Jaca, Spanje

Spanje, Jaca, Aragon

Feest van de Arbeid

Het zou de twee worden vandaag: eerst arbeiden en daarna feesten. Mijn gastheer zei aan de ontbijttafel dat ik de juiste dag had uitgekozen om de Col de Somport over te steken. Omwille van de feestdag zouden er geen vrachtwagens op de soms smalle weg rijden. Euh, hoezo uitgekozen? Toeval en geluk lopen soms samen.
Het zou een lange dag worden. Iets voor 8 uur zat ik al op de fiets en verliet Oloron-Sainte-Marie tussen de marktkramers die zich aan het klaarmaken waren voor de grote jaarmarkt.
De eerste uren was het echt héél rustig op de weg. Stilaan werden de vrachtwagens vervangen door mobilhomes en toeristen, maar iedereen reed met een boog om me heen.

Col de Somport

Geklommen werd er al van in het begin, kwestie van er wat in te komen, maar het echte werk begon pas na een goede 30 km. Regelmatige korte drink- en eetpauzes waren natuurlijk nodig. Voorbijstekende auto's wuifden en toeterden om de bepakte fietser aan te moedigen. Het klimmen ging eigenlijk vrij goed vandaag. Het laatste stuk oude hoofdweg, bijna zonder auto's omdat die al lang in de tunnel waren verdwenen, zorgde voor duidelijk hogere klimpercentages. Gelukkig kon ik ondertussen genieten van het bijzonder mooie landschap. De Pyreneeën met de besneeuwde toppen en de smalle vallei met rotsen en weiden zorgden voor veel afwisseling.
Omstreeks half vier bereikte ik na 56 km het hoogste punt van de Col, tegelijk de grens met Spanje. Lang kon ik er niet blijven, want het was er ijzig koud met een straffe noorderwind. Die hielp mee om de afdaling naar Jaca tegen duizelingwekkende snelheid te nemen. Ik heb niet op mijn teller durven kijken. Regelmatig bijremmen moest het veilig houden. Ook de Spaanse chauffeurs hielden voldoende afstand.

Jaca

Op een klein uur tijd werden de resterende 30 km van de dag overbrugd en stond ik op de stoep in het oude stadje Jaca, procincie Aragon. Pelgrims komen hier al eeuwen: via de Somport, maar ook via de Aragonroute door Spanje.
Santiago leeft hier in Spanje trouwens, dat is duidelijk. Langs de weg naar hier heb ik al meerdere grote borden met het blauw-gele Camino teken gezien.
Vanavond werden de verloren calorieën aangevuld met een grote en lekkere entrecote.
Ik denk dat ik weer goed ga slapen vannacht.

RESPETO !

Tony 2018-05-01 22:59:14

gelukkig dat het klimmen zo vlot gegaan is de trainingsarbeid heeft geloond geniet ervan

jef Yskout 2018-05-02 00:01:38

Proficiat Jaak!!!!!! Dikke, dikke proficiat, wat een prestatie!!!!!! Ik heb pijn in mijne onderrug als ik denk aan de kilometers die jij hier neerzet. Wat is de aarde mooi, ik hoop dat ze hem goed, heel goed gaan onderhouden want wat jij onderweg ziet, dat zijn stuk voor stuk prachtige landschappen. Deze fietstocht zal jou ,voor altijd,de naam 'JAAK DE FIETSER' geven!!! Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je goed terug thuis zult geraken en je levenservaring zult delen met duizenden mooie verhalen aan je familie en vrienden. Groeten uit Lamaken.

cathy Ramaekers 2018-05-02 01:19:27

Prachtig Jaak die beelden en prestaties. Jacques hier zijn fiets was niet zo geladen maar die zei dat de snelheid bij het afdalen zo angst aanjagend was. War moet het dan bij jou zijn. Na een goede nacht kan je er weer tegen voor je volgende uitdaging in de bergen met prachtige zichten. Geniet en grif ze in je geheugen voor altijd. Een fijne tocht vandaag fam Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-05-02 06:48:54

Ik kan alleen maar zeggen: RESPECT.

Vera van bus11 2018-05-02 07:33:22

Ik heb vanmorgen mijn pet opgezet. Ik doe ze nu af. Voor U Jaak, de allround fietser. Een prachtige onderneming en dito belevenis. Nu rechts af en dan maar altijd recht door. Uw naamgenoot in Compostela komt dan elke dag een stukje dichterbij.

Pierre Diriken 2018-05-02 09:15:45

Chapeau!!!!! ik val in herhaling, maar het zal nog méér gebeuren. Groetjes en goeie reis van een groep compostella wandelaars die ik ontmoet heb in Rutten tijdens het martelarenspel van St.Evermaris. Zij (allemaal dames) hebben de tocht enkele jaren geleden gedaan.

Chris Iliaens 2018-05-02 09:37:05

Dat is werken op de Dag van de Arbeid!!

Annie en Henri 2018-05-02 11:31:50

Een dikke dikke proficiat met deze prestaties, Jaak. Geweldig. Wij volgen je elke dag. Jouw verslag is dagelijks mijn verhaal voor het slapen gaan. Ik kan toch mijn bezorgdheid niet laten : wees toch maar heel voorzichtig bij die grote afdalingen. Verder nog heel veel goede moed toegewenst. Hartelijke groeten, Chrisja.

Chrisja Zawodny 2018-05-02 17:23:31

"El camino se hace caminando",zeggen de Spanjaarden. Jij doet dat dus al fietsend, en hoe! Weeral een geweldige prestatie! Wees toch maar altijd heel voorzichtig en blijf vooral genieten van alle prachtige dingen die je tegenkomt. Buen viaggio!!!