Dalen van de Spaanse Pyreneeën

Spanje, Esteribar

Pelgrims zijn vroege vogels

Dat bleek vanmorgen toen stipt om 6 uur alle lichten aangingen. Iedereen onmiddellijk wakker en klaar om de routine van de dag aan te vatten. Of men vannacht goed geslapen heeft omwille van het meerstemmig gezang van het gemengd snurkerskoor, weet ik niet. Zelf heb ik niet zo een goede nachtrust gehad na mijn eerste diepe slaap, zeker omdat ondertussen het koor werd ondersteund door het lawaai van voortdurend doorspoelende toiletten.
Enfin, om stipt 7 uur werd ons ontbijt opgediend en vandaag konden we voor 8 u vertrekken.

Prinsesse-etappe

In moeilijkheidsgraad deed de afdaling van de Spaanse Pyreneeën in weinig onder voor de etappe van gisteren. Als we dat als een koninginne-etappe kwalificeerden, mogen we het vandaag zeker een prinsesse-etappe heten. Voor de liefhebbers van cijfers: 840 hoogtemeters dalen en toch nog 410 meters stijgen voor een totale afstand van bijna 26 km. Vooral de wandelpaden van en naar naar de Alto de Meskiritz en de Alto de Erro waren echt moeilijk begaanbare bergpaden met heel veel uitstekende stenen. Gelukkig was het schitterend weer. De zon scheen volop maar werd getemperd door de bomen. Ik maakte me daarbij de bedenking: “ Was er gisteren deze volle zon tijdens het klimmen zonder beschermende bomen, was dat andere koek geweest”. Mist kan dus ook van pas komen.
Gelukkig waren er ook vandaag enkele terrasjes om het vochtverlies aan te vullen en ook de panorama’s vanuit open plekken waren fantastisch.
Op de Alto de Erro, waar we even pauzeerden, maakte mijn broer een foto van mij op dezelfde plaats als vier jaar geleden met de fiets. Toen pauzeerde ik er ook even op weg naar Roncevalles na een straffe beklimming. Toen stond ik er in regenkledij.

Weer onderdak

We logeren vandaag in een piepkleine Albergue in het dorpje van niets: Urdanitz. Het dorpje ligt net na Zubiri, waar de meeste Caminogangers die in Roncevalles startten, blijven overnachten. De eerste kilometers na Zubiri werden jammer genoeg gedomineerd door het afvalterrein van een magnesiumfabriek. Enkele onverwachte hellingen rondden deze toch wel zware etappe af. In de albergue was alles tiptop in orde op vlak van prijs, hygiëne, vriendelijkheid en lekker eten. Morgen staat Pamplona op het programma.

Goed bezig Jaak ! Begin je de fiets nog niet te missen? Zo te zien niet,het blijft genieten! Wens je mooi weer en weinig ongemakken! Groeten

Dirk Meyers 2022-05-01 20:59:51

Toch al een stevige tweedaagse in de Pyreneeën achter de rug. Ook opnieuw weer mooie foto's! Voor mezelf het laatste verslag dat ik lees vanuit Abu Dhabi. Straks neem ik het vliegtuig terug naar België. Groeten aan iedereen daar!

Maarten 2022-05-01 21:00:05

Fijn dat alles weer vlot verlopen is. Een nicht van Grote Brogel en haar man volgen jullie op die weg en waren vandaag vertrokken in Saint Jean Pieds de Port. Als je ergens een rustdag inbouwt ontmoet je ze. Ze wonen in Hasselt en hij is net op pensioen. En hebben jullie geen last bij klimmen en dalen in de kuiten ? Een goede nachtrust herstelt veel. Morgen mooi weer en een ontspannende tocht van de Leentjes.

Fam.Leen Reppel 2022-05-01 22:00:06

Weer een mooi verhaaltje voor het slapen. Het voelt alsof ik weer op tocht naar Compostela ben, met de gedachte aan de legende van prinses Pyrene. Ik hoop voor jullie dat die koninklijke familie geen dertig prinsessen telde.😉Doe zo voort en geniet er van.

Peter 2022-05-01 22:34:33

Hola Jaak, ik geniet mee van je verhelderend verslag elke dag, ik zie het allemaal weer levend voor me: de mist in de Pyreneeën, Roncevalle met de stapelbedden vol snurkers, de vriendelijke broeders, het veel te vroege opstaan van medepelgrims (nadien vernam ik dat die vroege vogels als eerste wilden vertrekken om in de volgende albuerge de beste slaapplaatsen wilden hebben). Je spreekt over ‘opgediend ontbijt’, reserveer je dat de avond ervoor ? Ik vertrok met een nuchtere maag in de hoop dat we onderweg iets tegenkwamen om te ontbijten en un cafecito om wakker te worden… Pamplona is mooi, neem je tijd maar om te bezichtigen in het oude centrum. Zelf heb ik maar een glimp ervan kunnen zien omdat er op die dag in juli stieren door de straatjes gejaagd werden en ik moest dus rennen met zware rugzak om op tijd uit de stad te zijn. Bij jou zal het wel wat rustiger zijn in mei zeker? Goeie moed verder, goeie voeten, mooi weer en goeie conditie nog. Vamonos! Marijke

Marijke 2022-05-02 08:57:50

Mooie streek geniet ervan!

Norbert De Kimpe 2022-05-02 10:10:39

Toch fijn dat ge het deze keer niet alleen moet doen maar beg"eleid door lieve familie

BOES YANNICK 2022-05-02 10:16:10

Amai jullie er in echte getrainde wandelaars, zo’n 2 zware etappes !! Hoedje af!! Was het in Roncevalles niet te druk en moeilijk om je aan te melden.. ik kreeg via via de melding dat het er nogal chaotisch is , … 18 mei passeren we er ook ! Ja ze k geniet samen met je familie , vzn de wonderlijke landschappen en samen kan je veel aan hé!!! Buen Camino!

Maddy Jans 2022-05-02 13:27:08

De kop is er af Jaak en co. Het waren dan wel koninklijke koppen, maar dat kan wel tellen. Zo te horen ook een zeer mooie streek (enkele plaatsen uitgezonderd precies, maar de mens is toch altijd een vuil dier gebleken....). Geniet van de wandelkilometers en van elkaars gezelschap. Wij lezen met veel aandacht mee en genieten van tekst en foto's.

Ludo 2022-05-02 16:13:53

Ik ben blij dat ik nu kan meelezen en lees elke dag je verslag. Goed bezig, opa! Groetjes, Jade

Kleindochter Jade 2022-05-02 16:24:37

Proficiat Jaak het is een prachtige prestatie die ge weer gaat doen. Ik kijk elke dag uit naar het verhaal.