Nog altijd vlak

Spanje, Ardon

Sahagun

Om deze stad te bereiken had ik vanmorgen de mogelijkheid om de gravelweg die samen liep met de wandelaars, te mijden door 14 km om te fietsen over een verlaten steenweg. Hierdoor schoot het alvast goed op en bereikte ik snel de zeer oude stad Sahagun. Zij dankt haar naam aan San Fagu(dus), een heilige uit de Romeinse tijd. In 904 werd in zijn naam een klooster gesticht dat tweemaal door de Moren is verwoest. In 1080 liet Alfonso VI er een benidictijnerklooster bouwen en een stenen brug over de Rio Cea. De abdij groeide uit tot een van de belangrijkste van Spanje. Vandaag fietste ik langs de ruïnes ervan en over de stenen brug, de Puente de Canto, die nog altijd voor het verkeer gebruikt wordt.

Camino Real

De fietsroute liep net naast de wandelroute, hier de Camino Real geheten, de Koninklijke Camino. Ter gelegenheid van het heilig jaar 1993 werd dit wandelpad naast de weg aangelegd en voorzien van platanenboompjes. Door de droogte hebben die het echter moeilijk. Ze beginnen momenteel toch een beetje schaduw te geven aan de vele wandelaars die er vandaag over meer dan 15 km onder een loden zon moesten langs trekken. Aan een van de piknikplaatsen onder een aantal bomen bij een arroya (uitgedroogde ribierbedding) ontmoette ik de Spaanse Manuel, die er ook even kwam uitrusten. Hij vond het veel te warm om te wandelen. Fietsen was iets beter door de rijwind die wat afkoelde. We converseerden in het Frans omdat hij nog even in ons land, in Mons had verbleven. Zijn bagage werd vervoerd naar afgesproken plaatsen. Zo heb vandaag veel wandelaars gezien met een klein rugzakje. Wie ook onmiddelijk heel herkenbaar waren, waren de Aziatische pelgrims. Zij hadden zich van kop tot teen beschermd tegen de zon.
De Camino Real passeert langs authentieke stille dorpjes. In het karakteristieke dorpje El Burgo Ranero zag ik ooievaars broeden op het dak van de dorpskerk. Op het alsmaar stijgend aantal pelgrims hebben plaatselijke bewoners zich trouwens goed aangepast door eten, drinken en slaapgelegenheid te bieden.

Leon

Het fietsen ging goed en ik dacht in die stad te geraken vandaag. Een opkomend onweer deed me echter iets afwijken om snel een onderkomen te vinden voor de regen. Net onder Leon bij een afrit van de snelweg vond ik een motel. Is weer iets anders. En ze hadden er ook cafetaria service. Alles en iedereen eentalig Spaans. We leren het nog.

Santiago de Compostela is niet meer veraf Jaak. Tof dat je van elke belevenis, van elke ontmoeting een belangrijk moment maakt. We leven met je mee en blijven je trouwe supporters in het thuisland. Dankjewel voor het delen van tal van deugddoende impressies en ervaringen.

Willy 2018-05-08 20:33:14

Wat gaat het vlug! En wat leren we véél blij. Merci voor de fijne blog. Nog veel trapgenoot in de volgende dagen.

Chris iliaens 2018-05-08 21:28:06

Dag Jaak, wat ben je toch al ver gevorderd. GEWELDIG. Je bent morgen nog maar een maand geleden vertrokken en je doel is al in zicht. Wij genieten nog steeds alle avonden van jouw mooie verhalen, jouw ontmoetingen. Bedankt dat wij dit allemaal mogen mee beleven. Alle avonden kijken we uit naar het vervolg van jouw verhaal. Ik doe niet alleen mijn pet of hoed voor jou af maar een reuzengrote sambrero. Een dikke proficiat en verder nog veel goede moed en fijne ontmoetingen toegewenst. Hartelijke groeten. Chrisja.

Chrisja Zawodny 2018-05-08 21:39:59

Jaak die boompjes zullen blij zijn met wat regen voor hen is het een zegen. Voor jou een beetje extra rust maar dan kan je morgen in Leon misschien een bezoekje brengen en dan nog 1 dagrit verder en je hebt je doel bereikt en kan je patroonheilige bezoeken en het grote wierookvat zien slingeren. Goede nachtrust en tot morgen na je volgende verslag waar we naar uitkijken. Mia Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-05-08 21:51:40

Hallo Jaak, ik lees ook nog elk verslagje met veel plezier mee. Mooie dingen en plaatsen die je al hebt bezocht..chapeau om dit te verwezenlijken..op naar de grote uitdaging in Compostela nu. Groetjes Nancy

Nancy Sourbron 2018-05-08 22:14:13

Hier in Rennes iets dichter bij jou en je doel. We blijven trouwe supporters Jaak. Goede moed. Ludo & Colette

Ludo 2018-05-09 00:00:32

Jaak, hoe is het met je Spaans? - kunt ge uw plan al trekken - moet niet altijd even evident zijn. Goede reis verder: ge zijt er bijna !

Yannick 2018-05-09 11:18:41

Buen Camino Jaco! Disfrute a los ultimos kilòmetros hasta Compostela. Te deseo Lo mejor!