Vienne en Touraine

Frankrijk, Sorigny

Poitiers

Deze stad is zeker een bezoek waard. Hier kan je zeker een dag verblijven om alle historische en culturele aspecten te kunnen ontdekken. Jammer genoeg bleef er gisteravond niet veel tijd meer over om zelf op ontdekking te gaan. En vanmorgen stond er weer een nieuwe rit op het programma. De start was vanuit de hogergelegen binnenstad recht naar beneden, naar de rivier de Clain. De fietsweg uit de stad volgde deze rivier over meerdere km. In het dorpje Dissay reed ik langs een imposant 15de eeuwse château, het zomerverblijf van de bisschop van Poitiers.

Vienne

In Châtellerault mondt de Clain uit in de Vienne. De mooie stenen brug Pont Henri IV uit 1575 heette vroeger de Pont St. Jacques waarover de pelgrims door de Rue St. Jacques langs de gelijknamige kerk omhoog de stad in liepen. De fietsweg liep in de stad mooi langs de rivieroever, waardoor de echte stadsdrukte verleden werd. Een Nederlands-Limburgse fietspelgrim, die ik er sprak was blij dat hij eens iemand ontmoette die uit de andere richting kwam.
Er werd nog een hele tijd langs de rivier de Vienne gefietst, redelijk vlak dus. Nadeel was dat de wind van voren kwam en er dus toch moest stevig getrapt moest worden.

Touraine

Namiddag kwam ik in de Touraine terecht. De stad Tours naderde. Maar wat ook naderde was een dreigend onweer. De wolken pakten zich samen en het begon in de verte te donderen. Echt lang fietsen zat er vandaag niet in. Stoppen in Sainte-Maure-de Touraine zag ik ook niet zitten, daar was een groot kaasfestival bezig met heel veel belangstelling. Dit centrumstadje ontstond al in de Gallo-Romeinse tijd bij de begraafplaats van de heilige martelaressen Maura en Brigitta. Ook in deze streek liggen de dorpen verspreid, dus pas een 20-tal km verder vond ik een onderkomen in Sorigny bij een bejaarde dame die nog enkel aan pelgrims verhuurde. De andere gaste was Annnelies, een Nederlandse met Belgische roots die eergisteren haar Camino vanuit Tours was begonnen en alvast deze keer tot Bordeaux wilde geraken. Ze had al wat last van de eerste wandeldagen. Je moet er in komen.
Net aangekomen begon het te regenen en later ook echt te onweren. Op zondagavond zijn vele restaurants in Frankrijk gesloten. Gelukkig was er in dit kleine dorp een pizzazaak open waar de honger van de dag kon gestild worden. Een Belgische Delirium smaakte daarbij.

De cijfers van de week

Maximum hartslag: 136
Hoogtewinst: 4357 m
Algemeen totaal: 4323 km

Weer een heel prachtige dag en toch nog droog aangekomen. Mooie omgeving en met de plaatselijke gebruiken hou je weinig rekening en je probeert je daguitstap af te ronden volgens planning. Proficiat en geniet maar van je Belgisch biertje. Een goede nachtrust en morgen er weer opnieuw tegenaan met je stalen ros,Jaak. Fam Leen uit Reppel en vele groeten.

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-06-03 20:58:37

Goed Jaak, Leuk om volgen, de bewondering groeit nog alle dagen!

Jaak Bollen 2018-06-03 21:01:55

Jaak, Ik volg u al stiekem dagenlang. Laat me weten wanneer je weer in Belgenland vertoeft. Uw avonturen zijn zeker een verhaal waard in de Belangrijkste krant van Limburg! Norbert

norbert stas 2018-06-03 21:26:25

Halfweg ongeveer op de terugreis als we dat op de kaart zien Je verhalen blijven boeien Hou je taai, Jaak

Jef Yskout 2018-06-03 21:31:31

Wat hou je de moed erin Jaak! Elke dag geniet ik mee van alle belevenissen en mooie plaatsen waar je langs komt. Het ritme zit er goed in, je legt nogal km's af elke dag... In dit tempo zal je wel eerder thuis zijn, of is het zoals de paarden die hun stal ruiken en dan wat harder draven? Nog veel fiets- en reisgenot verder.

Marijke Van Reusel 2018-06-03 22:09:47

Jammer dat ge niet meer tijd had voor een bezoek aan Poitiers. Hopelijk zult ge niet teveel gestoord worden door hevige onweders die niet alleen Frankrijk maar ook Belgie teisteren.

Yannick 2018-06-04 09:55:34

Dat schiet heel goed op Jaak. Je zal nu al wel weten waar je de volgende periode op bezoek moet gaan in Frankrijk! Goede moed verder. Ludo & Colette