Frans-Baskenland

Frankrijk, Saint-Vincent-de-Paul

Groen

Nog eens van een uitgebreid Frans ontbijt genoten, met alles er op en eraan. Dus genoeg energie opgedaan om er vandaag eens flink tegenaan te gaan.
Vandaag ging de route voornamelijk door Frans-Baskenland. Het was al te merken aan de tweetalige benamingen overal en vooral aan de moeilijke namen van de dorpjes waar ik door fietste. Sweerman had delen verkeersweg afgewisseld met rustige wegeltjes door de valleien. Echt mooi groen en heel landelijk toonde alles, met 's morgens nog nevelbanken tegen de bergen. Heel geleidelijk werd het minder heuvelachtig waardoor de gemiddelde fietssnelheid weer wat omhoog kon.
Een 35 tal km van Saint-Jean-Pied-de-Port ligt Saint-Palais, een middelgroot vestingsstadje uit de 13de eeuw, lange tijd zetel van de staat Navarra. Koning Lodewijk XVI beval zelfs het naburige pelgrims gasthuis in Harambels te sluiten ten behoeve van dat van Saint-Palais. In de buurt komen drie belangrijke pelgrimsroutes samen: Vezelay, Tours en Le Puy.

Omleiding

Vandaag enkele Nederlandse fietsers gesproken. We volgen hetzelfde boekje en wanneer ik fietsers zag aankomen riep ik altijd:"Goede reis!" Enkele stopten, andere vervolgden verbaasd kijkend hun weg. Een echtpaar vertelde dat ze de laatste dagen ontzettend slecht weer hadden gehad zowel in Les Landes als in Saint-Emilion, in die zin zelfs dat ze een rustdag hadden moeten inlassen omdat het wegens de zware onweders niet te fietsen was.
Vandaag was het trouwens ideaal fietsweer: bewolkt en 20 graden.
In Auterrive wilde ik rond het middaguur de brug oversteken over de Gave d'Oloron (die van Oloron-Sainte-Marie). Wat bleek: brug wegens renovatie volledig afgesloten voor alle verkeer, ook voor voetgangers en fietsers. Natuurlijk was dit op zijn Frans nergens op voorhand aangegeven. Dit betekende een andere oversteek vinden en uiteindelijk een omleiding van 10 km. Achteraf natuurlijk een peulschil, maar op het moment wel even knarsetanden.
In Peyrehorade mondt de Gave de Pau (die van Lourdes) uit in de Gave d' Oloron. Hier volgde nog eens een mooie beklimming om de vallei van de Oloron uit te geraken met opnieuw een heerlijke lange afdaling: perfecte bochten, droog asfalt, weinig verkeer. Enfin, puur genieten, fietsers kunnen zich dit perfect voorstellen.

Saint-Vincent-de-Paul

Eigenlijk wilde ik na 100 km in Dax eindigen, maar het was nog wat vroeg en de drukke stad zegde me niet zoveel. In een B&B in Buglose , deelgemeente van Saint-Vincent-de-Paul, een 15-tal km verder, vond ik een onderkomen voor de nacht. Als vrijwilliger van de Sint-Vincentiusvereniging voelde dit toch wel speciaal aan om in het geboortedorp van deze heilige even te verblijven.
De deelgemeente Buglose bezit een Basiliek, toegewijd aan Maria. Volgens de legende merkte in 1620 een herder dat een van de ossen een Mariabeeld uit het moeras aan het schoonlikken was. Het was een Madonnabeeld met glimlachend Christuskind, dat tijdens de Godsdienstoorlog in 1570 daar was verstopt. Iets later werden er wonderen verricht en sindsdien is de plaats een bedevaartsoord, basiliek en souvenirswinkels inbegrepen. Klein Scherpenheuvel.

Weer een prachtige rit met klimmen en afdalen in die prachtige natuur en je cultuurgeschiedenis is ook aangescherpt. Geniet van je verblijf en na een goede nacht kan je morgen weer op pad vol nieuwe verwachtingen en ontmoetingen. Slaap goed Jaak.

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-05-29 21:31:14

De bochten en het afdalen,....... om jaloers te worden

Jef Yskout 2018-05-29 21:32:18

Dag Jaak De thuisplaats nadert alweer. De verhalen die je schrijft lees ik (bijna) elke dag. Mooi weergegeven kleine details en altijd wat anders. Goede reis verder Jaak

Jan peumans 2018-05-29 22:21:40

Ge spreekt van zware onweders en hagel: we zijn op dit ogenblik enorm geteisterd door dat weer. Inderdaad ook in de Bordeaux-streek is tot 90% van de wijngaarden compleet verwoest: waar gaan we onze wijn gaan halen binnenkort? Ge waart in het geboortedorp van de Heilige Vincentius: voorig jaar bezochten wij Chatillon sur Chalaronne boven Lyon waar deze brave man pastoor was. Goede reis verder

Yannick 2018-05-30 10:17:54

Met je heenreis vergeleken nog ‘slechts’ 20 bolletjes te gaan Jaak. Geniet nog maar wat van je pelgrimsbestaan!

Ludo 2018-05-30 14:37:52

Dag Jaak, We zitten hier samen met de raad van bestuur te puffen in de warmte en denken aan jou! Voor jou zal het ongetwijfeld nog veel warmer zijn. Heel veel groeten en veel respect! De collega bestuurders