Chartres

Frankrijk, Bourdonné

Eens een regendag

Het moest toch eens van komen: vandaag heb ik de ganse dag in de druilerige regen gefietst. Ik weet dat ik tot nu toe heel veel geluk heb gehad met het weer. Men zegt wel eens slecht weer bestaat niet, alleen slecht aangepaste kleding. Dan maar regenjas, regenbroek en overschoenen aangetrokken en op pad. Het was toch wel anders fietsen bij regenweer: veel alerter en daardoor minder oog voor het landschap, auto's die door plassen voorbijsteken en water gooien, harder moeten remmen bij afdalingen, alles klam enz.

Toon van boven Amsterdam

Enkele km voor Chartres kwam Toon "van boven Amsterdam" me tegemoet gereden. Hij zag me en stopte onmiddellijk. We hebben ons even langs de kant gezet en een leuke babbel gehad. Als twee uitgeregende fietspelgrims voelden we ons heel erg verwant. Maar de goedlachse Toon vond ook dat we niet mochten klagen: we hebben zelf voor deze tocht gekozen en een pelgrim kan het weer niet kiezen en moet nemen wat komt. Toon wou vandaag zijn fietsdag beëindigen in Châteaudun, waar ik vanmorgen vertrokken was.

Chartres

Chartres is een oude Romeinse stad op een heuvel aan de Eure en in de middeleeuwen werd ze hoofdstad van een graafschap. De stad groeide uit tot een belangrijke etappeplaats voor pelgrims, mede doordoor de relikwieën van het hemd van de Maagd Maria. Karel de Grote had deze gekregen van de Keizerin van Constantinopel en schonk ze in 876 aan de stad. De huidige kathedraal werd gebouwd nadat de vorige door een grote brand werd verwoest. Met een gewelf tot 36 m hoog was dit een van de eerste vormen van wat later de gotiek werd genoemd. Voor het eerst maakten luchtbogen vast deel uit van het bouwwerk, om de uitbuigende krachten op te vangen. Deze bouwstijl vond snel navolging in andere Franse steden. In de kathedraal van Chartres zijn de gebrandschilderde ramen beroemd. Zij bieden de meest complete middeleeuwse verzameling. Ook is er midden in de vloer een labyrinth in steen uitgehouwen. Het is een geometrisch symbool van de levensknoop: 12,5 m doorsnede en ca. 300 m lengte voor wie het wil nalopen.
Toen ik de kathedraal bezocht was het net even opgehouden met regenen om snel te herbeginnen toen ik terug op de fiets stapte.

Bourdonné

Zo heet het kleine dorp waar ik logeer vandaag. Wifi of dataverbinding is er niet of heel slecht, dus het verslag en zeker de foto's zullen misschien even moeten wachten. Er was wel een heel goed restaurant met een no-nonsense chef die op houtvuur zijn gerechten klaarmaakte. Ik heb er heel lekker gegeten en gedronken, met een schitterende cognac als afsluiter.
Weer opnieuw energie voor de nieuwe fietsdag morgen.

Nog een dikke 400 km. Begint het al te kriebelen? Blijf toch maar voorzichtig hè. Je doet dat fantastisch.

Germaine 2018-06-05 21:41:48

Door al die moeilijke dagen heen, zorgen je verhalen voor aangename ogenblikjes. Marci Jaak.

marie-paule 2018-06-05 22:00:56

Net terug van een ballon te volgen die hier in Reppel landde. Jammer van de regen vandaag maar de natuur zal het zeker nodig hebben ook in Frankrijk. Ik heb je reisblog doorgegeven aan je nicht die de winkel heeft bij bakkerij Knapen in Bocholt. Morgen wensen we jou Jaak weer een dag om voluit van de natuur en monumenten en cultuur te genieten en vooreerst een goede nachtrust. Fam Leen uit Reppel groet je

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-06-05 22:13:40

Zeg Jaak ik begin stilaan jaloers te worden met deze prestaties 👍 In de Swis zal ik het moeilijk hebben 😜 Petje af Je broer

Thieu 2018-06-05 22:17:13

Dag Jaak, de laatste drie dagen hebben wij veel aan jou gedacht. Wij waren op fiets driedaagse en zijn deze avond terug gekomen. Heerlijk fietsen was dat tussen al dat groen van Limburg. Wij hebben jouw verslagen op de voet gevolgd. Wat voor een pelgrimstocht heb jij al afgelegd! Wij doen er ons petje voor af. Wij wensen je nog veel succes in het laatste deel van je tocht.

Sonja en Jan 2018-06-05 23:10:16

Je einddoel komt stilaan in zicht Jaak. Wat een reeks van prestaties en elke dag opnieuw de fiets op. Chapeau mon ami!

Ludo 2018-06-06 09:03:45

Dag Jaak, Een cognac heb je verdiend na een druilerige dag :-) Groetjes, Nyree

Claes Nyree 2018-06-06 09:31:51

Regen is dus in Frankrijk even druilerig als bij ons: niet plezierig. Chartres is inderdaad een prachtige kathedraal: dat staat zeker nog op miijn verlanglijstje om nog eens te bezoeken. Fijn dat ge de dag kon afsluiten met een cognac: kan fantastisch smaken