ook met 5 personen!!! We gaan jullie niet ontmoeten wij vertrekken 17 mei naar St JPDP. We zijn er vorig jaar gestopt nadat we doorheen La France gefietst waren. Nu dus verder!! Maar geniet samen en heel veel mooie, warme ontmoetingen in een bewonderenswaardig landschap!! We komen dus achter jullie aan , ik ben en supporter!!! Go go en geniet!!! Buen Camino!

Maddy Jans 2022-04-30 17:10:47

Tis toch iet speciaal😉 Goeie reis allemaal!

Kris Willems 2022-04-30 20:38:23

765 km is dat nog af te leggen???? veel goede moed! groeten

Jaak Bollen 2022-05-01 10:43:43

Wauw Jaak wat een uitdaging. Veel plezier en vooral genieten Grtjs Consuelo (Conny)

Consuelo Duarte Blanco. 2022-05-02 19:11:48

Respect dat je nog a

Vera Knuts. Busbegeleidster Sint Gerardus 2022-05-02 20:04:14

Respect dat je deze tocht naar Compostella gaat ondernemen. Héél veel succes. Vera Knuts busbegeleidster Sint Gerardus