Wandelaar versus fietser: beleving

Spanje, Santiago de Compostella

Beleving

Op vlak van beleving van de omgeving heb ik zelf ook een aantal verschillen kunnen constateren tussen wandelaar en fietser. Ik zou het ongeveer kunnen samenvatten: de fietser en de wandelaar zien beiden het grote plaatje, de wandelaar kan als hij dat wil ook het kleine plaatje zien. Wat bedoel ik daarmee? Toen ik indertijd als fietser op een helling aan het zwoegen was kon ik me niet voorstellen dat ik zou stoppen om een mooie bloem langs de kant van de weg te fotograferen. Ik zag ze misschien wel even, maar zou er zeker niet voor stoppen op gevaar van niet meer op de fiets te geraken door de hellingsgraad. Een wandelaar daarentegen is tevreden dat hij op een helling eens even kan stoppen om naar een salamander of een bloempje of boom te kijken. Even recupereren heet dat. Daarom worden er door een wandelaar ook zo veel meer foto’s gemaakt dan door een fietser. Die moet er voor stoppen.

Landschappen

Op vlak van afwisseling van landschappen is de fietser dan weer in het voordeel. Voor de wandelaar is het ongeveer: één soort landschap per dag. De fietser daarentegen kan er door de grotere afstand verschillende voor het oog krijgen. Alleen weer, wil hij dat mooie landschap fotograferen, moet hij stoppen en kan hij dat daar veilig?

Geuren

Wat mij als wandelaar ook ontzettend is opgevallen is het grote aantal geuren die je al stappend kan opvangen. Als fietser ben je daar niet zo mee bezig en ben je soms al blij dat je niet te veel stank van uitlaatgassen in je neus krijgt. Die intensieve beleving als wandelaar van al die verschillende geuren onderweg was voor mij echt nieuw en verrassend.

Nogmaals bedankt voor de mooie reis verslagen en foto's

Norbert De Kimpe 2022-06-04 19:47:18

Beste pelgrim Jaak. Via het digitale Hola van deze maand, waarin ik je gevonden heb, ben ik je beginnen te volgen, jij als stapper. In 2013 ben ik met een vriend met de fiets naar compostela gefietst. Nu 9 jaar later, denk ik regelmatig aan die bijzondere onderneming. Was een leuke ervaring. Proficiat Jaak , dat je het nu te voet hebt gedaan. Dank voor je mooie verhalen. en foto's. Heb ze telkens met veel plezier gelezen en bekeken. Geniet in Santiago. Het ga je goed en misschien wie weet,,,,,.

Ludo 2022-06-04 20:38:21

Was opnieuw een beleving om je te volgen Jaak. En vooral opnieuw de openbaring dat je zo ter tale bent op papier (digitaal weliswaar maar schrijven is schrijven). Vorige keer was het voor mij - ik vermoed ook andere ex-collega’s - sowieso al een belevenis om jouw verslagen te lezen. Deze verhalen sloten daar naadloos bij aan. Geniet nog van je dagen ginder en veilige terugreis. Tot in september!

Ludo 2022-06-04 21:04:51

Ook die vieringen en bezoeken in Compostella laten heel zeker een diepe indruk na op jou. Nu nog even nagenieten met je nieuwe vriendengroep en dan terug naar Rita de kinderen, sxhoonkinderen en kleinkinderen. Een goede nachtrust en tot weldra. Fam Leen

Fam.Leen Reppel 2022-06-04 21:55:50

Dag Jaak, Proficiat dat je deze zware uitdaging bent aangegaan en dat je Compostella ook op een indrukwekkende wijze hebt bereikt ! Dat verdient meer dan 1 pluim op je hoed :-) . Schitterend !

Dirk Wijnants 2022-06-05 09:47:13

Das interessant het verschil te ontdekken tussen de pelgrim-fietser en de pelgrim-wandelaar: ik denk niet dat er zoveel zijn die gelijk gij de twee hebt gedaan. Geniet van uw verpozing in Santiago

Yannick 2022-06-05 14:45:16

Dag Jaak, na mijn korte en welgemeende reactie van eergisteren, wil ik jou nogmaals van harte feliciteren met deze puike prestatie. Jouw lieve kleindochter schrijft trots te zijn op haar opa. Wel ik ben heel trots op onze gepensioneerde algemeen directeur. Eerst met de fiets, nu te voet. Knap. Zoals velen ook schrijven, moeten we jou bedanken voor die mooie verhalen die je dagelijks neerschreef. Zo'n mooie beschrijvingen en foto's. Je hebt een heel vlotte pen, aangenaam om te lezen. Wij gaan dat missen. Ik wens jou nog een veilige thuiskomst. Rita, de kinderen en kleinkinderen zullen heel blij zijn jou terug te zien. Doe ze allemaal de groeten en geniet van jullie samenzijn. Tot binnenkort op het zomerfeest.