De Meseta

Spanje, Hontanas

Eten

Misschien vraagt iemand zich wel eens af waarom er in mijn aantekeningen van de dag zoveel over eten wordt geschreven. Eigenlijk is dat simpel. Een pelgrim is met niet veel anders bezig dan met oplossingen zoeken voor de basisbehoeftes: waar kan ik overnachten, waar vind ik eten en drinken, hoe vermijd ik blessures? Voor de rest moet hij niet veel meer doen dan stappen, genieten, rusten en af en toe eens goed afzien. Voldoende calorieën binnenkrijgen als brandststof voor de spieren is daarom van het grootste belang. Zijn er dat niet genoeg, dan verliest men lichaamsgewicht, zo simpel is het. Vier jaar geleden verloor ikzelf bijvoorbeeld gemiddeld één kilo per week aan gewicht omdat ik in verhouding te weinig at. Dat was niet zo een probleem wegens voldoende reserves, maar toch. Hoe het tijdens deze tocht zal zijn, weet ik niet: in een albergue zijn geen weegschalen, we zullen wel zien. Ik heb thuis alleszins beloofd dat ik genoeg zal eten. Met de lekkere Spaanse keuken in gedachten, zou dat geen probleem mogen zijn.

Burgos uit

Af en toe moest er bij het verlaten van de grote stad even worden gezocht naar gele pijlen, maar uiteindelijk verliep het vrij vlot. Natuurlijk dienden er eerst enkele drukke snelwegen gepasseerd voor er weer in de vrije natuur kon gewandeld worden. Vervolgens liep de Camino door enkele kleine dorpjes. In een daarvan, Rabe de las Calzadas, stond er bij het verlaten van het dorp een kleine kapel, toegewijd aan de H. Maagd Maria. Zoals ook enkele andere pelgrims deden, stapte ik er ook binnen. Daar klonk plots heel mooie sacrale muziek, waar iedereen onmiddellijk van onder de indruk was. Ik heb er even verpoosd en toen ik bij het oude vrouwtje aan de uitgang om een stempel voor mijn credencial ging, vroeg ze me van waar ik kwam. Uit Belgica en toen begon ze bij het om mijn hals hangen van een klein Maria-scapulier, me in het Frans de bescherming van Maria over mijn Camino naar Santiago en mijn verdere weg in het leven toe te wensen. Best wel een heel onverwacht en ontroerend moment.

Meseta

Bij Burgos beginnen de Tierra de Campos, de schijnbaar eindeloze korenvelden van de Meseta, de Centraal -Spaanse hoogvlakte. Het is de graanschuur van Spanje. In deze tijd van het jaar kleurt ze nog groen, maar dat zal binnenkort veranderen als geel de hoofdtoon van het landschap wordt.

Hornillos del Camino

Dit kleine dorp in de Meseta is een officiële etappehalte op 22 km van Burgos. Geen bed te vinden, dus door tot Hontanas, 10 km verder. Gelukkig had ik me goed voorzien van eten en drinken. De eindeloze weg slokte de eenzame pelgrims op zodat ze één werden met het landschap.

Marcel

Op de enige kruising met een asfaltweg, kwam net een fietspelgrim aangereden. Hij wenste de plots voor hem opdoemende wandelpelgrims een Buen Camino. Zelf zag ik onmiddellijk aan zijn fiets en uitrusting dat het een asfaltfietser was en geen bicigrino die met een MTB de wandelwegen volgt. Spontaan zei ik: “Nederlander?” Ik herkende namelijk onmiddellijk de plaats waar ik indertijd ook de wandelpelgrims zag oversteken. De man stopte verbaasd: “Ja…, euh?” Het bleek Marcel te zijn, vanmorgen in Belerado gestart en reeds vier weken onderweg vanuit Nederland. We hebben even wat ervaringen uitgewisseld. Ook hij was na 90 km aan een slaapplaats toe. Zelf had ik er toen net 30 opzitten.

Hontanas

Na deze toevallige ontmoeting leken de kilometers weer vlotter te wandelen en plots tekende zich in de vallei het mooie Hontanas af, mijn slaapplaats van vannacht. Na 32 km en bijna 8 uur stappen heb ik mijn routine vandaag omgedraaid en eerst een stevige pint gedronken en dan pas gedoucht. Op het terrasje aan de overkant zaten Griet en Ronald. Ook zij vonden het een zware etappe.
Tijdens het avondmaal kon ik nog uitgebreid praten met de Ierse fietspelgrims Robert en Jerry. Het ijs was onmiddellijk gebroken toen ze hoorden dat ik ook al een Camino per fiets had gedaan. Gezellige mannen, die Ieren.

Dag Jaak, dagelijks kijk ik uit naar jouw boeiende verhalen. Zulke mooie beschrijving van de plaatsen waar je vertoeft, van jouw wandeltocht. Ook heel aangrijpend het moment dat het oude vrouwtje jou een Maria scapulier om de hals hangt. Moge dit jou beschermen en begeleiden in jouw verdere wandeltocht. Wat het eten betreft, begrijp ik dat dit heel belangrijk is. Zorg maar voor de inname van de nodige calorieën. Op de foto's merk ik toch dat je wat spitser in jouw gezicht wordt. Moest het nodig zijn, ik heb nog wat kilo's in reserve. Ik wil ze graag afstaan aan jou 😉😀. Ik wens jou nog veel mooie dagen en aangename contacten met andere pelgrims. Respect voor alles wat je onderneemt. Hartelijke groeten.

Chrisja 2022-05-12 20:59:58

Met de fiets 10 km verder of te voet toch een heel verschil. Maar de vele contacten maken deze tocht zo waardevol, zeker als je talen kent. Het geheel geeft je warmte en rust voor deze nacht. Morgen weer fijne momenten, goed weer en sfeer. Je nichten en neef Reppel

Jacqueline Jean Miet Reppel 2022-05-12 21:01:24

Hoi Jaak, na onze week samen op pad ben ik ook op de weegschaal gaan staan, jammer maar helaas, geen grammetje lichter. Ik heb mijn verloren calorieën elke dag dus netjes terug aangevuld. Als je Griet en Ronald nog ziet, doe ze de groeten van ons. Ultreia et Suseia

Vera 2022-05-12 21:03:18

Elke avond opnieuw kijk ik uit naar de melding in mijn mailbox ‘Zojuist heeft Jaak.de.Fietser een nieuw reisverslag geschreven’. Elk dagverslag leest zo lekker weg, alsof ik met je meewandel. Ik moet je van ‘mijn’ Rita laten weten dat ze Chrisja wil helpen bij het afstaan van wat extra kilo’s, lees energie, om je schitterende onderneming te volbrengen. Maar daar twijfelt niemand aan. Geniet van je tocht, van de toevallige ontmoetingen, van fauna, flora en de plaatsen waar je passeert... top!

Tony 2022-05-12 23:27:04

Fijn om je verhalen te lezen en je camino te kunnen volgen Jaak. Geniet van de Spaanse keuken. Die bevat zeker voldoende calorieën voor wandelaars. Maar ook een goei pint kan dat leveren. Ontroerende ontmoetingen zijn soms de meest waardevolle, ze beklijven. Fijne wandeldag en dito ontmoetingen gewenst. Kort nieuws nog, Beke heeft ontslag genomen….

Ludo 2022-05-13 07:00:17

Nu dat ge een Maria-scapulier hebt ontvangen kan u niets meer overkomen

Yannick 2022-05-13 10:02:21

Fijn om terug te lezen en dank voor de mooie foto's.

Norbert De Kimpe 2022-05-13 12:56:06

Goed bezig Jaak! Gaan en blijven gaan!

Koen T2 2022-05-13 14:04:52

Ik lees elke dag je boeiend reisverslag en geniet van je toevallige contacten.

Jacqueline lannoye 2022-05-13 19:52:56

Respect en nog veel meer om alles wat je doet en ervaart en ons meemaakt genieten!! Hopelijk een zeer rustige nacht om de spieren te laten herstellen !! Die pint zal deugd gedaan hebben!!

Maddy 2022-05-13 20:16:31

Dag Jaak, met veel plezier volg ik dagelijks jouw reisverhaal mee.. Een ontspannende lectuur voor de avonduurtjes.. Het lijkt me geweldig dit te doen.. Ik ben ook een geboren wandelaarster, maar jouw prestaties zijn helaas niet voor mij weggelegd. Veel plezier nog en ik lees verder mee. Groetjes Nancy