Het echte werk

Frankrijk, Martel Dordogne

Een beetje koeltjes

Dat waren vanmorgen zowel mijn gastheer Peter als het Franse gepensioneerd koppel aan de ontbijttafel. Zij waren echt niet van plan om een gesprekje te voeren met die petit belge in zijn fietstenue. Vanmorgen had het een klein beetje geregend dus buiten ook wat koeltjes. Dat werd dus snel heerlijk fietsen richting Donzenac, reeds door de Kelten gesticht en door de Romeinen bezet. Het oude vestingsstadje heeft circelvormige straatjes. Ik heb er even halt gehouden om mijn voorraad aan te vullen: opnieuw een noodrantsoen in de tas.

Brive-la-Gaillarde

Pal op her middaguur bereikte ik deze middelgrote stad, cultureel en bestuurlijk centrum van de Corrèze, waarvan ik eerlijk gezegd nog nooit had gehoord. Op een terrasje met zicht op mijn fiets heb een lekkere maaltijd besteld met voldoende drinken erbij. Want als mijn gids Sweerman in zijn boekje aankondigt dat vanaf die stad het echte klimmen gaat beginnen, dan moet je dat geloven en er op voorbereid zijn. Startschot: net buiten de stad met een klim van 6 km aan 6 tot 8%. In de middagzon met verstand op nul betekent dat trappen en blijven trappen tot boven. Enig ander alternatief is er niet, tenzij aan andere leuke dingen denken, zoals aan de oud-collega's die op een maandagnamiddag altijd aan het vergaderen zijn. 6 Km klimmen betekent meer dan een uur bezig en zoals meestal wordt zo een klim beloond met een zalige afdaling. Vandaag was dat een voorbereiding op een bezoekje aan het, net zoals Vezelay, hoog boven op een heuvel gelegen stadje Turenne. Je zag het objectief al van heel ver in de hoogte liggen. Om er te geraken moest 8 a 9% omhoog geduwd. Ik was verwittigd: het echte werk begon vandaag en zal nog wel enkele dagen duren.

Martel

Niet die van de sterke drank, want dit stadje dankt zijn naam aan Karel Martel, de grootvader van Karel de Grote, die er een kerk liet bouwen om zijn overwinning op de Moren in Poitiers te vieren. Een dreigend onweer deed me er al in Hôpital-Saint-Jean (gesticht door de Hospitaalridders van Sint-Jan van Jeruzalem) een kamer reserveren in een klein hotelletje. Gelukkig geen druppel water gezien. In Martel zelf had het wel al erg geregend, maar toen ik er aankwam was de hemel weer open. werd vriendelijk ontvangen door de eigenaresse die vroeger nog in Gent en Kortrijk had gewoond met haar eerste man, een Vlaming. Om de verloren calorieën aan te vullen heb ik ineens halfpension besteld. Morgen Rocamadour.

Dat is het voordeel als je doelen vooraf niet vastliggen dan kan je rust nemen waar je zelf wil. Ik denk dat je ook goed op schema zit.Morgen zit het weer wellicht weer goed mee en dan maar weer op tocht. Eerst een goede nachtrust en groetjes Jaak van ons drie Jacqueline en Jean en Mia Leen

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-04-23 21:20:16

Dag Jaak, niet alleen schiet je goed op met fietsen, het schrijven blijft je ook nog altijd goed af gaan. Met beiden zo doorgaan zou ik zeggen. Groetjes Eveline

Eveline 2018-04-23 21:35:44

De training op de Franse cols gaat van pas komen Jaak Goeie moed verder

Jef Yskout 2018-04-23 21:51:16

Sjiek, heerlijke verslagen om te lezen, alsof ik met je mee rij. Als je Rocamadour binnen rijdt langs l’hospitalet zeker even genieten van het schitterende uitzicht op dit bedevaartsoord van da belvedere en de esplanade. En ja, naar wekelijkse traditie werd ook deze maandagnamiddag stevig vergaderd. Maar ... als ik mocht kiezen ... Eerst kaarsje branden en dan ... goede reis.

Tony 2018-04-24 00:24:25

Geweldig Jaak, fantastisch hoe jij dat doet en beschrijft. Toevallig ken ik de burt waar je nu vertoeft. In Brive historisch centrum heb je mogelijk de schitterende beelden van de ganzen gezien. Als je tijd hebt zou ik zeker in Martel de stoomtrein op kolen, roet gegarandeerd, eens nemen. Prachtig stukje natuur. En neem vooral je tijd in rocqamadour, niet zozeer voor de geitenkaas (in je proviandzak dan maar) maar vooral voor de klim door de verschillende kerken en straten naar de top. Gewoon schitterend, dat hangend dorp tegen de rots.De Lot wenkt. Veel pelgrimgenot nog verder. We volgen het op de voet Groeten, anne en roel.

roel uuijt gèringe 2018-04-24 00:27:06

Dank je wel jaak voor je fijne verslagen. Ze doen me de minder leuke bezoekjes aan mijn moeder in het ziekenhuis even vergeten.

KerstenMarie-Paule 2018-04-24 07:05:05

Mooie streek daar. We hebben daar ook een fietstocht gemaakt indertijd. Wel pittig! Maar als ik kon kiezen tussen vergaderen of klimmen, dan wist ik het wel! Trouwens, als je hoofd zo leegloopt van de inspanningen, is er veel ruimte voor nieuwe ideeën. Ben ik nu een tikkeltje jaloers? Ik geloof het wel.... Goeie rit.

Marijke Van Reusel 2018-04-24 09:53:46

Dat klimwerk... je kan het wel. Dat bewees je wel in Zwitserland; Goede moed! We volgen je dagelijks. Mooi geschreven telkens. Dat wordt een boek.

Sidon 2018-04-24 15:02:44

Dag Jaak, Je verhalen heb ik niet elke dag gelezen, maar vandaag heb ik ze in één ruk overlopen. En in tegenstelling tot de bewonderende en bemoedigende woorden van je supporters ben ik sterk ontgoocheld. De laatste drie jaar heb je mij steeds voorgehouden dat je je tocht naar Santiago de C. zag als een overgangsfase van actieve loopbaan naar rustig pensioen. Het zou een ultieme test voor fysieke en mentale weerbaarheid worden met als hamvraag: wie kom ik eerst tegen "mezelf" of "de man met de hamer". Maar uit je blog blijkt nu dat je je pelgrimstocht ingewisseld hebt voor een route van verderf en je je volledig hebt overgegeven aan drank en vrouwen. Je had grondgebied Brustem nog maar net verlaten of je kon je niet meer bedwingen. Op het ritme van Leffe, Orval, Chimay, Maredsous ben je de grens overgereden om dan een versnelling hoger teschakelen in la douce France met champagne, Chablis en andere smeermiddelen. Je gezegende toestand komt dus duidelijk niet enkel uit de kathedraal van Vezelay (17/04). Om dan nog maar te zwijgen over je, hoe zal ik het zeggen, avontuurtjes: "Heerlijk ontbijt met gastvrouw Dolly, warme maaltijd + overnachting aan 10 €! En of ik dit aanvaard heb alles was trouwens inbegrepen in de gisteren betaalde 10 €" (11/04). "Simonne een vriendelijke dame uit Nederland zegt dat ze nog een kamer voor mij heeft. Zij biedt mij een biertje aan. En zo hebben we (!) weer onderdak vannacht" (11/04). "Simonne had het dan weer over speciale zalf (voor de billen)" (12/04). "Kamperen in mijn kleine tentje en 's ochtends op de knieën naar alles zoeken, daar wordt je ook terug jong van" (van een wilde nacht gesproken, 15/04). En dan verwonderd dat zijn hartslagmeter tilt slaat (16/04). Jaak, trôp is teveel heeft er ooit iemand gezegd. En of dat nog niet genoeg is verleidt meneer zelfs de nonnekes: "Ik kwam een zuster tegen en sprak haar aan" (maar ja, hoe kan het anders, met zo'n afgetrainde body zul je intussen wel meer dames aanspreken). "Wijn drinken in Nyon (een fles Puits de Compostelle en een fles Côtes de la Charité) met Mme Cathérine" (17/04), pure decadentie noem ik dat. De alcohol laat intussen zijn sporen na: "Vanavond was ik te gast bij Chantal, die in haar groot oud huis bijna dagelijks pelgrims opvangt. Vandaag had zij buiten mij nog twee gasten. Chantal at mee met ons en samen hebben we wel twee uur lang gepraat over alles en nog wat. Mijn Frans gaat er op vooru" (en je Nederlands acheruit, 17/04. Je begint zelfs Nederlandse woorden op zijn Frans te schrijven zoals eigenaresse (23/04) "Supporterende kikkers roepen "jaak, jaak". Ja, hallo, "baak, baak" ja. En zo gaan we maar verder: "Gastvrouw Lisa bood aan om mijn was te doen, wat ik natuurlijk niet weigerde, In de mooie tuin werd deze pelgrim een ijskoud biertje aangeboden (toen nog met kleren aan hoop ik). "Mme Françoise, Mme... " enz. Eigenlijk Jaak, ben ik stiekem benieuwd je verhalen te horen die Pindat gecensureerd heeft (grapje !) Dat je veel getraind hebt op je 'gepimpte' fiets, dat je een cursus 'Fietsen herstellen' hebt gevolgd, dat je je goed geïnformeerd en gedocumenteerd hebt, dat je echt uitkeek naar 9 april 9u, dat wist ik, maar dat je ook nog een cursus 'Reisverhalen schrijven' hebt gevolgd, dat is nieuw voor mij. Man, je verhalen zijn om van te smullen en werken aanstekelijk. Marina, heeft mij moeten tegenhouden of ik was je achternagereden (ook grapje). Keep on biking! Fier je buur te zijn, Marc ps : Maarten die bestelling voor een nieuwe hartritmemeter nog niet afzeggen. Hij nadert de Pyreneeën en je weet, hoe zuidelijker hoe passioneler de hospita

Marc 2018-04-24 15:18:57

het verslag van je buurman is fantastisch!!!!!!!