Burgos

Spanje, Burgos

Voormiddagrit

Onmiddellijk klimmen ging goed na een ontbijt met twee glazen vers geperst sinaasappelsap. De normaal heel drukke weg naar Burgos was op een zondagmorgen opvallend rustig: geen vrachtwagens en de weinige auto's lieten een zee van ruimte. Vandaag wilde ik zo snel mogelijk in Burgos geraken om er namiddag een beetje de toerist uit te hangen, een ritje van slechts 37 km.
Een 5 km lang fiets- en wandelpad naast de Rio Arlanzon leidde recht naar het hart van de stad. Burgos besteedt duidelijk veel aandacht aan de fietser. Heerlijk fietsen was dat. Er waren al veel mensen aan het genieten van het zonnetje.

Kathedraal

Ik heb bijna de ganse namiddag in de Kathedraal doorgebracht, zoveel was daar te bewonderen. Het was weliswaar betalend (met duidelijke pelgrimskorting!). Een audiogids in het Nederlands verstrekte de nodige informatie. Al die kerkelijke pracht en praal, het was duidelijk dat Spanje en in die tijd het koninkrijk Castilië-Leon een wereldmacht was. De nauwe verbondenheid met de Kerk was in die tijd vanzelfsprekend. Met de rijkdom die ze uit andere continenten haalden werd in de loop van de jaren deze kathedraal gebouwd en uitgebouwd tot de parel die het nu is. Uit heel Europa werden de beste bouwmeesters en kunstenaars aangetrokken, ook uit de Lage Landen. Er is natuurlijk ook de andere kant van de medaille. Spanje regeerde overal met harde hand en haalde er alles weg wat ze nodig hadden. De Kerk speelde daar in mee, ook met harde hand. Zelfs Santiago, Sint-Jacobus dus, werd in de loop van de geschiedenis naar voor gehaald als de Matamoros, de Morendoder, omdat dit toen zo paste. Op veel plaatsen, ook in Burgos staat hij te paard en met het zwaard afgebeeld.
Beschrijven wat ik allemaal zag namiddag is onmogelijk. Degenen die hier ooit in de buurt komen, moeten de kathedraal zeker bezoeken.
Op zondagnamiddag is Burgos trouwens een prachtige en levende stad. Vandaag met het warme lenteweer was dat zeker te merken.

Rust

Opnieuw heb ik deze halve rustdag net als de vorige ervaren met een dubbel gevoel. Natuurlijk heb ik veel gezien en er ook van genoten, maar anderzijds was er ook weer het gevoel van gebroken ritme.
Morgen dus weer snel op de fiets over de beruchte hoogvlakte: de Meseta. Het klim- en daalwerk zal voorlopig even op pauze staat.

De cijfers van de week.

Voor de geïnteresseerden:
Ook deze week zijn de cijfers beïnvloed door de halve rustdag en de overtocht van de Pyreneeën.
Gemiddeld op de fiets: 5 u per dag
Totale afstand: 503,8 km
Gemiddelde snelheid: 14,1 km/u
Gemiddelde hartslag: 101
Maximum hartslag: 157
Hoogtewinst: 6467
Maakt totale afstand tot nu: 2014 km

Die streek staat al lang op ons verlanglijstje Met jou commentaar schuift die stad een stuk meer naar voor

Jef Yskout 2018-05-06 19:50:19

Het gaat vooruit! Goed dat je je gsm terugvond! Wat zou het thuisfront doen zonder al die verhalen, ze stromen uit je pen fijn om ze te lezen. Na Gajolles is het altijd maar frisser geworden ;-) ipv warmer. Compostella komt in zicht mag je nu wel zeggen. De kassei nog uit je rugzak en dan is het hoogtepunt bereikt! Hopelijk is je Thieu en Vera goed thuis gekomen! Als je ze hoort doe ze alvast de groeten. Ik plaatste nog een foto op de Facebookpagina toen je hier vertrok, je moet maar eens kijken ;-) Geniet nog van de bergen! en wij blijven je nog een tijd volgen! Zuiderse groet van Tinne en Patrick!

Tinne en Patrick van www.gajolles.com 2018-05-06 19:54:53

Jaak we hebben vandaag in Bree St Anthonius beloond. Verder mag je jezelf zeker eens verwennen met wat rust. Kathedraal en srtadsbezoeken kan ook vermoeiend zijn zeker omdat het andere spieren zijn dan bij het fietsen. Een fijne lenteavond om te genieten en een goede nachtrust om morgen met veel energie en veel kracht op tocht te gaan. Het beste en we duimen fam Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-05-06 20:00:38

En altijd op schema! Fantastisch ☺! En 2 halve dagen rust op 4 weken tijd is toch geen luxe zeker? Je bent er bijna. Proficiat en veel moed nog voor de resterende kilometers in de Spaanse zon.

Mieke 2018-05-06 20:27:57

Inderdaad Jaak, de kathedraal van Burgos behoort tot de absolute culturele hoogtepunten van wat we de laatste jaren in Europa bezochten. Ik noem het geen kunstboek maar meteen een hele encyclopedie. Blij dat jij dat ook zo ervaren hebt. Wellicht heb je er ook de tapa's en de ijsjes geproefd. Wij alleszins alle twee. Succes nog tijdens de finale van je beeweg naar Compostela. Op naar het grote plein daar voor de kerk, gevuld met honderden lotgenoten-pelgrims met onbeschrijflijke emoties.

Pierre Diriken 2018-05-06 21:41:48

Beste Mr Kerckhofs, of mag ik u: beste Jaak noemen ( zoals iedereen ? ), het is ongelooflijk hoe goed je de planning hebt ingeschat en nog straffer hoe goed je de bergen beklimt! Al meer dan 2000 km afgelegd op nog geen 4 weken tijd, beladen als een muilezel! Je bent duidelijk goed getraind! De gedrevenheid wordt steeds groter zo te zien. Ik doe er mijn hoed voor af! Het grote doel nadert nu wel heel snel. Naar je dagelijks verslag kijk ik de hele avond uit. Ik "google" dan nadien en gok naar je volgende bestemming. Heerlijk! Wat heb je een super fiets, nog geen lekke band of andere pech gehad onderweg. Die heb je wel extra gesoigneerd denk ik dan. Ik geniet van al je mooie verhalen die ik al mocht lezen en die er nog zitten aan te komen. Geniet nog van je verdere tocht, met hopelijk beter weer dan de afgelopen dagen en wees vooral voorzichtig in de afdalingen. Stuur eens vaker een foto van jezelf mee ( als ik dit mag zeggen ) voor je kleinkinderen. Ze zien hun opapa toch zo graag! Het ga je goed!

Ria Ramaekers 2018-05-06 23:29:23

Dag Jaak, Al goed opgeschoten intussen. Ik vermoed dat je zelfs voorligt op je schema. De eindbestemming wenkt! Hopelijk heb je genoten van je welverdiende (halve) rustdag en zijn de batterijen weer opgeladen. Fijn dat je het thuisfront elke dag wat laat meepikken van de landschappen en cultuur-historische bezienswaardigheden. Je dagelijkse verhalen geven mij alleszins de indruk achteraan op je fiets mee te reizen!

Marc 2018-05-07 04:54:20

Fijn toch een pelgrimstocht te afwisselen met buitengewoon interessante toeristische bezienswaardigheden

Yannick 2018-05-07 09:45:03

Hallo Jaak, het heeft wat lang geduurd eer ik tijd maakte om jou eerst en vooral te feliciteren met je sportieve prestatie elke dag opnieuw maar vooral met je dagelijkse reisverslagen. Het is alsof ikzelf mee reis. Het is heel knap wat je presteert, heel boeiend en vormend en vooral verrijkend voor allen die je volgen. Elke dag een beetje dichter bij je doel, het moet een heerlijk gevoel zijn. Warme groeten van Rachelle en mij.