Een mooi zondagsritje

Spanje, Burlada

Vroeg op

De vroege wandelaars fungeerden vanmorgen als wekker. Slapen na een dag fietsen is voor mij geen enkel probleem. Wakker worden ook niet. Ik nam afscheid van de vriendelijke Hospitaleros uit Genk en vertrok richting Estella. Het was heerlijk rustig fietsen door het heuvelachtige mooie Navarra. Geen auto te bespeuren, enkel wielertoeristen en zij groetten allemaal. Estella voorbij ging het vlotter dan ik dacht naar Puenta de la Reina. Regelmatig passeerde ik fietspelgrims uit de andere richting.

Ronde van Navarra

Net voorbij Puente la Reina ligt de Ermita de Eunate, een achthoekige romaanse kapel uit de 12de eeuw. Rust en eenvoud zijn woorden die bij dit speciale gebouw passen. Men gaat er van uit dat dit een begrafeniskapel was behorende bij een hospital van San Juan. Ik stopte er even.Terug vertrekken ging echter nog niet. Een seingever verbood me mijn weg terug te vervolgen. De wielerronde van Navarra kwam voorbij. Toen ik zei dat ik uit België kwam, wist hij enthousiast te vertellen dat Lotto-Soudal ook meedeed. Zoals dat gaat met wielrenners was het peloton in een flits voorbij en kon ik weer gaan klimmen naar Campanas. Om wat drinken en snoep te kopen, stopte ik daar aan een benzinestation. Welgeteld 4 Nederlandse fietspelgrims stonden er ook. Het werd nog gezelliger toen ook Fernando er arriveerde. Ik ontmoette hem ik precies een week geleden op weg naar de pas van de Cebreiro. Hij begroette me enthousiast als :"My friend from Belgium!" Ondertussen was hij op een 100-tal km van zijn thuis en hij hoopte morgen er aan te komen.
Met zijn zessen hebben we buiten aan die benzinepomp nog heel wat ervaringen en tips uitgewisseld.

Pamplona

Ik wilde vandaag voor het grootste deel door Pamplona uit zijn. Omdat het zondag was hoopte ik dat het stadsverkeer wat rustiger zou zijn. Maar zelfs op zondag is deze hoofdstad van Navarra behoorlijk druk, wat moet dat in de week zijn? Toch was deze doortocht goed te doen, zeker omdat er zowel voor de Santiagowandelaars als voor de -fietsers duidelijke aanwijzingen waren en ook wel een aantal fietspaden. Pamplona is zeker een bezoek waard. De stad is natuurlijk het meest bekend door het feest van San Firmin in de week na 7 juli waar men stieren door de straten jaagt en jonge mannen die proberen te ontvluchten.
Morgenvroeg wil ik de grote klim over de Pyreneeën snel aanvatten. Hopelijk zal het weer even mooi zijn als vandaag. Maar dat is natuurlijk niet gegarandeerd.

De cijfers van de week

Maximum hartslag: 165
Totale stijging: 5333 m
Maakt totaal aantal: 3585 km

Een heel ontspannen dag zo te lezen. En die snoepjes die kunnen morgen wellicht van pas komen omdat er dan weer veel energie en snelle suikers nodig zijn bij de beklimmingen. Maar ook dan wacht je een razendsnelle afdaling achteraf. Rust goed uit maar geniet eerst van een ontspannende avond en rij morgen aan eigen tempo je tocht verder met naar we hopen heel goed weer. Groetjes Jaak van ons drie Jacqueline en Jean en Mia Leen

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-05-27 19:31:03

Hola Jaak, we zijn vandaag in Pamplona aangekomen voor onze pelgrimstocht naar Santiago. Spijtig dat we elkaar net ontlopen maar jou mooie blog hebben we lekker elke dag bij de hand, we genieten ervan en hopen dat het je op de verdere terugweg even goed mag vergaan. Tot binnenkort ergens in ons Limburg.

Jan Vanderhenst 2018-05-27 21:23:52

Hallo Jaak ...en net als jij deden de jonge Belgen het erg knap op Spaanse bodem. "La Vuelta Navarra ha tenido cuatro líderes distintos; Ruben Apers (Lotto Soudal) se vestía de rojo tras la crono de Tudela; Van Poucke (Lotto Soudal), en Azagra, con segunda victoria consecutiva del conjunto belga; Castellarnau (Aix Provence) ganaba y encabezaba la clasificación tras la tercera etapa con final en el alto del Museo Oteiza; y Francesco Romano (Colpack) ganaba la etapa reina y se coronaba líder, maillot que ha mantenido hasta la meta de Pamplona. " Slaap wel en sowieso alle goeds voor de klim van morgen.

Willy 2018-05-27 21:30:05

Die water-wijnfontein spreekt mij gewèldig aan Jaak :-) Succes met de beklimmingen die wachten, met zo een getrainde 'forme' zal dat niet veel problemen geven. Ondertussen bliksemen en donderen we hier uit onze zetel en weten sommige gemeenten niet waar ze met al dat water moeten blijven.... veranderen in wijn misschien??? Hartelijke groet van ons.

Ludo 2018-05-27 22:15:54

Rust en eenvoud; het zijn wel twee typerende woorden voor je camino Zelfs in je weercijfers blijkt dat; 99 gemiddelde hartslag en de hoogtemeters ......

Jef Yskout 2018-05-27 22:37:46

Ge staat weer voor een zware opgave: de Pyreneeen maar daarna is weer la douce France waar ge toch nog wel zult van genieten.

Yannick 2018-05-28 11:46:08

Formidabel wat je allemaal beleeft en welke fraaie verslagen je maakt over natuur en cultuur! Het leest vlot en het is of ik zelf mee rij door berg en dal. De bergetappes komen er aan maar met je goede conditie wordt dat waarlijk genieten en afzien, duimen maar.