Leffe, Orval en binnenkort Chimay

Frankrijk, Dun-sur-Meuse

Een goed begin

Als pelgrim heb ik op deze tocht de gulden regel aangenomen om alles te aanvaarden wat de dag brengt. Vanmorgen bracht de dag in de persoon van gastvrouw Dolly een heerlijk ontbijt met drie soorten zelfgemaakte confituur, vers brood, echte boter en lekkere melk van de eigen boerderij. En of ik dit aanvaard heb, alles trouwens inbegrepen in de gisteren betaalde 10 euro. Dolly wenste mij nog een Bonne route, niet zonder mij nog aangemaand te hebben om mijn bidons te vullen met het bronwater uit de pomp net voor haar deur. Dat was veel beter dan het stadswater, zei ze erbij. In de loop van de dag heb ik haar gelijk gegeven. Vriendelijke mensen hier in de Gaume.
En dan de fiets op. Na een tiental km kwam ik in Izel op de route van Sweerman: "Langs oude wegen en pelgrimssteden" en kon ik naast de GPS ook het boekje met kaart raadplegen. Snel volgde een lange afdaling in het bos tot aan de abdij van Orval. Jammer dat ik het mooie gezang van de vogels niet kan laten beluisteren.

Orval

Elke goede Belg denkt bij Orval aan bier, ik dus ook. In tegenstelling tot Leffe wordt Orval wel in de abdij zelf gebrouwen. Maar je komt er niet in! Die paters zijn wel commercieel ingesteld. Van de oude ruïne hebben ze een museum gemaakt en in de winkel waar ze religieuze boeken en bier verkopen, moet je een inkomticket betalen. Op mijn vraag of pelgrims korting krijgen was het antwoord van de jongeman (aspirant pater?) negatief. Mijn korting voor 65-plussers heb ik ook zelf moeten vragen en dan nog aarzelde hij (over mijn leeftijd?). Ik heb er wat rondgelopen, enkele foto's gemaakt en ben dan maar verder gefietst. In het dorpje Limes (betekent grens in het latijn) fietste ik Frankrijk binnen en het was bergop!

En nu rustig genieten

Een uitgebreide middagpauze en een heel mooie rit langs schilderachtige beekvalleien en rustige wegen brachten me tot Dun-sur-Meuse. Inderdaad terug aan de Maas, zij het heel wat meer stroomopwaarts dan Dinant, waar ik gisterenmorgen vertrok. Veel fietsers vermijden trouwens de Ardennen en volgen de Maasoevers tot hier. Met steun van Europa zijn de laatste jaren heel goede fietspaden aangelegd of verbeterd langs deze rivier.
Na de toch wel vermoeiende tocht door de Ardennen gisteren wilde ik vandaag wat recupereren.
En je hebt geluk of je hebt geluk. Aangekomen in Dun-sur-Meuse, het grootste dorp hier in de buurt, zag ik een plaatje op een B&B: "Vrienden op de fiets". Dat ben ik ook. Dus aangebeld en een vriendelijke dame uit Nederland, Simonne, zegt dat ze nog een kamer voor mij heeft, ondanks het feit dat ik niet op voorhand had gereserveerd. Zij biedt me een biertje aan en op het terras praten we gezellig.
Na een burnout heeft ze zich dit vakantiehuis aangeschaft in het voor haar veel rustigere Frankrijk. Ze betoonde veel interesse in het Belgische pensioensysteem. Over het huidige Nederlands systeem was ze niet te spreken.
En zo hebben we weer onderdak voor vannacht.
Een korte wandeling door het dorp leerde me alvast dat er hier veel vergane glorie leeg staat. De zoektocht naar een restaurant eindigde in een Turkse zaak, genaamd Istambul. Ik had grote honger en het heeft me gesmaakt.

Over kilometers

Volgens de kilometertelling op de blog heb ik blijkbaar nog maar weinig gefietst. Even wat uitleg hierover. Pindat heeft een app die op regelmatige tijdstippen via mijn smartphone (niet mijn fiets-GPS) mijn locatie registreert en dan doorstuurt. Tot nu toe is er nog maar weinig geregistreerd. Ik ga dat ding afzetten, want het verbruikt ook nog eens veel stroom. Waarschijnlijk zal dan voortaan het aantal km in vogelvlucht komen tussen vertrek- en aankomstplaats. Daar zijn de volgers natuurlijk ook niets mee want een fiets is geen vogel.
Zelf ben ik niet zo gefocust op het aantal km per dag. Op 7 dagen wil ik wel in de buurt van 500 km komen. Ik zal daarom voor de geïnteresseerden op zondagavond het weektotaal doorgeven, geregistreerd door mijn fiets-GPS. En als ik het vergeet zal er wel een wakkere volger zijn om er mij attent op te maken.
Bedankt trouwens om mij te volgen en voor de vele reacties. Ik voel me hierdoor heel erg met jullie verbonden en het geeft me veel energie.

Veel plezier met je reisverslag, zo ben ik ook een beetje mee aan het fietsen wel vanuit mijn luie zetel. Zaterdag gaan de Paridaensvriendinnen naar Diest , wel niet zo avontuurlijk maar wel met veel vriendschap en veel plezier. Nog veel goeie moed en tot het volgende reisverslag. Pat.

Pat, schoolvriendin van Rita 2018-04-11 21:48:15

Ik juist terug van een avondrit.....met goei benen, een fijn gevoel. Ik hoop voor u hetzelfde. De verhalen en foto's zijn geweldig. Ik kijk ernaar uit om ze te lezen .... Groeten en tot t volgende

Erik Cosemans 2018-04-11 21:54:23

Weer een mooie dag als we je verhalen lezen. Nu maar weer goed rusten en een goed ontbijt om dan weer voluit te genieten van dag 4.Het gaat je goed en een goede nachtrust. Fam Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-04-11 21:58:00

Tijdens de gezellige bbq luisterden we graag nr je verhalen ivm de voorbereiding tot de grote tocht. Nu volgen we je tocht bijna life en kijken elke dag uit nr nieuwe verhalen en mooie foto’s. Doe zo verder. Succes!

Marc en Marina(buren) 2018-04-11 22:16:43

Mooi dat je na elke fietsdag nog de tijd neemt om uitgebreide verslagen te schrijven. Heel fijn om dit te lezen en zo te weten dat het goed met je gaat. Dikke duim en toi toi.

Eveline 2018-04-11 23:07:52

Ik lees elke dag met veel interesse je belevenissen op (en naast) de fiets. Ik wist niet dat je zo een goede schrijver bent, Jaak. Ik zie alles voor me als ik het lees. Dat je een doorzetter bent, dat wisten we al. Heel veel succes gewenst bij het verder verloop van je pelgrimstocht.

Jan Vrolix 2018-04-12 00:02:07

Prettig om te lezen Jaak. Veel goede moed voor alweer de volgende dag... Ludo

Ludo 2018-04-12 11:04:48

Prettig om lezen. Je hebt een schrijfstijl om van te genieten. We volgen je tocht met veel interesse. Je kent het Boeddhistisch gezegde wellicht: niet de eindbestemming is het doel, maar wel de weg ernaar toe! Als ik het reisverslag lees wordt dit gezegde meer en meer duidelijk. Succes man!

Sidon 2018-04-12 11:50:52

Geweldig om jouw avonturen te mogen volgen! Alsof we er een beetje bij kunnen zijn. Dankjewel om ons mee te nemen op jouw avontuur. Ik ga zeker verder meegenieten en ben nu al super trots op wat je doet.

Vivi Dendas, bubao 2018-04-12 14:45:50

Volgende uitdaging na Jaak de Bouwer en Jaak de Fietser ligt voor het grijpen : Jaak de Schrijver ! Hier wordt de dag steevast afgesloten met : ‘ al iets binnen van Jaak ?’

Micheline 2018-04-12 19:09:38

Chris en ik kijken uit naar al je belevenissen. Het is tof om elke dag weer een interessant verhaal te kunnen volgen. Doe zo zeker verder. Groetjes en nog veel moed...

Veerle (paridaensvriendin van Rita) 2018-04-12 19:40:04

Ik ben een kennis van Ludo Vandewal en die heeft me via facebook verbonden met je reisversclag... het valt me op dat je open staat voor alles wat op je weg komt... is een goede instelling. Veilige fietstocht met een oceaan van boeiende contacten gewenst!! ik geniet van je reisverslagen... een avondgroet jacqueline