Heel landelijk

Frankrijk, Poitiers

De stad uit

Wat een verschil met gisteren op het spitsuur de stad in rijden en vanmorgen op een rustige zaterdag met de fiets de stad uit geraken. Koning auto was vanmorgen afwezig en na 7 km veilig stijgen en dalen zat ik terug op de normale route, richting Poitiers.
Ik zat onmiddellijk terug op de boerenbuiten. Gelukkig was in een van de kleine dorpjes een bakker open en kon ik mijn voorraad koeken voor vandaag aanleggen.

Landelijk

Oude dorpskernen waren er om de 5 km. Maar geen mens te zien en geen winkels, bars, alles stil. De graanvelden gingen weer overheersen. Mooie panorama's door het heuvelend landschap, dat wel. Maar oh zo rustig! Ik kwam vandaag welgeteld 2 terrasjes tegen en ik heb ze allebei aangedaan. Het eerste was omstreeks het middaguur in het sfeervol pelgrimsplaatsje Nanteuil-en-Vallée, verscholen in het dal van de Argentor. Al in 780 werd er door Karel de Grote de Abdij van Notre-Dame gesticht, een van de oudste in de Charente. Ik raakte er aan de praat met een Engels echtpaar dat ook een pauze hield bij het fietsen. Het verwonderde hen dat er zo veel belangstelling was voor Compostela. Op de camping hadden ze een Amsterdams koppel ontmoet dat ook met de fiets naar daar ging.
Enkele uren later stopte ik aan het andere terras in Charroux. Dit is een wat groter plaatsje dat in de middeleeuwen de hoofdstad was van de "Marche" streek. Het heeft een grote, verhoogd aangelegde overdekte markt uit de 16de eeuw met een indrukwekkende houtconstructie. Tegenover valt de bijzondere achthoekige toren op die met bogen is vormgegeven. Deze maakte eigenlijk vroeger deel uit van de verdwenen abdijkerk uit 1096.
De naam Charroux is trouwens verbonden met de 'Vrede van God', de eerste christelijke regels ter bescherming van de burgerslachtoffers in middeleeuwse oorlogen. Deze werden in Charroux in 989 opgesteld tijdens een Concilie.
Op dat terrasje kwam net een jonge Nederlandse fietspelgrim aan die het zelfde idee had als ik: vochtgehalte en suikerspiegel verhogen tijdens het warme weer.

Poitiers

Deze naam komt waarschijnlijk iedereen bekend voor uit de geschiedenislessen. In 732 (of 733) versloeg Karel Martel er de Moren.
Poitiers was al in de Romeinse tijd, maar vooral in de Karolingische tijd een belangrijke stad. Er zijn verschillende overblijfselen hiervan bewaard gebleven. Ook Santiagopelgrims bezochten er vroeger de kerk van Saint-Hilaire, de oudst bekende bisschop van Poitiers uit de 4de eeuw, de begintijd van het Christendom.
Vandaag wilde ik in eerste instantie niet zo ver geraken. Echter de laatste 40 km was er geen enkel bed of camping in dit volkomen landelijk gebied te vinden. Enig ander alternatief was wildkamperen, maar dan was er het probleem van eten. Er bleef dus maar een mogelijkheid: enkele uurtjes langer doorfietsen tot in Poitiers en daar onderdak en eten vinden.

Dag Jaak, ik lees elke avond opnieuw met veel verbazing hoe ver je al gevorderd bent in jouw terugweg naar huis. Ik ben echt benieuwd naar de cijfers van de week. Jouw benen zitten echt goed, om het in rennerstaal uit te drukken. Jouw daggemiddelde zal wel opnieuw gestegen zijn. Aan dat tempo geraak je misschien nog op het zomerfeest !!! Neen, alle gekheid op een stokje. Hou het vooral rustig en veilig. Ik wens jouw verder nog een heel mooie fietstocht met veel leuke ontmoetingen. Hartelijke groeten, Chrisja

Chrisja Zawodny 2018-06-02 23:07:43

En nog geen enkel bordje tegengekomen van de H . Rita want die is ook erg bekend en bij jullie thuis zit een Rita af te tellen. Als het zo vlot gaat ben je reeds een dag eerder terug. Morgen zal het ook weer rustig zijn en kan je er genieten van een stukje Brie. Goede nacht en we blijven uitkijken naar je verslag. Morgen weer mooie momenten en belevingen van ons drie Jacqueline en Jean en Mia Leen

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-06-02 23:08:22

Hopelijk komt ge wel en goed aan in Poitiers , een prachtige stad met schitterende kerken. Laat ons morgen iets meer weten over uw bezoek aan Poitiers