Heuvels

Frankrijk, Clermont-Agnetz

Voormiddag

Het had de ganse nacht en ook tijdens het smakelijk ontbijt geregend. Dus ben ik vertrokken in volle regenuitrusting. Verder heb ik geen druppel regen meer gezien. (behalve de onweersbui 's avonds toen ik voor vandaag uitgefietst was). Wel was alles grijs en nevelig, alsof er elk moment weer een bui zou uitvallen. Niet dus. Om het lot niet te tergen heb ik mijn regenjas gedurende de voormiddag toch maar aangehouden en pas tijdens de middagpauze uitgetrokken. Van dan af kwam de zon er zelfs door. Had ik het misschien eerder moeten doen?

Seine

De tocht vandaag was er weer een van klimmen en dalen. De grootste daling, en daarna natuurlijk ook de felste klim was naar het dal van de Seine in Mézieres-sur-Seine. Zo wist ik meteen dat ik de hoogte van Parijs had bereikt. Aan de drukte van de stad en de wegen was het ook te merken. Sweerman heeft ook een routevariant door Parijs uitgewerkt, maar daar heb ik voor gepast. Geef mij maar rustiger wegen en geen drukke stad. Dit maakt wel dat er van pelgrimsgeschiedenis vandaag niet veel te beleven viel. Vroeger trokken de pelgrims wel door Parijs.
Vandaag heb ik ook trouwens ook geen andere pelgrims kunnen spreken.

Nat

Dat het de voorbije dagen hier hard geregend heeft was goed te merken. Op vele straten moesten de grote plassen ontweken worden en op de wegen naast de velden waren de resten van de modderstromen nog duidelijk aanwezig. Dat maakte dat er ook met de fiets soms erg moest gelaveerd worden. Een groot nadeel vandaag vond ik dat er ondanks het vele klimwerk er geen mooie panorama's konden bewonderd worden door het grijze nevelige weer. Ook toen de zon er soms lichtjes door kwam, bleef de horizon grijs.
Een slaapgelegenheid heb ik gevonden op een 40 km van Compiègne, de stad die ik morgen zal aandoen.

Morgen Kamerijk (zo heette Compiegne ooit) dat klinkt al Vlaams

Jef Yskout 2018-06-06 21:46:19

Hier was het heel warm en beloven ze regen maar we wachten al even. België staat momenteel 2 /0 maar dat volg je wellicht niet na zo een dag want regenkleding vraagt extra energie en geeft weinig ademruimte. Het einde nadert sneller dan we verwacht hadden. Goede nachtrust Jaak en met een krachtig ontbijt kan je morgen op tocht in Compeigne en verder fietsen naar je volgende rustpunt. Groeten uit Reppel fam Leen

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-06-06 22:40:51

Wel Jaak , het gaat vooruit , het gaat verbazend goed vooruit ! wat 'n prestatie toch , en nog altijd de zin en fut om toch elke dag je verhaal te doen ! toch fijn om regelmatig een goeie babbel te kunnen doen en ervaringen te blijven uitwisselen ! we gaan het missen eenmaal je terug thuis bent ! het is verslavend geworden elke dag benieuwd je belevenissen te lezen en je foto's te bekijken ! nog veel fietsgenot verder en hopelijk blijft het weer je een beetje gunstig gezind ! groetjes , Appeltans Wim (AWT) en Rita

Appeltans Wim ( AWT ) en Rita 2018-06-06 22:53:35

Dag Jaak, Willy , Thieu en ik zijn op 3-daagse fietstocht in “klein Zwitserland” Luxemburg. Ook wat trainen voor onze geplande tocht naar de Mont Ventoux! Wij zijn wel bang dat we je niet meer kunnen volgen na jouw knalprestatie. Tot binnenkort op onze volgende trainingsrit. Stefan

Stefan Daemen 2018-06-06 23:20:15

Hallo Jaak, Al voorbij Parijs!Dat klinkt al heel dicht bij thuis.Heel veel pelgrims zal je misschien niet meer tegen komen,zo veel moedigen zullen er wel niet zijn. Ik geniet nog elke dag van je verhalen en zal ze echt missen. Tip:een avond met al je foto's, verhalen en ervaringen.Hierbij al mijn inschrijving.Nog heel veel fietsgenot en veilig thuis.

Josiane Xhenseval 2018-06-07 09:05:11

Compiègne: dat is al in de reuk van de stal: ik hoop dat ge toch niet teveel onweders gaat tegenkomen: elke dag op het nieuws in Frankrijk ondergelopen straten en huizen: het is nooit zo verschrikkelijk geweest

Yannick 2018-06-07 11:49:59

Dikke proficiat Jaak, was telkens weer genieten van je plezante en boeiend geschreven verslagen - veilige thuiskomst zondag! Ps : en mocht je soms een avond of namiddag organiseren met heel je reisverhaal, dan schrijven ook wij ons heel graag in! 👍