Santiago de Compostela

Spanje, Santiago de Compostela

Verschil

Elke gastheer van albergue en hostal verschilt. Het contrast tussen die vanmorgen en gisteren in Samos kon moeilijk groter zijn. In Samos omarmde de patron me bij het afscheid en drukte me bijna plat. Uit zijn Spaans kon ik begrijpen dat hij ook de Camino gedaan heeft en zich in zijn hart echt een pelgrim voelt. De man vanmorgen zei geen woord en wenste niet eens een Buen Camino, basisregel nr 1 voor de pelgrim. Positief blijven: een volledig ontbijt voor 4 euro hielp me een groot deel van de dag aan de nodige calorieën. En die waren nodig.

Eucalyptus

Sweerman leidde me weer heuvel op, heuvel af langs rustige wegen, vandaag met veel eucalyptusbossen langszij. Mijn verstopte neus ging er zowaar van open door de typische geur. Ondanks de soms miezerige regen was het goed fietsen.
Anderzijds had de rit iets speciaals vandaag: Santiago als eindoel van de dag. Niet dat het de makkelijkste km waren, integendeel. Tot net voor de stad bleven de niveauverschillen spelen.

Compostela bereikt

Om 15 uur stond ik na wat zoeken met mijn fietsje op het grote plein voor de kathedraal. Toch wel een heel intens moment: gevoelens van vreugde, grote voldoening, dankbaarheid, trots ook wel. Nog andere emoties welden naar boven: aankomen op een zondag, op moederdag notabene en wetend dat de parochiegemeenschap thuis in Brustem ook aan het vieren was naar aanleiding van 50 jaar heropening na de brand van de kerk, het speelde allemaal mee.
Ik heb snel een fotootje gemaakt om het thuisfront te verwittigen dat ik veilig aangekomen was.
Zonder beweging kreeg ik het echter vlug koud op het winderige plein en daarom zocht ik snel naar het pensionnetje vlak bij de kathedraal dat ik veiligheidshalve vanmorgen reeds gereserveerd had. Het adres had ik van de schitterende blog van Pelgrim Helmut, een zeer ervaren wandel- en fietspelgrim. Ik werd hartelijk ontvangen door Josephina, haar zoon Pepe en door Gabriella die vloeiend Nederlands sprak. Haar vader was Nederlander en had haar vroeger verplicht de taal te leren. Nu kwam dit goed van pas.

Compostelaat

Wie als fietser kan bewijzen door minstens twee stempels per dag de laatste 200 km krijgt een officiële oorkonde, het zogenaamde Compostelaat. Aan het officiële pelgrimsbureau was het twee uur aanschuiven geblazen. Maar wat maakt dat uit als je bij het buitengaan het begeerde papier samen met een certificaat van afgelegde afstand in een mooi kokertje in de hand hebt. Voor de afstand heb ik maar afgerond op 2500 km. De juiste berekening had ik toen nog niet gemaakt.
Josephina serveerde me 's avonds een heerlijke maaltijd, met veel Spaans enthousiasme bereid en opgediend. Honger dat ik had na zo een speciale dag.
Morgen ga ik de kathedraal en de stad verkennen, eventjes wat rustiger. En als ik me goed voel wil ik overmorgen wel naar het einde van de wereld fietsen, naar Finisterre, iets meer dan 100 km verder aan de Atlantische oceaan. We zien wel, een pelgrim beslist van dag tot dag.

De cijfers van de week

Maximum hartslag: 148
Totale hoogtestijging: 5407
Maakt totaal aantal km: 2594 km

Een dikke proficiat Jaak! Je hebt het toch maar gedaan helemaal op je eentje. Geweldig vinden wij dat. Rust maar goed morgen en dan eventueel de gezonde zeelucht👍. Nog een veilige terugweg!

Je zus Gaby 2018-05-13 22:18:35

Proficiat Jaak, dit doet je niemand van de familie na. Je hoofddoel is nu bereikt en je stokpaardje , je fiets gepakt met alles en nog heeft je nooit in de steek gelaten. Geniet even van de rust en de levensverhalen van andere pelgrims en maak maar enkele mooie beelden om jezelf en ons allen mee te laten genieten. Goede nachtrust Jaak van de fam Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-05-13 22:26:28

Twee worden Proficiat en Respect

Jef Yskout 2018-05-13 22:26:56

Een dikke proficiat voor je prestatie en tevens veel respect ! Groetjes uit St-Truiden.

Godelieve (rit 8) 2018-05-13 22:40:41

Respect Jaak !!! Het moet je nu toch wel 'n geweldig fantastisch goed gevoel en voldoening geven... wat 'n prestatie en dat helemaal in je eentje!Geniet ervan !

Annie Nijssen Hoeselt. 2018-05-13 22:41:15

Dag Jaak, ik kan me voorstellen dat je vandaag bij je aankomst in Santiago de Compostela overspoeld werd door zovele intense emoties. Een pelgrimstocht die zo zorgvuldig werd voorbereid en zo succesvol werd afgelegd, zoveel mooie ontmoetingen en bijzondere momenten onderweg om dan vandaag het mooie doel te bereiken, een droom die werkelijkheid werd. Een hele dikke proficiat, Jaak. Geniet morgen maar van je voldoening tijdens je bezoek aan de kathedraal en de stad. Vele trotse groeten.

Rita Diriken 2018-05-13 22:41:22

Aangekomen zonder brokstukken!!!! proficiat En nog altijd even fit, of nog fitter na zo'n training!!!!proficiat De eindbestemming is bereikt!!!!!! proficiat In uitstekende gezondheid!!!!!! proficiat En dat voor een gepensioneerde!!!!! proficiat Na zo'n ervaring, ik kan niets anders zeggen, dikke proficiat En een goede terugweg naar het verre Limburg, groetjes Cathy

cathy Ramaekers 2018-05-13 22:47:53

GRANDIOOS !

Marc 2018-05-13 22:57:55

'Trots ook wel' schrijf je. Beeld je op deze moederkesdag even in hoe trots 'ons ma' zou zijn op jou!! Wel, neem dat gevoel maar over 😊. Dikke proficiat Jaak met je prachtprestatie en geniet daar nog even van in Compostella!

Mieke 2018-05-13 23:23:41

Apetrots op zo een peter! Respect en een superdikke proficiat! Het 0-ount is niet ver meer!

Liesbeth 2018-05-13 23:28:52

Respect.....en zo veel meer. Geniet van dit wonderschone moment. Gr erik

Erik cosemans 2018-05-13 23:42:12

felicitaciones y respeto, Jaak. Geniet van elke seconde. Hoe mooi moet dit zijn? Jouw grote droom die je verwezenlijkt.

Tony Nijsten 2018-05-14 00:20:37

Als ik zo je traject op de kaart bekijk, zie ik een grote J. Op zondag heb je daar zelf het "punt" opgezet. Proficiat. Geniet ervan, Jaak I van Brustem!

Pierre Diriken 2018-05-14 08:10:32

Proficiat met je prestatie en nog maar eens respect, elke avond genieten we mee van je aangenaam verslag. Voor de een of andere rede krijg ik sinds 11 mei geen verslag meer via mail. Ik heb nog eens mijn mail als volger ingesteld. Geniet er nog van.

Chris Iliaens 2018-05-14 08:38:05

Proficiat Jaak. Prachtige prestatie alweer👏👍💪

Ludo 2018-05-14 09:27:43

Proficiat eenprachtige prestatie geniet ervan gewoonweg fantastisch groetjes en tot binnenkort 😉

Irene mathieu 2018-05-14 11:08:40

proficiat Jaak. Petje af.

peter 2018-05-14 11:41:40

Van harte proficiat Jaak! Wij volgden jou dag na dag.

Walter en Zoë De Coninck-Van Haute 2018-05-14 14:42:48

Respect voor je prestatie!!!!

De zonnebloemgele klas uit Sint-Gerardus 2018-05-14 15:25:11

Van een prestatie gesproken! Dat is er wel een die kan tellen!!!! Van harte: DIKKE PROFICIAT !!!!! Aan de allermooiste belevenissen en ervaringen in je leven kan je er weer eentje toevoegen ! FANTASTISCH !!!!! Als je zoveel over hebt om je patroonheilige een bezoek te brengen, dan zal hij ook wel wat voor jou over hebben en je veilig weer naar huis loodsen. En nu maar verder genieten van je bezoek en al het mooie wat je onderweg nog tegenkomt! Groetjes! Ria

Ria Ramaekers 2018-05-14 15:27:55

Dikke proficiat Jaak. Wat een prestatie, chapeau. we genieten iedere dag van je verslag. Hopelijk zijn de weergoden je evengoed gezind bij je terugkeer. veel groetjes en nog een mooie terugtocht

linda en Jean-Pierre 2018-05-14 17:46:48

Een dikke proficiat Jaak voor deze prachtprestatie. Het is alsof ik meereis met jou, zo mooi kan je je reisbelevenissen vertellen. Geniet nog van de zee je hebt het dik verdiend👍

Rina Stevens 2018-05-14 18:55:51

Bewondering, respect en .... eerlijk gezegd, ook erg jaloers. Van ganser harte proficiat! Het moet een fantastisch gevoel geven om voor die kathedraal te staan: een immense voldoening na de lange voorbereiding en de toch intense trip, een grote vreugde om dit zo feilloos en steeds genietend gehaald te hebben, gedragen door vele fijne contacten onderweg en de steun van vele volgers. Wees terecht bijzonder fier op jezelf ! En die Atlantische oceaan bereiken, ongetwijfeld piece of cake voor jou!

Francis Weckx 2018-05-14 22:27:44

Heel dikke proficiat! Nu nog van de zee genieten,die daar trouwens geweldig mooi is,en dan hup naar huis.Het zomerfeest zal je niet halen maar we drinken er in de wijnbar wel eentje,of meer,op je behouden thuiskomst.

Josiane Xhenseval 2018-05-15 00:28:22

PROFICIAT JAAK ! ! wat een prestatie, helemaal in je eentje ! die 100km tot Finisterre zullen er nog wel bij kunnen , we hopen het voor jou ! Moet ook een mooie ervaring zijn ! we wensen je van harte een even mooie terugreis naar Belgie , en blijf zeker je verhalen schrijven , ze waren één voor één de moeite ! we blijven je volgen ! groetjes Wim en Rita ( Zepperen )

Appeltans Wim ( AWT ) en Rita 2018-05-15 08:48:15

Bravo , bravo en nog eens bravo: ik heb er nooit aan getwijfeld dat je er zou geraken maar nu het is gebeurd moet de fierheid toch van u afstralen. Profiteer nu van wat ontspanning: niets moet meer, ge hebt het gehaald

Yannick 2018-05-15 09:50:04

Congratulations. We have been following your trip with interest and have marked our Europe map with your route. Our son in law Paul Cusack is making a shorter trip from Porto and should be with you today. He is with a group of 8 cyclists. Have a safe return. Best wishes.

Kathleen and Len Clay/ Chichester. U.K 2018-05-15 10:27:05

Proficiat Jaak! Een super prestatie! Blijven schrijven... ik lees je verslagen met veel plezier!

Ann Wiame 2018-05-15 11:19:39

Proficiat Jaak met deze geweldige prestatie! Wij hier hebben je mooie reisverslagen kunnen volgen. Veel geluk verder en geniet ook van de terugweg!

Laurent uit je straat 2018-05-15 11:24:55

Wow Jaak, proficiat, wat een prestatie, ...en het doel zo snel bereikt! Respect!

Chris Lambrechts 2018-05-16 08:19:13

Dikke proficiat Jaak!

Céline Simons 2018-05-16 09:09:03

proficiat Jaak. Geweldige prestatie, petje af! Nu genieten en een beetje rusten.

Annie en Henri 2018-05-16 10:27:31

Proficiat Jaak, wat een prestatie respect !