De wijnstreek

Frankrijk, Ménesplet

Cadillac

Vanmorgen kon ik vroeg vertrekken. Ik had zelf voor ontbijt gezorgd en kon om 8 u de fiets op. Nog een 35 km door hetzelfde landschap fietsen als gisteren en Les Landes zaten er op. De stad waar ik de Garonne over moest heette Cadillac, zoals het automerk. Deze ontstond in 1280 in opdracht van de Engelse koning Henry III en werd pas in 1453 als een van de laatste steden veroverd op de Engelsen. Grote delen van de stadsmuur en de torens van deze bastide bleven bewaard. In het voormalige pelgrimshospitaal St. Leonard, dat later een hospice werd en nu een psychiatrische kliniek, kunnen elke dag 4 tot 6 pelgrims overnachten in sobere cellen met bed en brood. Op die manier wordt de traditie levendig gehouden.

Wijngaarden

Enkele km voor Cadillac zag ik al enkele wijngaarden. Na het oversteken van de Garonne zag ik niets anders meer. Deze regio tussen de rivieren Garonne en de Dordogne heet Entre-Deux-Mers, bekend vanwege de witte wijnen. In Branne stak ik de Dordogne over.
Van hagelschade door de onweders van de laatste dagen heb ik in deze streek niet veel gemerkt. Overal was men volop aan het werken in de wijngaarden: spuiten, binden, maaien enz. Het leek wel Haspengouw maar dan druivelaars in plaats van appelaars. Ook de heuvels waren vergelijkbaar.

Saint-Emilion

Op het middaguur bereikte ik dit beroemde toeristisch wijnstadje, van ver zichtbaar op de heuvel. Ook vandaag waren er een massa bezoekers in de smalle straten, waar alles in het teken van de wijn staat. Vroeger was Saint-Emilion een geliefd pelgrimsoord voor Compostelagangers. Zij bezochten er het graf van St.Emilion, een Bretonse grafelijke bediende die op pelgrimstocht vertrok maar verleid werd door de duivel en besloot monnik te worden. Als kluizenaar trok hij zich terug in een grot en stichtte in de 8ste eeuw een hermitage, waaruit verschillende kloosters ontstonden.

Hans uit Den Bosch

Welgeteld 3 andere fietspelgrims ben ik vandaag tegemoet gereden. Enkel met Hans uit Den Bosch heb ik even kunnen praten, de anderen ontmoette ik op te drukke wegen.
Hans wilde tot Saint-Emilion fietsen om daar onderkomen te zoeken. Hij had er een 70 km opzitten vandaag. Zelf had ik geluk: al na mijn eerste telefoontje kon ik voor de nacht terecht in een pelgrimsgite, aan een boerderij. Alles heel landelijk en heel vriendelijk.

Wat fijn dat er daar niet te veel schade is aan de wijnranken dat zal voor velen een geruststelling zijn. En de weergoden waren met je en nu nog een goede nachtrust Jaak om je volgende etappe morgen aan te vatten. Slaap zacht.fam Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-05-31 21:57:23

Beste Jaak, prachtige mij bekende regio waar je nu door fietst. Schitterend hoe goed het je nog steeds gaat, én respect voor je pelgrimsgezindheid. Vandaag was het trouwens Festijn n.a.v. 20 jaar vzw Stijn, een heerlijk middeleeuws zonovergoten sfeervol feestgebeuren in Bokrijk. Jaak, nog veel goeie moed, zorgeloos fietsplezier en fijne ontmoetingen!

Francis Weckx 2018-05-31 22:06:49

De grote schade in de Bordeaux door de hagel is meer noordelijk! Profiteer van St Emilion als stad maar ook als wijn: bijzonder fijn; Wij vertoefden er al een paar keer. Onze vriend Onclin heeft een kasteel in St Emilion en de srteek is werelderfgoed is van de Unesco.