Rocamadour

Frankrijk, Rocamadour, Dordogne

Al fluitend

Weer iets nieuws vandaag: na het onweer van gisteren zat alles onder de mist toen ik vertrok. Gelukkig is mijn fiets voorzien van een goede verlichting, mistlampen waardig. Ik wou er vandaag een rustig dagje van maken en in Rocamadour de pelgrimssfeer van vroeger proeven. Na de goede training van gisteren beklom ik voormiddag al fluitend de paar heuveltjes waar ik over moest. Net voor Rocamadour was de zon ondertussen doorgebroken en in l'Hospitalet was het tegen de rotsen aangebouwde stadje al te bewonderen.

Jacques le tourist

In een klein hotelletje met de toepasselijke naam:"Le Terminus des Pélerins" kon ik terecht. Om niet helemaal op te vallen, trok ik er mijn toeristenkleren aan en mengde me op straat tussen de andere bezoekers. Pelgrims naar Santiago heb ik overdag niet gezien, die wandelen natuurlijk, wel een massa andere bedevaarders en dagjestoeristen. In het hotel, net voordat ik het stadje in trok, sprak ik even met een Canadees koppel dat gedurende drie maanden door Frankrijk fietste op een Hase tandem. Dit is een tweewieler met een stoeltje voorop, waarbij de bijrijder ook mee trapt.
De naam Rocamadour is er dankzij St. Amadour, een kluizenaar die hier in de elfde eeuw gewoond heeft en begraven is. Vanaf de twaalfde eeuw kwamen de pelgrimstochten naar de Zwarte Madonna in de kapel van Rocamadour op gang. Ook vele Santiagopelgrims deden dit Europees belangrijke bedevaartsoord aan. De 216 stenen trappen omhoog naar het heiligdom boven tegen de rotsen werden door de boetelingen op de knieën gedaan. Dat heb ik vandaag niet gedaan. Ook voor deze pelgrim zijn er grenzen. Het gesteun, gekreun en gehijg van sommige toeristen die al die trappen maakten, moest naar mijn gevoel niet onder doen voor dat van de boetelingen vroeger op hun knieën.

Rust

Om even de spieren te laten recupereren is zo een rustdagje misschien wel goed. Voor mij mag dat echter niet te lang duren. Ik mis het ritme al en snak er naar om morgen weer volop van op mijn fiets te genieten van deze mooie streek. Er staan nog een paar pittige beklimmingen op het menu volgens mijn gids. Ik ben er klaar voor.

Jaak je nadert al vlug je volgende bedevaartsoord en dat is Lourdes en we zijn nog niet bij Rita of in de winkel geweest om geld te geven voor een kaars. We zullen het zo snel mogelijk regelen. Ook een rustdag ken goed doen. Nu kan je er morgen weer tegenaan om te klimmen want dat komt stilaan op je route. Goede nachtrust en na een stevig ontbijt er tegenaan. Jacqueline Jean en Mia Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-04-24 20:47:56

Welverdiende rust Geniet ervan Jaak

Jef Yskout 2018-04-24 21:43:25

Echt fantastisch, ome Jaak! Ik kijk er elke dag naar uit je verhalen te lezen!

Charlotte 2018-04-25 08:43:58

Dag Jaak, Na de plagerijen van gisteren, bedoeld om de adrenaline nog wat op te krikken voor de nakende bergritten, wens ik je veel succes en tonnen energie toe. Hopelijk staan de weergoden je bij en blijven de benen sterk. Man, je levert een prachtprestatie en bovendien weet je je volgers te boeien als geen ander. Hoedje af. Geniet van elke meter ! Marc

Marc 2018-04-25 09:06:41

Jaak, je bent een geboren schrijver. Had ik niet verwacht van mijn Directeur die altijd onopvallend door de gangen liep. Altijd luisterend oor en helpen waar het nodig was .Mucha suerte con su mision.Asta la proxima informacion.

Consuelo. 2018-04-25 13:39:49

Dag Jaak, we hebben al genoten van je verslagen. Het is een plezier om ze te lezen. Je voelt dat je geniet van iedere etappe. De vele plaatsen zijn ons ook niet onbekend. Nog een aangename reis verder. veel groetjes Linda en Jean-Pierre