De Meseta

Spanje, Carrion de los Condes, Palencia

Contrast

Vandaag voor 8 uur op de fiets met twee voordelen: de stad was nog niet helemaal wakker én de temperatuur nog aangenaam. Snel kwam ik terug in de rustige natuur die toch wel anders was dan het drukke stadsleven van gisteren. Ook de omgeving begon er verschillend uit te zien in vergelijking met de voorbije dagen. Voorlopig bleef het nog licht heuvelend met stilaan meer en meer graanvelden. In dit seizoen was alles nog mooi lentegroen. In de zomer moet dit hier allemaal mooi geel kleuren.
Als fietspelgrim neem je steeds het landschap waar je door fietst in je op. Een foto is slechts een afgebakend deel van dit landschap en geeft per definitie maar een beetje ervan weer en dan nog statisch. Eigenlijk wordt je als fietser een deel van het landschap zelf. Je neemt de omgeving in je op en ervaart alles ervan stilaan als vanzelfsprekend: het stijgen, het dalen, de rust, de zon, de schaduw, de wind. Is dit spiritualiteit? Ik weet het niet. Voor mij is dit gewoon puur genieten.

Het Spaanse graan

De Meseta is een hoogvlakte op ongeveer 900 m hoogte.
De enorme graanvelden waren vandaag de grote constante in het landschap. Afwisselend fietste ik door historische plaatsen zoals de ruines van de abdij San Anton uit de 12de-14de eeuw en dorpen als Hontanas en Castrojeriz, op een heuvel tussen de eindeloze vlakten. De fietsweg kruiste vandaag weer regelmatig de wandelweg. Dit gedeelte van de Camino moet voor de pelgrims eindeloos lijken. Waar een fietser op een dag hier door heen is, heeft de wandelaar minstens drie dagen nodig. Veel beschutting tegen de zon is er niet.
Aan de historische brug met 12 bogen over de Rio Pisuerga, die de scheiding vormt tussen Castilië en het vroegere koninkrijk Leon, tegenwoordig de provinciegrens van Palencia, ontmoette ik een andere fietspelgrim, een Française. Het was pas middag, maar zij zag het voor vandaag niet meer zitten: te heet, te eindeloze wegen. Zij had eerst de Camino del Norte gedaan en was op de terugweg via de Camino Francés. Alleen had ze geen goede kaart om dit met haar eveneens zwaar bepakte fiets te doen. Spaanse fietspelgrims nemen de wandelroute met hun mountainbike en een klein tasje achter op. Met een reisfiets is dit niet te doen.
In Fromista fietste ik langs het bijzonder sluizencomplex van het Canal de Castilla uit de 18de eeuw. Dit was bedoeld voor het vervoer van het graan.

Carrion de los Condes

Niet het oorspronkelijk doel voor vandaag, maar toen ik na 80 km in Fromista aankwam was de conditie nog zo goed dat ik er nog wel een uurtje er bij wou doen, om daar mijn slaapgelegenheid te zoeken. Uiteindelijk had ik vandaag niet nog zoveel hoogtemeters gedaan.
Er zijn heel wat voorzieningen voor pelgrims uitgebouwd in dit dorp. Naast de grote weg tussen Fromista en Carrion de los Condes is een speciale wandelweg aangelegd ten behoeve van de pelgrims. In het verleden gebeurden er een aantal ongevallen, zeker toen de snelweg er nog niet was. Vandaag was het er echter heel rustig fietsen, ik heb amper auto's gezien. Voor wandelaars moet deze eentonige weg opnieuw een verschrikking zijn. Er is geen enkele schaduwmogelijkheid, 15 km lang.

Je hebt vandaag al een stukje afgelegd van Je volgende trip en als het morgen dan te warm is heb je wat reserve. Mooie en eindeloze landschappen en ik kan begrijpen dat dit voor de voetgangers niet te overbruggen is. Een goede nachtrust en morgen weer een aangename fietstocht en interessante ontmoetingen. Mia Leen uit Reppel