El Bierzo

Spanje, Villafranca del Bierzo

Ponferrada

Het wandelpad richting Ponferrada leidde vanmorgen al heel vroeg via het kleine dorpje Campo naar de buitenwijken van Ponferrada om daar uit te komen bij de ruïnes van de Tempeliersburcht (Castillo del Temple) uit de 13de eeuw. De stad is de bestuurszetel van El Bierzo en de laatste grotere stad op de pelgrimsroute naar Santiago. Alhoewel al meer dan 2000 jaar bewoond, kwam de grote groei pas bij het op gang komen van de pelgrimsbeweging in de 11de eeuw. De stad kreeg haar naam door de bouw van de met ijzer versterkte brug over de Rio Sil omstreeks 1085.
Via de buitenwijk Compostilla werd snel Columbrianos bereikt. De Camino liep vervolgens langs enkele kleine dorpjes tot de wat grotere gemeente Campanoraya.
Het was wel fris weer vandaag, maar ideaal om te wandelen.

El Bierzo

Van daar liep ik samen met Simon richting Cacabelos: een schitterend steenpad door de natuur, de wijngaarden en de kersenboomgaarden. Na een mindere periode door de in heel Europa woedende druifluisplaag, worden en de laatste 30 jaar weer heel veel kwaliteitswijnen geproduceerd in de Bierzo. Ook de kersen uit deze streek zijn gegeerd.

Villafranca del Bierzo

In de middeleeuwen noemden pelgrims deze plaats ook wel eens: “Klein Compostela, aangezien zieken en zwakken die hun pelgrimstocht niet over de O Cebreiro konden volbrengen tot in Santiago, toch hier in Villafranca de Bierzo dezelfde aflaat konden krijgen op de treden van de Puerta del Perdon van de Iglesia de Santiago. Achter deze kerk zag ik een groot kerkhof.
Ikzelf ben er inderdaad wel langs gekomen maar de conditie is nog goed. Ik kan morgen zonder problemen verder trekken, ondanks de vandaag relatief lange etappe van 31 km. Richting O Cebreiro en Galicië en sinds vandaag is dat op minder dan 200 km van Santiago.

Terug mooie foto's veel sterkte in uw tocht

Norbert De Kimpe 2022-05-24 20:35:22

De wandelafstanden groeien. 31 km een hele trip. Proficiat Jaak. Heb je daar al van de kersen kunnen proeven want de eerste hier worden reeds door de slimme vogels gegeten. Voor ik het vergeet te vragen zou je ook voor ons een kaars tegen vergoeding willen branden op ieders gezondheid in onze families Smeets en Leen en natuurlijk ook jou familie. Weldra zullen we eens tot bij Rita gaan om te betalen. Geniet van je avond en een rustige nacht. Morgen hopelijk mooi weer en mooie zichten en momenten. Fam Leen Reppel.

Fam.Leen Reppel 2022-05-24 20:44:42

Al een hele maand onderweg, iedere dag zoveel kilometers, iedere avond een ander bed,...maar ook genieten van de mooie omgeving en van fijne spontane contacten,... Ik kan alleen maar zeggen dat ik héél veel bewondering voor u heb! Geniet verder van uw camino en wij blijven met plezier uw dagelijkse verslagen lezen🙂

Carina Peusens 2022-05-24 21:17:01

Proficiat Jaak voor je tocht en de dagelijkse interessante verslagen. Wij volgen je nog steeds elke dag met veel interesse. Veerle en Chris

Veerle Verlinden 2022-05-24 21:44:34

Fijne avond en goede nacht 👋😴

Irene Thieu 2022-05-24 22:15:56

Elke dag lees ik met plezier jouw belevenissen op de camino. Chapeau Jaak, daar mag die gast die zei dat die 60-plussers binnen 10 jaar toch dood zouden zijn, een puntje aan zuigen denk ik… Door de foto’s die je elke dag post, heb ik de goesting om het laatste stuk vanaf León terug aan te vatten. ( vandaag heb ik 2 km kunnen wandelen zonder protest van mijn knieprothese) En die tocht gaat in de lente door: prachtig gewoon: wat een verschil met hoogzomer! Hou de moed erin, nog vele fijne contacten en geniet er maar van…

Marijke 2022-05-24 22:22:15

Jaak zou Jaak niet zijn als hij er aan zou gedacht hebben te stoppen in Villafranca zelfs met volle aflaat - succes verder

Yannick 2022-05-25 10:26:15

Opa, Ik lees nog altijd elke dag je verslagen met veel plezier. Al een maand ben je aan het stappen, wij missen jou! Kusjes Jade 😘😘😘