Het mooie groene Galicia

Spanje, Melide

In regenpak

Toen ik vanmorgen in Samos om 8 uur vertrok regende het. Maar daar was ik op voorzien. Om kwart na acht was de bui al over. In de loop van de dag heb ik nog een tweetal buitjes over me gekregen, dat was alles. Maar kleding die goed is tegen de regen is dat ook tegen de wind en de kou. Het was een mooie rit vandaag door het lentegroene Galicië. Op de hoogte waar ik voormiddag fietste waren nog appelbloesems. Het seizoen is hier blijkbaar wat later dan thuis. Mooie beklimmingen, nog mooiere afdalingen en dus weer mooie panorama's vandaag.

Michel uit Locarno.

Tijdens een van de vele beklimmingen vandaag, Galicië is echt niet vlak, zag ik op zeker ogenblik een ligfiets voor me rijden. Tijdens het voorbij steken hebben we even gebabbeld en ons uiteindelijk veilig aan de kant gezet. De man heette Michel en kwam uit Locarno Zwitserland, kanton Ticino. Hij vertelde dat hij al wat ervaring had met reizen met zijn volgepakte ligfiets. Meestal kampeerde hij en hij had al een 45.000 km door Europa met zijn ligfiets gedaan. Sympathieke kerel en we hebben elkaar in de loop van de dag nog twee keer ontmoet.

Portomarin

Een van de grotere plaatsen waar ik passeerde was Portomarin aan het stuwmeer. Door de aanleg van dit meer is het oorspronkelijk dorp onder water komen te staan. Een deel, o.a. de San Nicolaskerk heeft men steen voor steen heropgebouwd. Er is ook een replica te zien van de oorspronkelijke brug over de Rio Mino.
Na Portomarin stond er een beklimming van 13 km op het menu, waarvan lange stukken, niet te kiezen, van 10, 9 en 8%, behoorlijk pittig dus. Op zeker ogenblik was ik net over de kam van een, op mijn eigen tempo genomen rustige beklimming van 8 %, even iets aan het knabbelen en het drinken, kwestie van het motortje brandstof te blijven geven. Zie ik een man zijn lichtbepakte fiets in de hand de laatste meters van de helling opduwen. Echter, op het moment dat hij me ziet staan, springt hij snel terug op de fiets, rijdt me voorbij en vraagt me bezorgd: "Ça va ?" "Ja, met mij wel en met u?" Mannelijke trots, ook bij pelgrims!

Camino

Ook vandaag liep de fietsroute vooral het laatste gedeelte van de dag gelijk met het wandelpad: ongelooflijk veel pelgrims op pad, misschien ook omdat het weekend was? Velen onder hen zijn waarschijnlijk de Camino gestart in Sarria, waar ik vanmorgen vroeg al passeerde. Dat ligt op iets meer dan 100 km van Compostela. Die afstand moet minstens afgelegd worden om recht te hebben op een Compostelaat. De weg leidde door kleine dorpjes met verschillende pelgrimskerkhoven: Santiagogangers die het vroeger niet hebben gehaald.
Ik merkte de drukte ook bij het zoeken naar een slaapplaats in Milede, iets meer dan 50 km van Santiago. "Completo" kreeg ik meerdere keren te horen in albergues, hostals en hotels. Uiteindelijk heb ik voor een redelijke prijs onderdak gevonden in een spiksplinternieuwe hostal. De Camino is goed voor de plaatselijke economie.
Vanavond ben ik gaan eten in een galicisch restaurant: een pulperia. Je kan er het typische streekgerecht pulpo krijgen: inktvis. Deze wordt voor je ogen gekookt, in kleine stukjes gesneden, lekker gekruid, met olie overgoten, met wat brood en voor mij een lekker plaatselijk wit wijntje opgediend. Ik moet zeggen, ik heb heerlijk gegeten.

Weer een uitstekende dag ondanks regen en zware beklimmingen en nu ligt je hoofddoel heel erg kort. Doe St Jacques de groeten. En voor jou Jaak op dat moment een heel dikke proficiat voor je doorzettingsvermogen en kracht en zoals met een autorit verloopt de thuisweg meestal sneller omdat je dan op bekendere wegen aangaat. Maar geniet vooral daar in Santiago goede nacht en we kijken uit naar morgen familie Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-05-12 21:42:01

Het doel is bijna bereikt! Prachtige reis en reisverslagen. Proficiat Jaak!

Annie en Henri 2018-05-12 23:59:16

Klaar voor de spurt? Proficiat!!!

Didier 2018-05-13 07:45:51

proficiat Jaak!!!!!!! Een dag om nooit te vergeten, op moederdag Santiago bereiken dat zal voor altijd in je geheugen blijven staan. Wat een route, zoveel bergen trotseren om je doel te bereiken, wat een karakter, wat een uithouding!!!! Daar doe ik mijn hoed voor af!!!!! Ik hoop dat de bekroning vandaag ook fantastisch gaat zijn, het is nog vroeg op de morgen en nog enkele kilometers te gaan maar ondanks dat ik je niet kent, aan je verslagen te lezen weet ik wel dat je een fantastisch mens bent!!!! DIKKE PROFICIAT, je maakt de wereld mooi!!!!!!!

cathy Ramaekers 2018-05-13 10:00:08

De grote dag vandaag !!!! Ik volg je met hééél vééél respect, en dat wordt telkens groter!

Chris Iliaens 2018-05-13 11:43:42

Dag Jaak , wij zijn al dagen aan het mee fietsen met je , wel van achter het pc ! Wat 'n mooie verhalen en foto's ! Ik beleef het precies opnieuw , op 20 juni is het juist 10 jaar geleden dat ik het ook met de fiets ( samen met nog 5 mensen ) heb ondernomen . Wij waren wel luxe pelgrims ! Hadden nl. 2 mobilhomes met alle nuts - en food voorzieningen die ons vergezelden ! wij vertrokken in Cambrai -> Châteaudun->Dampierre Sur Boutonne-> Blaye-> Estella->Sarria->Compostella ! Passeerde welliswaar ook op plaatsen als de jouwe en hadden op 6 Jullie zo'n 2160 km op onze teller ! Op 8 Jullie vertrek terug richting Belgie , wel met de mobilhome ( moesten met z'n allen terug aan 't werk ) Chapeau voor jouw uithoudingsvermogen, je prachtig schrijven, je mooie foto's ! wij wensen jou dan ook verder alle geluk toe , dat je ons nog verder mooie verhalen moge brengen ! we blijven je volgen ! Proficiat ! Wat 'n prestaties !

Appeltans Wim ( AWT ) en Rita 2018-05-13 16:20:11

Beste Mr. Kerckhofs, beste Jaak, Wat moet er vandaag door je heen gaan?! Vijf jaar heb je er naartoe geleefd, Je op alle vlakken erop voorbereid. Veel van die voorbereiding had je zelf goed in de hand: conditietraining, uitstippelen van de reisroute, genoeg kennis opdoen om je "aluminium ros" in optimale status te houden, de juiste uitrusting en minimale noodzakelijke bagage. Maar heel wat andere elementen had je niet in de hand: ziek worden (je bent geen 20 meer), de grillen van het weer (op enkele koude en regendagen na), serieuze fietspech....Je bent er gelukkig allemaal van gespaard gebleven. Je bent er! Vandaag heb je de rustplaats van je patroonheilige bereikt! Een oprechte PROFICIAT!!!!!! Dat moet toch wel even tijd krijgen om tot je door te dringen en te bezinken. Donderdag mocht je al een eerste emotionele ervaring beleven bij "cruz de ferro" waar je alle lasten die je heel de reis meesleepte kon neerleggen. Ik heb begrepen dat ook de steen die je daar achterliet een bewuste keuze was.En uitgerekend op moederdag bereik je je reisdoel. Je moeder zal (hoe dan ook) fier op je zijn! Geniet vooral van deze speciale dag. Ik heb je blog aan verschillende vrienden en kennissen laten weten. Iedereen is er in de ban van (ook al reageren ze daarom niet). Maar ik krijg er wel geregeld reacties van. Nogmaals: van harte gefeliciteerd met deze uitzonderlijke prestatie!!!!! De terugreis is nu in zicht. Laat die met zo een mooie bagage alleen maar genot zijn! Maar hou het veilig! PROFICIAT!!! Het ga je goed!

Ria Ramaekers 2018-05-13 23:11:33

Proficiat Jaak. Dat je mijn geboorte streek Galicia op mijn verjaardag bereikt hebt. Ik heb even een traantje van emotie. Veel plezier uw doel is bereikt.Groetjes en nog veel plezier.