Zonder zorgen

Frankrijk, Castéra-Verduzan

Ierse zegen

Vandaag ben ik, in mijn ogen althans, vroeg vertrokken. Om 8 uur, na het ontbijt samen met de wandelpelgrims in de gezellige keuken van Rom en Aideen, fietste ik Moissac uit. Voor we vertrokken kregen we van hen nog allemaal een kaartje mee met een Irish Blessing.

"May the road rise to meet you,
And the wind be always at your back,
May the sun shine warm upon your face,
And the rain fall soft upon your fields,
And until we meet again,
May God hold you in the palm of His hand."

Mooie tekst vond ik dat.
De eerste 20 km was het heerlijk vlak fietsen langs het Canal Latéral à la Garonne en de Garonne zelf. Ook vele wandelaars kozen voor deze optie.

De juiste weg

Vandaag liep het wandelpad naar Compostela parallel met de route die ik volgde, zo een 50 km lang. Dat maakte dat ik regelmatig pelgrims een Bon Camino kon wensen bij het voorbijsteken.
Bij de bakker in Auvillar was een man erg geïnteresseerd in de mechaniek van mijn fiets. Hij was vroeger fietsenmaker geweest. Een pelgrim nodigt uit tot contacten, dat is ondertussen duidelijk.
De weg vandaag was erg heuvelachtig. Ik zou het zelf willen omschrijven als uitvergrote bulten met knobbels. Dat maakte dat er voortdurend verschil in hellingsgraad was, er veel moest geschakeld worden en het ritme daarom telkens moest aangepast worden. Het was droog, koel en winderig weer en mijn fietstassen vingen veel wind. Sweerman maakte in zijn beschrijvingen vandaag niet al te veel gewag van deze onregelmatige beklimmingen. Waarschijnlijk wou hij niemand afschrikken?
Wijnstokken heb ik onderweg ook nog gezien: ik reed namelijk door de streek van de Gascogne en de Armagnac.

Familie

Gisteravond nog laat kreeg ik een berichtje van mijn broer Thieu: wij hebben 2 kamers gereserveerd net buiten Castéra-Verduzan, eentje voor ons en eentje voor u, dan moet je al niet zoeken naar slaapgelegenheid. Het adres werd meegegeven en zo bereikte ik in de loop van namiddag de B&B Gajolles van Tinne en Patrick, twee Vlamingen. Het is een mooi domein, afgelegen, rustig ver van alle lawaai.
Goed ontvangen, 's avonds heel lekker gastronomisch gaan eten in het dorp, veel bijgepraat over elkaars Camino, kortom het werd een heel gezellige avond met Thieu en Vera. Bedankt daarvoor. Familie: zo verschillend en toch zo gelijk.

Dag Jaak Ik bewonder de wijze waarop je dagelijks verslag uitbrengt over de fietstocht als pelgrim. Onverdroten vol goesting en met volle overtuiging. Dat men stopt met 65 plussers oud te noemen. Chapeau Jaak! Beste groeten Jan

Jan peumans 2018-04-27 23:37:29

Fijn dat je ervan genoten hebt! Goede reis morgen! Xxx

Liesbeth 2018-04-28 01:00:24

Wat een fijne e verrassing om elkaar daar te ontmoeten. Nu kunnen jullie misschien samen nog een tochtje afleggen? Hier zit het weer voor de komende dagen niet echt mee maar de weerman kan ook missen. Vandaag op weg naar Lourdes zal je wellicht nog meer pelgrims zien omdat het daar dinsdag grote start is van de meimaand. Een toffe dag met vele ontmoetingen.Mia Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-04-28 06:59:08

Haha, bulten met knobbels. Ik zou al moeten passen denk ik. Je hebt een fijne schrijfwijze,aangenaam om te lezen en de waardering wordt alsmaar groter. Tot nog eens.

Chris iliaens 2018-04-28 10:09:20

Wij hebben het geverifieerd, de conditie zit super aan de voet van de Pyreneen en zoals Thieu zegt in fietsersjargon: He steit sjerp. Germaine, hij eet goed, alles op bij het ontbijt. Hij is inderdaad vermagerd, maar dat zijn ook minder kilo’s mee te sleuren. Als het gesprek over rustdagen ging, dan lag dat voorlopig nog niet in zijn planning. Zelfs niet met de voorspelde regen, Lourdes staat voor overmorgen op zijn plan. Jaak, we hopen dat je vandaag toch nog zonder regen kan rijden en dat het tot 1 dagje beperkt blijft. Geniet van de mooie tocht en vooral van de speciale status die je geniet als pelgrim, dat is echt bijzonder. Ultreia bicygrino

Vera en Thieu 2018-04-28 12:56:43

Beste Mr Kerckhofs, al zo ver gevorderd! Dat bewijst dat de conditie goed zit en precies nog elke dag verbetert. Dat ziet er prima uit voor het grote klimwerk dat er meer en meer aan komt! Lourdes is in zicht. We waren er in de jaren '60 - '70 verschillende keren met de familie, een driedaagse halte voor een verdere vakantie aan de Middellandse zee. Wat mij altijd is bijgebleven is de speciale sfeer die Lourdes heeft. Daar speelt rang of stand of huidskleur geen rol; daar voel je een bepaalde verbondenheid die je niet kan verklaren. Ik hoop dat u dit ( ook al zijn we een halve eeuw verder ) ook mag ervaren. En dan nadert ook de nieuwe grensovergang, een plaats waar heel veel pelgrims hun tocht naar Compostela beginnen. Daar zullen de pelgrims op uw tocht wel massaal toenemen. Vele boeiende verhalen komen er vast aan. En die dagelijkse verhalen van u zijn mijn slaapmutsje elke dag! Een waar genot!!!!! U kreeg gisteren bij vertrek een Irish Blessing mee. inderdaad een mooie tekst! Ik ben eens op zoek gegaan bij Google en heb er een prachtige versie van gevonden, gezongen door "The Priests ". Moet u zeker bij gelegenheid eens beluisteren. Verder wens ik u op uw tocht nog heel veel genot, prachtig weer en adembenemend mooie uitzichten, heerlijke ontmoetingen en dat de " Irish Blessing " u mag blijven vergezellen. En.... vergeet mijn slaapmutsje niet. Het ga u goed!

Ria Ramaekers 2018-04-28 14:12:51

zus van ..... Geniet van die mooi uitzichten, Frankrijk is een prachtig land met zijn piepkleine dorpjes verscholen tussen de bergen, en Lourdes is ook zo mooi, een mooie herinnering uit onze jeugd, en het weer valt goed mee!! hier in Limburg houden ze voor morgen heel slecht weer, regen, onweer, code oranje, dus we hangen als zo goed mogelijk vast dat het niet kan gaan vliegen. Geniet nog van je verdere fietsreis en kom behouden aan in het bedevaartsoord en fiets veilig terug naar je thuis!!!!