Laatste dag samen op weg

Spanje, Logroño

Torres del Rio

Na de kortere etappe van gisteren (22 km) hadden we vandaag een langere voor de boeg: 28 km, daarom al bij zonsopgang om 7 uur op pad. Vermits er op onze tocht weinig dorpjes te vinden zouden zijn, pauzeerden we reeds na 7 km in het mooie Torres del Rio. Vandaar liep het pad recht de natuur in en vooral bergaf en bergop. De ruwe natuur wisselde af met de ontluikende wijngaarden. Vandaag toch wel een wat minder goede ervaring met de houder van een tafeltje met versnaperingen langs de Camino. Hij had blijkbaar een heel eigen visie op wat echte pelgrims zijn. In zijn vooringenomenheid begon hij een preek af te steken tegen degenen die in zijn visie enkel toeristen waren en geen echte pelgrims. Hij wist blijkbaar niet dat iedereen zijn eigen Camino mag gaan. Gelukkig zijn we vergevingsgezind (wij zijn tenslotte de Alto del Perdon over geraakt) en veronderstel ik dat hij gewoon een slecht dagje had.

Viana

’s Middags werd er halt gehouden in Viana, het laatste stadje van Navarra op de Sint-Jacobsroute. Veel barok- en renaissancepaleizen getuigen nog van de economische en culturele bloei die Viana in de 16de-18de eeuw doormaakte. In de mooie Iglesia Santa Maria de la Asunción haalden we een stempel voor onze Credencial. Nog net in de stad passeerden we de ruïnes van de oude Iglesia de San Pedro.

Logroño

Via een aantal volkstuintjes liep het pad langs de kapel van de Virgin de las Cuevas. Het was warm vandaag en de zon begon te branden in onze nek. Opvallend vandaag was het groot aantal pelgrims dat naast de weg zat met voetproblemen. Ook bij het voorbijsteken van strompelende en hinkende mensen, beseften we dat iedereen van onze familie deze week geluk heeft gehad of anders gezegd, wel goed getraind was: geen problemen met blaren of andere ongemakkelijkheden.
Plots passeerde ons de haastige Merel, ditmaal op wandelschoenen. Ze had ondertussen gelukkig een oplossing gevonden voor haar schoenenprobleem en moest dus niet meer op haar AllStars verder. Het meisje haastte zich snel verder omdat ze nog een slaapplaats moest zoeken.
Na het heuvelachtige pad door het industrieterrein bereikten we eindelijk de stad. Bij het Funerario Municipal stond er een broeder in bruine pij te wuiven naar alle pelgrims die passeerden. Dit vonden we net iets te verdacht en we versnelden onze pas.
De logies voor vandaag zijn geboekt in een grote albergue. Gelukkig is er voor vier van ons een apart piepklein kamertje met apart sanitair. Een passant vergeleek het met de kajuit van een onderzeeër…
Voor ons “ laatste avondmaal” met onze familie reserveerden we in een restaurant in de hoofdstraat. Maaltijden worden hier in Spanje echter pas na 20u30 geserveerd. Zoals in alle andere steden in Spanje, begint dan pas het sociale leven op straat. Het belooft dus laat te worden vanavond.

Heel fijn om met uw pelgrimbelevenissen het weekend te beginnen. We blijven volgen👍 Alex

Alex Appeltans 2022-05-06 21:28:20

Wij kijken elke dag uit naar je verslag. Fijn dat jullie een deel van het traject samen konden doen. Sterke Camino gewenst! Walter en Zoë.

Walter De Coninck en Zoë Van Haute 2022-05-06 21:44:57

Laat jelaatste avondmaal lekker smaken. Een goedenachtrust na jullie dagprestaties en dan morgen afscheid nemen en Jaak verder volgen via zijn blog. Maar met jullie hart zijn en blijven jullie erbij. Een goede thuisvlucht en hopelijk kunnen we er eens over bijpraten en Jaak doe zo verder. Succes morgen. Fam Leen

De drie van tante Mene 2022-05-06 21:45:59

Dikke proficiat voor iedereen die samen met Jaak wandelde deze week. Er zullen best wel moeilijke momenten geweest zijn maar jullie hebben allemaal volgehouden. En Jaak, het is zo leuk om je verslagen te lezen, net of we er zelf bij zijn. Ik wens je nog een veilige en aangename tocht verder. Groetjes.

Mieke 2022-05-06 22:16:16

Dag Jaak en metgezellen, proficiat voor wat jullie tot nu toe al gepresteerd hebben. Jaak, veel geluk gewenst met de verderzetting van uw droom en bedankt voor de mooie verhalen en foto’s die we tot nu toe al ontvangen hebben. Puike prestaties.

Eveline 2022-05-06 23:21:43

Proficiat Jaak geniet nu na met je familie van jullie samen pelgrimeren !! Succes voor de volgende periode , jij gaat dit perfect doen!!

Maddy 2022-05-07 00:03:11

Proficiat jaak, vera, micheline Hugo en tjeu. Heb elke dag via jaak zijn verhalen met jullie mee gestapt. En wie weet, volgende keer in levende lijve er bij. Veel moed jaak om de rest van de tocht alleen af te leggen.

Germaine 2022-05-07 08:22:18

Hoe leuk weer om jullie avonturen dag na dag te volgen. Jullie doen dat geweldig goed. Geniet van de tocht, ook al zal het vervolg wat eenzamer en misschien ook moeilijker worden.

Annie en Henri 2022-05-07 10:32:30

We kijken er alle dagen naar uit. Succes verder.

Norbert De Kimpe 2022-05-07 10:50:43

Heel de week genoten van je verslagen. Fijn dat je iedere dag even tijd maakt om dit neer te pennen. Moet een 'leuke' familie uitstap geweest zijn. Vanaf nu alleen verder? Fijne Camino nog.

Roel coninckx 2022-05-07 11:03:54

Goed gedaan allemaal! Fijn dat jullie het allemaal gehaald hebben en geniet daar nog van enkele dagen verlof. Jaak nog een fijne pelgrimstocht verder! Jos en Gaby

Jos en Gaby 2022-05-07 11:16:02

Fier op mijne peter! Het zal anders worden nu je alleen verder gaat, maar je komt vast nog interessante mensen tegen! Veel succes op de verdere tocht, ik blijf je trouw volgen! Dikke kus en knuffel!

Liesbeth 2022-05-07 11:46:36

Het zal een moeilijk afscheid worden en zeker de tocht in het begin wat minder fut geven. Maar de doorzetter in Jaak komt ook dit te boven. Optimism is a duty. Laat ons verder genieten van je wonderbaarlijk mooie taal en de overweldigende foto's. Je slaagt er in om ons maximaal te betrekken bij je camino. Succes Jaak!

Ludo 2022-05-07 12:19:56

Jaak, hopelijk zal de verdere tocht zonder uw compagnons niet te zwaar wegen want reizen met naaste familie is toch wel opbeurend: veel succes verder.