La Rioja

Spanje, Navarrete

Irache

Net buiten Estella heb ik vanmorgen kennis gemaakt met een Frans koppel, de eerste fietspelgrims die ik ontmoette. Zij vroegen of ik ook in St. Jean-Pied-de-Port was vertrokken, net als zij. "Felicitations !" kreeg ik te horen na mijn antwoord. Zij hadden ook al enkele langere fietstochten gedaan vanuit Toulouse, waar ze vandaan kwamen. Ze waren erg ongeduldig om te vertrekken. Na het bezoek aan het Monasterio de Irache, een van de oudste kloosters van Navarra heb ik hen alleen nog maar in mijn achteruitkijkspiegeltje gezien.

Los Arcos

In dit stadje baten vrijwilligers van het Vlaams Compostela Genootschap een pelgrimsherberg uit. Het was nog maar voormiddag en dus nog veel te vroeg om te stoppen. Van daar uit naar Logrono voert de Camino door een schitterend landschap met heuvels en wijngaarden.De aarde kleurt typisch rood. Na Viana begint de Rioja streek. Het wandelpad kruist regelmatig de op en neer gaande verkeersweg. Het was er erg druk.

Logrono

Iets na het middaguur werd ik samen met de wandelaars via een groot pad de stad binnengeloodst. Ik had medelijden met een aantal van hen, toen ik met mijn
fiets tussen hen door slalomde. Sommigen mankten, anderen sleepten zich voort naar hun onderkomen van vandaag. Door het erg heuvelachtig parcours moet het voor hen een zware tocht geweest zijn.
Logrono is de grote stad en daarmee de hoofdstad van de Rioja.
De drukte van de stad stond in sterk contrast met de rust in de prachtige natuur van voormiddag. Met de fiets aan de hand heb ik wat door de winkelstraten gewandeld. Door het koude weer waren de terrasjes leeg, opvallend toch. Wegens siësta was het te laat om er te eten, dus maar vlug verder. Ook de fietsweg om Logrono te verlaten viel volledig samen met de wandelweg. Groot verschil met voormiddag: het pad was leeg. Ik ontmoette er enkel een Oostenrijks paar dat zich verwonderde dat de Camino ook met de fiets kon gedaan worden. Bij de volgende sterke helling bleef de man staan kijken en fotograferen of en hoe ik die wel kon nemen met zo een zwaar beladen fiets. We wensten elkaar een Buen Camino.

Navarrete

Dit stadje op een heuvel kent nog een oudere Jacobstraditie dan Logrono. De monumentale kerk uit de 16de eeuw is schitterend. Ik ben er even binnen geweest. Het ligt vlak naast mijn onderkomen voor vannacht.
Bij het eten van het pelgrimsmenu in de plaatselijke bar heb ik Christophe uit Mönchengladbach bij me uitgenodigd aan tafel. Hij zat ook maar alleen aan het tafeltje net naast mij. Samen hebben we de ganse tijd afwisselend in het Duits en Engels gezellig gebabbeld over alles en nog wat. Hij doet de Camino samen met zijn broer maar die is momenteel jammer genoeg ziek geworden en komt binnenkort na met de bus. Mooie ontmoetingen. In de bar hoorde ik trouwens verschillende talen. De Camino is echt universeel.

Nog even voor het slapengaan een korte reactie uit Reppel. Alweer een dag Jaak met mooie ontmoetingen en ik denk dat er steeds meer pelgrims op je pad komen en dat je blij bent met je beladen fiets in alle weersomstandigheden. Morgen wensen we je mooi weer niet teveel beklimmingen en fijne ontmoetingen maar vooreerst een goede nachtrust. Van ons drie Jacqueline en Jean en Mia Leen

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-05-04 22:54:44

Dag Jaak, vanuit onze comfortabele zetel reizen we elke dag een stukje mee en leren we ook telkens wat bij. We wensen je nog een aangename en voorspoedige tocht.