Pelgrim in Santiago

Spanje, Santiago de Compostela

De kathedraal

Het was een goed idee om 's morgens om 9 uur voor alle drukte de kathedraal van Santiago uitgebreid te bezoeken. De toeristen waren nog niet gearriveerd. Er moest niet aangeschoven worden in de crypte en bij het beeld: ik was er alleen. Het enorme beeld van Sint-Jacobus dat het grote koor beheerst is lang achteren te bereiken met een trap. Het is de bedoeling dat de pelgrim het grote beeld omhelst. De stenen waren behoorlijk uitgesleten van de miljoenen pelgrims die dit voor mij al gedaan hebben. In de crypte heb ik een (elektrische) kaars laten branden voor alle intenties die ik mee had.

Het huis van de lage landen

In het pelgrimsbureau waar ik gisteren mijn Compostelaat had gehaald is op de eerste verdieping een ruimte voor ontmoeting met andere Nederlandse of Vlaamse pelgrims. Het wordt bemand door vrijwilligers van het Nederlands Genootschap voor Santiago. Ik maakte er kennis met Jan uit Alkmaar die op het punt stond naar huis te vertrekken na een Camino Francés van vier weken vanuit St. Jean-Pied-de-Port. In het gastenboek zag ik veel bezoekers die de Camino vanuit Porto hadden gedaan. Lijkt me ook wel wat.
Ik maakte er ook kennis met Frank Soetens van Camino-fietstransport.nl die het vervoer van de fietsen terug uit Portugal, Spanje
en Frankrijk verzorgt. Aan mij had hij voorlopig geen klant.

Pelgrimsmis

Elke dag is om 12 uur in de kathedraal een pelgrimsmis. Een half uur voor de start waren alle zitplaatsen in de drie beuken bijna volzet. Toch wel indrukwekkend al die pelgrims van zoveel nationaliteiten samen in verbondenheid: dat voelde je echt. In het Spaans met mooie latijnse gezangen: het gaf een heel speciaal gevoel. Toen op het einde van de viering ook nog het grote wierookvat, het Butafumero de lucht in werd getrokken en door de dwarsbeuken zwierde, gaf dit natuurijk de extra dimensie, waar iedereen op zat te wachten.

Toerist

Santiago heeft ook voor de toerist veel te bieden vanuit zijn rijke geschiedenis. Via een plannetje van de toeristische dienst heb ik vele bezienswaardigheden kunnen bewonderen. Af en toe passeerde ik het grote plein voor de kathedraal waar, net als ik gisteren, nieuwe pelgrims enthousiast en ontroerd hun aankomst beleefden.

Bedankt

Het is voor mij onmogelijk op alle reacties te antwoorden, maar weet dat ik ze altijd allemaal met veel aandacht lees en dat het me veel plezier doet. Ik herhaal mezelf: deze ondersteuning helpt en heeft geholpen bij het volbrengen van mijn tocht. Iedereen heel erg bedankt om mijn pelgrimsverhaal te willen lezen of er op te reageren.

Wauw...op zijn frans een dagje te laat🙃 we kunnen niet elke dag lezen maar volgen je verhaal met plezier. Mocht je de lange terug weg nemen het flock ske staat koel. Tot de volgende. De gajolles vanuit de gers.

Tinne en Patrick 2018-05-14 22:12:07

Dankjewel Jaak voor de verbondenheid met GOD en de medemensen, je gebed, je openheid naar vrienden van gisteren, vandaag en morgen. Weet dat ook wij over alle kilometers heen met jou verbonden blijven.

Willy 2018-05-14 22:17:11

Emoties komen allen opeens los en dat is ook de helende werking van je Tocht om nadien heel ontspannen samen met Rita en kinderen en als opapa te kunnen genieten van een welverdiende pensioen. Plannen maken voor.....of eens rustig niets doen. Maar eerst nog genieten van pelgrimsverhalen op je terugtocht. Proficiat Jaak en blijf nog maar een nachtje in de buurt van je patroonheilige en goede nacht van familie Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-05-14 22:21:18

Proficiat Jaak! Doorzettingsvermogen en integriteit zijn twee van uw mooie talenten. Tot lezens, Nyree

Claes Nyree 2018-05-14 22:21:52

Missie geslaagd, proficiat Jaak. Heb met plezier zoveel mogelijk verhalen proberen te lezen. Geniet van deze geweldige ervaring.

Nancy Sourbron 2018-05-14 22:31:42

Jaak, dikke proficiat vanuit Grimbergen. Ik heb je boeiende verslagen dagelijks gelezen...op de duur wordt dat verslavend! In ieder geval een mooie start van je pensioen. Zo zie je maar...er is nog een zeer mooi leven na PVF. Ik wens je een veilige terugkeer en geniet nog van alles richting België, en tot op een van de Paridaensafspraken, Annemie

Annemie Decrick 2018-05-14 22:53:39

Een dikke proficiat, Jaak. Ik heb eigenlijk nooit getwijfeld of je dit zou halen. Na 27 jaren van samenwerking weet ik dat wanneer jij je achter iets zet, je hierin blijft volharden en er ook in slaagt met een puik resultaat. Jouw doorzettingsvermogen wordt steeds beloond. Geniet nog van enkele welverdiende mooie dagen vooraleer je start aan je terugtocht. Ik zal jou blijven volgen, ook op jouw terugtocht want jouw verhalen werken echt verslavend. Voor het slapen gaan, nog gauw even kijken of je een nieuw verslag geplaatst hebt op jouw blog. Tot bij een volgende reactie. Hartelijke groeten, Chrisja.

Chrisja Zawodny 2018-05-14 22:54:10

Beste Jaak, een dikke proficiat met je schitterende Camino. Dagelijks genoten van je verslagen. Blijf genieten van je zingevende prestatie en net zoals zovelen blijven we je volgen, ook straks op je weg terug naar huis. Chapeau 🤗

Roel uuijt Gèringe 2018-05-14 23:46:40

Deze mooie toevallige ontmoeting vandaag. Ik zoek mijn weg in de metro van Porto met een kaartje. Een mevrouw spreekt mij aan in het Duits. Of ze ook op het kaartje mocht kijken. Een fijne korte babbel. Ze keerde terug van haar ‘camino’ naar Compostela. Te voet vanuit Porto en terug. Spontaan heb ik over jou gebabbeld en je krachttoer. Kleine wereld toch. Enkele reis 250 km vertelde ze. Slaapwekkend Jaak en geniet opnieuw van morgen. Ludo

Ludo 2018-05-15 00:33:25

Een ambetant zetduiveltje. Ik bedoel ‘Slaapwel’ uiteraard 😂👍

Ludo 2018-05-15 00:35:02

Proficiat Jaak , knappe prestatie

Rosa en René Pipeleers - Lambrichts 2018-05-15 09:04:32

Proficiat , je heb het gehaald een dikke duim . Geniet van de dagen dat je er bent en we wensen je ook een goede reis terug.👍🏻👍🏻👍🏻

Vandebroek Magie 2018-05-15 09:15:16

Woh Jaak wat een mooi prestatie, ik geniet van jou mooie verhalen. Dikke proficiat ! In ons hartje ben je zo bijzonder om dit in je eentje te doen en eigenlijk toch niet alleen omdat er zoveel mensen hetzelfde doel hadden ! Geniet nog en zeker zo een goede terugreis. Grt Daniel en Brigitte St -Gerardustour

Donne Brigitte 2018-05-15 09:36:52

Proficiat Jaak. Wat een prestatie! Elke dag lezen Jan en ik uw verslag. Een mens krijgt zin om op de fiets te stappen en zelf iets te ondernemen. Geniet er nog van en een veilige reis gewenst.

Saskia en Jan 2018-05-15 09:43:23

Wat zijn nu de plannen voor de komende dagen - blijf je nog wat in Santiago of ga de omgeving verkennen - ik ga ervan uit dat uw reisverslag blijft lopen. In alle geval profiteer volop van uw overwinning die het leven van een mens blijvend moet beinvloeden. Zeg ook voor ons een gebedje in de kathedraal

Yannick 2018-05-15 09:57:28

Heb met veel aandacht je tocht gevolgd. Een dikke proficiat. We hebben enkele dagen je verslag moeten missen, hier op vakantie in Turkije was er niet altijd WiFi maar nu bolt het weer. Nog een prachtige terugreis en dan maar genieten. Groetjes.

Carla en Eddy 2018-05-15 13:02:19

Prachtige prestatie die onuitwisbare sporen zal nalaten. Jaak, hoedje af. Geniet ervan!

sidon 2018-05-15 13:28:38

Van harte proficiat, Jaak! Quod vis, potes! En nu veilig terug naar huis!

Diane 2018-05-15 13:50:23

Een dikke proficiat ! Om zo een afstand in uw eentje af te leggen verdient enkel veel respect! Alvast een even voorspoedige terugreis gewenst.

Carina Peusens 2018-05-15 15:08:36

Van harte proficiat! Ik kan me voorstellen dat dit iets met een mens doet. Geniet er nu van, en later een voorspoedig thuisreis.

Chris Iliaens 2018-05-15 16:10:31

Proficiat Jaak, ik heb je boeiende fietsreis gevolgd....mooie ontmoetingen en verhalen. Het ontroert mij...goede reis terug. Heel veel groeten vanuit Tongeren!

mieke.juveyns 2018-05-15 17:41:30

Zo in u eentje Jaak!Ferm! Ik heb elke dag u verslag gelezen .Bedankt voor de ervaring te delen . Groetjes Marina.

Dupont Marina 2018-05-15 18:08:49

Geweldig! Een dikke proficiat want achter deze trip zitten vele dagen voorbereiding en trainen. Terecht bekroond met een mooie oorkonde, je waant je op het podium van een rit in de Tour De France alleen krijgt hier elke deelnemer een "gele trui" en terecht. Dat zo'n tocht iets veranderd met je levensvisie is duidelijk te lezen tussen de lijnen. Het koesteren en doorgeven aan je naasten is je volgende uitdaging. Je hebt Compostela bereikt en staat weer klaar om het uit te wuiven. De dagelijkse verhalen met veel creativiteit geschreven zijn zowaar een inspiratie voor alle volgers. Waar je de eerste weken meer oog had voor landschap, overnachting en het culinaire in je verhalen, veranderde dat steeds meer naar het intense gevoel wat deze dingen met je deden vooral het menselijk kontakt met toevallige ontmoetingen kregen meer aandacht. Neen eenzaamheid was het niet na je vele Km's in je eentje maar zonder je het weet worden hartelijke en vriendelijke "babbels" met mensen in je onmiddellijke omgeving een voedingsbodem om weer verder op de trappers door te gaan. Nu wacht je een trip naar "huis" om je familie terug in je armen te nemen, misschien wel mooier als de oorkonde! Je verhalen zullen nooit meer als weleer klinken als je ze je kleinkinderen verteld maar met veel meer levenswijsheid en fantasieën die werkelijkheid worden als je maar hard genoeg je best doet en er echt in geloofd! Nog een veilige terugreis en dat je gezond en wel mag terugkeren! Nogmaals een dikke pluim, groetjes Christine en Marc. Ook nog de groetjes van Tant Lydie En Nonk Roger.

Vangrootloon Marc 2018-05-15 20:23:26

Hallo Jaak, iedere avond als wij thuis komen van de frituur lezen wij uw verhaal, hoedje af voor deze knappe prestatie. Wij wensen u een goede en veilige rit naar huis toe.

Hilde en Marc (frituur) 2018-05-15 23:25:49

Beste Jaak, wat een prestatie! Een hele dikke proficiat en een veilige terug fietsreis naar huis. Veel groetjes Eveline.