Finisterre

Spanje, Fisterra

Weer bewegen

Dona Josefina maakte weer met veel ijver een lekker ontbijt voor me klaar. Enkel haar Galicisch dialect en veel lichaamstaal maakten duidelijk dat het me weer van harte was gegund. In de drukke ochtendspits probeerde ik Santiago uit te geraken. Bij kruispunten en rotondes heb ik me voor de veiligheid meermaals als een voetganger gedragen omwille van de veiligheid. Na een 10 tal km werd de drukke invalsweg verlaten en fietste ik weer op rustiger wegen. Eigenlijk was ik blij weer te kunnen fietsen. Als bagage had ik enkel het hoogst noodzakelijke meegenomen voor de tocht naar Finisterre en de rest veilig op mijn kamertje in Compostela achtergelaten. Het verschil in gewicht liet zich duidelijk voelen. Ik fietste opnieuw door het groene Galicia over een aantal heuvelruggen en langs mooie valleien. Het dalen door de eucalypusbossen via goed asfalt en perfect aangelegde bochten was natuurlijk telkens de beloning na de lange beklimming.

Noia

In Noia bereikte ik reeds voor het eerst de kust. Dat wat even na het middaguur. Het havenplaatsje heeft door verzanding veel van haar middeleeuwse betekenis verloren, maar probeert dat goed te maken door modern kusttoerisme. Dit merkte ikzelf aan een gezellig terrasje waar ik een cola en hamburger als brandstof bestelde. Een kleine twee uur later waren deze caloriebommen al weer verbrand door 12 km klimmen. Dat is het grote voordeel van bewegen: je kan alles eten wat je maar wil en het is snel weer verbrand. Zelf probeer ik trouwens echt te letten op mijn voeding in de zin van: vooral genoeg en veel.
Heuvels met windmolens waren er er vandaag genoeg. En als ik in de verte windmolens zag, wist ik gegarandeerd dat ik daar de heuvelrug over moest.

Finisterre

Na 118 km en 8 uur in het zadel met iets meer dan 1900 hoogtemeters, kwam ik om 19 uur in Finisterre aan. Op de wegwijzers moest ik Fisterra volgen, maar dat is hetzelfde. De naam komt van het Latijnse Finis Terrae omdat men in die tijd geloofde dat dit het verste punt was en de wereld daar ophield. In de prehistorie was dit trouwens al een mythologische rituele plaats waar bij zonsondergang vruchtbaarheidsrituelen werden gehouden als symbool van het herboren worden. Vanuit een vissersplaats groeit vandaag meer en meer het toerisme en het pelgrimsgebeuren. Aan de vuurtoren 4 km verder op het uiteinde van de kaap, staat km-paal O van de Camino. Toen ikzelf er aan kwam klokte mijn teller af op 2712 fietskilometers van huis.
Morgenvroeg wordt de neus terug richting huis gezet.

Jaak, het aftellen begint nu echt Dat betekent ook dat de duur van je blog nu elke dag een dag minder wordt Ik zal je mooie geschrijf missen, dar weet ik nu al Goeie terug reis

Jef Yskout 2018-05-15 23:13:42

Wat je ook schrijft en waar je ook bent. Je blijft mij verbazen omdat je al dat schrijftalent jaren hebt verborgen gehouden. Verbaasd en bewonderend lees ik alle dagen mee. Zelfs hier op vakantie. De afstand in kilometers is weer iets groter nu wij in Lissabon zijn. Maar de verbondenheid is niet minder. Veel genot van je terugreis. Aan het succes ervan valt niet te twijfelen! Tot snel. Ludo

Ludo 2018-05-16 00:24:05

Jaak, zeker van je terugkeer? Sevilla is ook nog leuk hé :-)

Marc 2018-05-16 07:28:31

Proficiat Jaak. Wij zitten nog steeds in Sanlùcar de Barrameda, vanwaar Magelhaens zijn tocht rond de wereld maakte. Een ideetje?

hugo 2018-05-16 07:50:41

Dag Jaak Enkele dagen achterstand in het lezen van jouw goed en interessant geschreven reisverhalen. Aangekomen in Santiago: TOP! Proficiat. Wat 65 olussers al niet kunnen. Santiago ben ik enkele keren gewwest in kader va n parlement. Wij hebben een europees overleg van regionale parlementen. Buiten de stad ligt op een heuvel een niet afgewerkt project let museum etc! Zeker brzoeken. Is berg op weliwzar. En weet dat in de middeleeuwen de pelgrims bovennop de basiliek hun kleren werden verbrand met luizen en al. Vervolgens na verversing van kleren ga je door naar de oceaan om je schoenen in het water te gooien. Proberen waard? Goede reis berder en nogmaals knap gedaan

Jan peumans 2018-05-16 08:30:42

Wat een mooie daguitstap en je voelt wellicht het verschil in gewicht van je fiets bij de beklimmingen.Nu de neus richting St. Truiden dag na dag maar de eerste dagen zal je nog wel veel pelgrims ontmoeten en heb je af en toe nog wel wat aanspraak onderweg. Een aangename dag met veel ontmoetingen en bezoeken wensen we je toe Jaak van ons drie Jacqueline en Jean en Mia Leen uit Reppel

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-05-16 08:37:09

"Reis naar het einde van de wereld"; het lijkt wel een boektitel van Jules Verne. Maar als je het einde van de wereld bereikt hebt, kan je niet anders dan terugkeren naar huis, Jaak! Alvast goeie terugreis gewenst, in het besef dat wanneer je een belangrijke doelstelling gehaald hebt, de motivatie een dip kent. Denk maar dat je terugkeert naar het begin van jouw wereld, of in het Latijn : ad fundum (terug naar de bron). Dan zal het wel lukken! Tot ziens, Stefan D.

Stefan Daemen 2018-05-16 10:30:22

En nu terug naar het Noorden. Het weer is hier nochtans beter dan waar jij momenteel nog zit, denk ik . Goede terugreis gewenst!

Annie 2018-05-16 10:38:37

Jaak ik wens u een behouden thuiskomst na dit schitterend avontuur. Denk wel dat uw vrouw u al die tijd heeft gemist en blij zal zijn met uw thuiskomst. Laat ons weten hoe het verder verloopt.

Yannick 2018-05-16 10:46:57

We wensen jou een behouden terug komst.Dank voor de vele verslagen.

Norbert De Kimpe. 2018-05-16 10:56:13

Dikke proficiat, Jaak ! Draai nu maar om. Ik zie je nog in staat ter plekke je trekkingfiets in een waterfiets om te bouwen en dan nog verder naar het westen te trappen. Niet doen, ik heb de kustwacht al verwittigd. De Camino is nu half. Nu komt het deel dat de meeste pelgrims overslaan: de weg terug naar huis. Waarschijnlijk minstens even mooi. Veel succes nog.