Bloemen- en kruidenpad

Spanje, Estella-Lizarra

Aanpassing

Wonderbaarlijk hoe het menselijk lichaam zich aanpast aan veranderende omstandigheden. Zowel de toegenomen lichamelijke inspanningen als het dragen van een zware rugzak worden na enkele dagen blijkbaar als vanzelfsprekend ervaren door lichaam en geest.
Dat maakte vanmorgen dat ik na een verkwikkende nachtrust zonder stramme spieren en met een fris gemoed mijn rugzak omgespte en vertrok. Via de eeuwenoude Calle Mayor (hoofdstraat) richting koninginnebrug stapten we Puente la Reina uit. Ook vandaag weer het opkomend zonnetje in de rug: heerlijk wandelen in de mooie natuur.

Cirauqui

De merels en de andere vogelsfloten naar elkaar. Ik heb proberen te antwoorden door ook te fluiten, maar ik denk niet dat ze mij verstonden. Even later kwamen we een babbelende Merel tegen, een Nederlands meisje dat de Camino op haar AllStars liep. De wandelschoenen die ze blijkbaar te weinig had ingelopen deden te veel pijn. Ze was blij met het advies van Micheline over hoe ze best haar voeten verzorgde. Het silhouet van het mooie dorpje Cirauqui op de achtergrond en de eerste wijngaarden op onze tocht maakte het plaatje extra mooi. Daarna waren het vooral de vele bloemen en kruiden langs het pad die het vandaag zo mooi maakten. Hun kleuren en de geuren van thijm, vlierbloesem en andere heerlijkheden omringden ons. Ook enkele wijngaarden lagen langs het pad. Bij een ervan had een jong stel een kraampje met drank, koffie, fruit, stukjes brood met olijfolie en ander lekkers uitgestald dat tegen donativo (vrije gift) kon meegenomen of gedegusteerd op primitieve zitstoelen in hun Garden of Olive.

Lorca

Zelf had ik wat angst dat de Camino te dicht bij de drukke snelweg zou liggen die ook richting Estella loopt. Dat was niet het geval. We hadden geen last van het lawaai. Na een nijdig klimmetje was er gelukkig in het dorpje Lorca mogelijkheid voor eten en drinken. Sommige pelgrims hielden het wandelen voor bekeken en zouden er overnachten in de 2 plaatselijke albergues.

Estella

Dat zou onze overnachtingsplaats worden voor vandaag na 22 km wandelen. Bij het binnenkomen van het stadje zocht ik het adres op om te weten waar we moesten zijn, draaide me om en stond pal voor de ingang van de geboekte albergue. Deze keer was er een aparte kamer voor onze familie met eigen badkamer en toilet. Weliswaar 5 euro duurder dan de 12 euro per bed dat we tot nog toe betaald hebben, maar dat was het waard. Zeker ook gezien de ligging met zicht pal op de Ega en de mooie inrichting in een voormalige leerlooierij. De trotse eigenaar gaf uitvoerig uitleg over de bezienswaardigheden van zijn stad en bood ons een welkomsbiertje aan. Supervriendelijke ontvangst. Een bezoek aan de oude stad en het obligaat terrasje kon natuurlijk niet ontbreken. Tijdens de wandeling kwamen we Ronald en Griet tegen. We besloten samen een restaurantje te zoeken voor het avondmaal. Het werd een heel gezellige avond!

Waw Jaak… er wordt weer heerlijk gebreid aan een nieuw onvergetelijk avontuur. Fijn dat we mogen mee genieten! Stap ze!

Stien Mievis 2022-05-04 22:11:09

Hallo Jaak.de.trotter, Door uw reisverslagen/foto's is het alsof ikzelf mee op camino ben !

Eric 2022-05-04 22:40:06

Toch een hele prestatie iedere dag opnieuw. En blijven alle familieleden gespaard van voetblessuren ? Weer prachtige natuur en zo een rustplaatsje tussen de wijngaarden kan deugd doen. Geniet voluit en laad de batterijen vannacht goed op om morgen jullie tocht verder te zetten. Succes van ons 3 en een goede nachtrust.fam. Leen

Groetjes uit Reppel 2022-05-04 22:52:58

Zo mooi om te volgen , zo fijn neergepend, ik waan me gewoon mee op pad!! Bedankt om dit avontuur te mogen volgen!! Geniet ervan , nu nog meer te voet denk ik!!

,Maddy 2022-05-04 22:56:24

Hoi Jaak en devoot gezelschap, Prachtige landschappen en dito foto's. Geniet ervan en bedankt om stiekem te mogen meewandelen. Kan je Hugo in toom houden?

Pierre Diriken 2022-05-05 07:53:40

Mooie landschappen geniet verder!!

Norbert De Kimpe 2022-05-05 09:26:48

Jaak ge zult nog moeten leren fluiten vooralleer de vogels u zouden verstaan. Prachtige landschappen vandaag.

BOES YANNICK 2022-05-05 11:05:25

Jaak, misschien eens in t Spaans fluiten? No es tan dificil! Je bent in het goeie ritme blijkbaar. Ik geniet mee en volg je elke dag. Het is nu het mooiste seizoen om de camino te stappen… in de zomer dor en droog, en heet! Sportieve groeten.

Marijke 2022-05-05 12:32:18

Heel mooie landschappen. Het is fijn om je verslag te lezen. Ik mis je wel. Kusjes, Jade

Kleindochter Jade 2022-05-05 16:45:54

Mooi die Camino. Eveneens mooi zijn de verslagen en dat is prettig om volgen. Volhouden want dit is iedere dag arbeid maar prima voor lichaam én geest. Dank! Sportieve groeten

René Beelen 2022-05-05 18:23:19

De geur van kruiden en bloemen zal heerlijk zijn Doet me denken aan een verblijf op Corsica Prachtige foto s Jaak