Rustig aan

Frankrijk, Maubourguet

Een lome zaterdagvoormiddag

Samen met Thieu en Vera nog heel lekker en gezellig ontbeten voor het vertrek. Nog even gebabbeld met Tinne en Patrick van de Gajolles over hun leven hier in Zuid-Frankrijk. Na 12 jaar wilden ze voor geen geld nog terug naar het gejaagde leven in België. Ik kon er me iets bij voorstellen: het was hier ook zo ongelooflijk rustig.
MIjn broer en schoonzus heb ik van harte bedankt voor hun bezoek en voor de ondersteuning van deze pelgrim; na het afscheid weer snel op weg voor een dagje fietsen.

Door de Gers

Het eerste gedeelte van vandaag verliep vlak. Sweerman leidde me door rustige groene valleien met aan weerszijden akkers: de Gers is een echte landbouwstreek. In de kleine dorpskernen waar ik door kwam, was er weinig beweging te ontdekken op deze zaterdag. Hier en daar waren aan kerken en gebouwen nog kenmerken te zien van het vroegere pelgrimsverleden.

Waterschei(ding)

Na de middagpauze waren er enkele klimmetjes. De route ging over een lange heuvelkam, tevens de waterscheiding tussen Garonne en Adour. Gek dat ik het nemen van die hellingen al als normaal ging beschouwen. Op het mooie marktplein van het 13de eeuwse pelgrimsstadje Marciac kon ik niet aan de verleiding van een terrasje weerstaan en dronk er een lekkere Grimbergen. Als afwisseling van al dat water en als extra energie voor de drie laatste klimmetjes van de dag vond ik dit zelf ideaal. Na 70 km begon dan de dagelijkse zoektocht naar een onderkomen voor vannacht. Ik denk dat ik voortaan al op voormiddag zal moeten reserveren. Het is net of hier in Zuid-Frankrijk niemand zijn telefoon opneemt 's namiddags. Uiteindelijk toch een bed gevonden in een klein hotelletje in Maubourguet, eten voor vanavond inbegrepen.
Dit stadje ligt al in het departement Hautes-Pyrénées: veelbelovend!

Weersverandering

' s Avonds begon het een beetje te regenen. Het waren de eerste druppels die ik zag tijdens mijn hele tocht door Frankrijk. En dan te bedenken hoeveel water collega-fietspelgrims ooit over zich heen hebben gekregen. Ik heb tot nu toe heel veel geluk gehad met het schitterende weer.
Dat kan toch niet blijven duren.

Wat een schitterende dag weer Jaak. We genieten volop mee en weet dat het hier de volgende dagen ook frisser is.Jean zegt dat het nu stilaan klimmen zal zijn en hij heeft ervaring met de moto toen Jacques de tocht per fiets afgelegd heeft. Daarom ook onze interesse voor je volgehouden inspanningen .verhalen en belevenissen en fotoreeks. Goede nacht en geniet morgen weer volop. Mia Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-04-28 22:56:03

Ik duim voor verder droog weer want fietsen in de regen daar is niks plezant aan Hou je taai want de Pyreneeën komen er aan

Jef Yskout 2018-04-28 23:47:12

Dag Jaak, ben wat later thuis gekomen vanavond na een cultureel avondje met vrienden en de nodige drink nadien. Ik wil dan toch nog even de tijd maken voor het slapen gaan om jouw verslag te lezen. Dit hoort dagelijks bij mijn avondritueel. Het blijft steeds boeiend om jouw mooi geschreven verhalen te lezen met een beschrijving van jouw route, leuke en interessante ontmoetingen. Wat fijn ook van Thieu en Vera dat ze jou van zo dichtbij volgen. Je bent al serieus gevorderd. Bijna in Lourdes, bijna aan de Spaanse grens en zoals ik kan lezen, ben je zo geroutineerd dat je de klimpartijen al gewoon vindt. Hopelijk blijf je dit gevoel in de Pyreneeën behouden. Ik ben benieuwd naar jouw wekelijkse evaluatie met cijfers (bij deze mijn beloofde herinnering 😉). Ik wens je verder nog heel veel succes en veel goede moed toe. Hartelijke groeten. Chrisja.

Chrisja Zawodny 2018-04-29 01:24:19

Zondagochtend en buiten druilt de regen naar beneden. Ideaal dus om jouw reisverslagen eens bij te lezen. Wat een avontuurlijke, mooie en inspirerende verhalen. In jouw genen zit beslist schrijverstalent. Na het jubileumboek van 60 jaar Sint-Gerardus wordt dit beslist bestseller nummer twee 😄. Blij te merken dat je er zo van geniet ik heb er hier alleen maar veel bewondering voor. Maak er nog een mooie fietsende verderzetting van en tot een volgend leesmoment. Groetjes Dirk

Dirk Van Vucht 2018-04-29 09:10:12

Zondagmorgen, grijs, nat, de 'laatste aprilse gril' hier in Belgenland? Maar als ik op de Franse buienradar kijk in de buurt van Tarbes-Lourdes: ook niet veel soeps, of net wel: hemelse soep. Maar dat mag een man niet deren, he. Jaak, ontzettend fijn om met je mee te mogen reizen, dankzij je beeldende verslagen van omgeving en toevallige ontmoetingen. Lourdes komt alvast dichterbij, dus ook ... de Pyreneeën. Let op je roadbook, want je zou zo maar eens via de Soulor op de Aubisque kunnen terechtkomen. Niks mis mee, ontzettend mooi, maar ... klein beetje bergop! Jaak, courage en ... geniet ervan.

Tony Nijsten 2018-04-29 10:53:11

Dag Jaak. Gisteren, na een theatervoorstelling, kregen wij een enthousiast verslag van Chrisja over jouw tocht en blog. Thuisgekomen ben ik beginnen lezen. Enkele uren heb je me uit mijn slaap gehouden. Bedankt hoor! (Hihihi). Je blog leest als een echte kaskraker. Zo boeiend, zo doorspekt met geschiedenis, zo prachtig beschrijvend. Jaak, we reizen gewoon met je mee! Bedankt dat je ons deelgenoot wilt maken van je prachtige pelgrimstocht. We duimen voor je en kijken vol spanning uit naar het vervolg.

Lieve Reggers (vriendin van St. Gerardus en van Chrisja) 2018-04-29 11:05:16

Dag Jaak, Wat een fijne verslagen om te lezen! Het maakt me gelukkig en ik waan me mee op uw pelgrimstocht. Ook mooi te zien dat verschillende SGI-collega's op deze zondagmorgen mee volgen. Ikzelf ben net terug van 3 uren - in de regen - te buurten en wandelen samen met mijn WGKL-collega's op levensloop Hasselt. Ieder zijn eigen pelgrimstocht :-) Graag tot binnenkort, Nyree

Claes Nyree 2018-04-29 11:59:15

Hallo Jaak, Ik sluit me aan bij de reactie van Lieve Reggers.Was ook bij dat enthousiaste verslag van Chrisja.Nu elke avond in blijde verwachting van jouw reisverslag; Nog het allerbeste en behouden thuiskomst.

Josiane Xhenseval (ook vriendin van St.Gerardus en van Chrisja) 2018-04-29 12:48:22