Koninginne-etappe

Spanje, Roncesvalles

Met goede moed

Vanmorgen aan de ontbijttafel was het te merken: iedereen was een beetje gespannen: zou het gaan lukken vandaag? Maar allemaal hadden we wel de volle goesting om er aan te beginnen. En toen we van de gastvrouw nog een lekker broodje met ei meekregen voor onderweg wisten we dat we alvast geen honger zouden lijden.

Hoog in de wolken

Vandaag was het codewoord: mist. We hebben de ganse dag in de mist gewandeld. Jammer voor de uitzichten, maar de temperatuur was ideaal en het regende niet, dus helemaal geen reden om te klagen. We hebben vandaag een 1400 hoogtemeters overwonnen door 20 km omhoog te klimmen en dan 6 km te dalen. Alleszins was het de zwaarste etappe van de ganse Camino en dat op de eerste dag. Iedereen wandelde zijn of haar tempo. We volgden de Napoleonroute. Net voor de Col De Lepoeder staken me de grens met Spanje over en kwamen aan in de provincie Navarra.

Roncevalles

Heel moe, maar ook heel erg blij dat deze etappe achter de rug was, bereikten we het klooster van Roncevalles. Dit eeuwenoude klooster staat volledig tegenwoordig, net als vroeger in voor de huisvesting en voeding van honderden pelgrims. De hospitareiros worden gestuurd door Het Nederlands Genootschap van Santiago. Voor onze vragen konden we dus in onze moedertaal terecht. Ook hier weer een heel divers en internationaal gezelschap. Veel Spanjaarden starten trouwens in Roncevalles en niet in Saint-Jean-Pied-de-Port. Na het lekkere pelgrimsmenu gingen de meesten van ons gezelschap vroeg rusten. Thieu en Hugo zullen wat later zijn, maar om 22u gaat hier zowiezo het licht uit.

Mooi dat jullie allen goed zijn aangekomen en jammer van het weer maar beter mist dan regen. Morgen met dit gezelschap kan het alleen maar beter gaan. Na jullie nachtrust en stevig ontbijt maar weer opnieuw er tegenaan. Groetjes fam Leen

Fam.Leen Reppel 2022-04-30 21:34:55

Dag Jaak Wat fijn dat we uw wandel-avonturen kunnen volgen. Ik zou dit ook graag zelf eens doen. Veel succes, Nyree

Nyree 2022-04-30 22:20:43

Goed begonnen is half gewonnen😉. Doe zo verder !!!! 🥰

Liesbet 2022-04-30 22:33:42

De zwaarste etappe meteen achter de rug. De kans om te genieten wordt groter zo.

Jef 2022-04-30 22:56:57

Super goed gestapt de 1ste dag!!! Wouw, jullie zijn echte elite lopers!! Voor morgen wens ik jullie ook zo erbij! Buen Camino

Maddy Jans 2022-05-01 00:43:00

nog maar 765 km ? dat is een peulschil hé fijne zondag en veel mooie zichten

Maria 2022-05-01 06:57:24

Dag Jaak Ik sluit nu pas aan. Met de fiets is al weervtijdje geleden. Nu te voet: knap en dapper! Alle goeds

Jan peumans 2022-05-01 08:47:05

Maakt er iets moois van en bid voor ook een wees gegroetje

Norbert De Kimpe 2022-05-01 09:21:09

1400 hoogtemeters, wat een klim. Hopelijk iedereen nog pijnvrij. Doe het vandaag maar rustig aan. Groetjes aan iedereen.

Germaine 2022-05-01 09:39:29

Zo fijn om weer te kunnen volgen. Wat een eerste rit! teekitiesie😊

Chris Iliaens 2022-05-01 10:16:16

Een oude vos verliest zijn haren maar niet zijn streken. Verzorg je voetblaren goed!

Norbert Stas 2022-05-01 11:50:26

Amai Jaak al op de eerste dag de koningginnenetappe : heeft wel een vvordeel die is nu achter de rug.