La Charente

Frankrijk, Angoulême

Forêt de la Double

Het eerste deel van de voormiddag reed ik een 30-tal km door deze uitgestrekte bossen. Tot de 17de eeuw was dit een onherbergzaam gebied, berucht om zijn wilde dieren en vochtige en slechte omstandigheden voor de bevolking met ondervoeding en zelfs malaria. De monniken van de abdij van Échourgnac hebben het gebied ontwaterd door de aanleg van meren. Het was aangenaam fietsen tussen de koele bomen. Hier en daar een stille woning of een eenzame visser aan een van de vele meren. Toen ik langs een afgelegen huis fietste hoorde ik dat een grommende hond de spurt aanzette achter me aan. Er is geen spreekwoord over niet-blaffende honden, dus ik ging instinctmatig wat harder op de pedalen duwen. Uiteindelijk won ik het op snelheid. Ik heb niet achterom gekeken en mijn achteruitkijkspiegeltje stond aan de verkeerde kant, maar het was zeker geen klein dier en ook geen windhond.
Op het enige terras in Servanches, een van de zeldzame dorpjes, heb ik er van de dorst een lekkere cola op gedronken.

La Charente

In St. Aulaye stak ik de Risenne over en kwam in het departement La Charente.
Weer een totaal ander landschap om van de genieten. Het voordeel van een fietser is dat hij op relatief korte termijn in een groot land als Frankrijk diverse panorama's voorgeschoteld krijgt. Ik zag opnieuw landbouwaktiviteiten met granen, groenten, graslanden en hier en daar zelfs veeteelt. De route liep over een golvende heuvelkam met aan beide zijden mooie vergezichten.

Bart uit België

De eerste fietspelgrims kwam ik pas op het middaguur tegen, een Nederlands echtpaar. Zij waren hun fietsdag in Angoulême begonnen en vertelden dat ze gisteren heel veel regen hadden gehad. Vandaag integendeel was het schitterend fietsweer: beetje bewolkt, wat zon, geen wind. Net na hen stopte een andere fietser, duidelijk een Belg: Bart, aan zijn tongval uit het Antwerpse. De Nederlanders hadden hem al eens ontmoet. Zij moesten niet veel meer vertellen. Bart had vanmorgen zijn drinkbussen vergeten in zijn hotel en behielp zich voorlopig met een grote colafles. Ik heb weer wat tips kunnen geven en wenste hen een Buen Camino.

Angoulême

Dat was mijn doel vandaag om te overnachten. De stad werd door de Romeinen op een heuvel gesticht aan de rivier de Charente. Zij lag heel strategisch aan de doorgang naar Aquitanië en heeft in het verleden heel wat weerstand moeten bieden tegen talrijke indringers.
De ontwikkkeling van de drukkunst, vestiging van papierfabrieken en de Charente als transportader brachten welvaart in deze grote stad, die een centrum van grafische kunst is gebleven. Onze landgenoot Hergé heeft er een standbeeld en een straatnaam gekregen.

Wat een mooie verhalen allemaal,iedere avond ben ik benieuwd wat de dag u brengt, je mag best wel trots zijn op jezelf Jaak. Blijf vooral genieten en veel fietsgenot de volgende dagen

Karen Devries 2018-06-01 21:27:42

Elke dag opnieuw de fiets op en weer zoveel kilometers rijden, je moet het maar doen. Aan je huidig tempo zal je erbij zijn op het Sint- Gerardus zomerfeest! Daar ben ik alvast zeker van. Nog een mooie en veilige terugreis gewenst.

Mieke 2018-06-01 22:37:23

Je hebt vandaag weer alles gegeven om er een veilige en ook wel toffe dag van te maken met aangename en mindere momenten. Geniet morgen van je volgende tocht en we kijken uit naar je verslag. Ben zo laat omdat we een dankfeest hadden omwille van de sluiting Middenschool Meeuwen. Jammer maar helaas. Groetjes uit Reppel familie Leen en goede nacht.

De 3 van tante Mene en nonk Jaak uit Reppel 2018-06-02 00:33:49

Wat ik me afvraag die uitleg van ieder dorpje,stadje,kerk,kapel,standbeeld en noem maar op heb je dat op voorhand bestudeerd of is er overal zoveel informatie ...vertellen ze je dat ter plaatse of hoe doe je het toch?? Wel zeer boeiend en zo aangenaam lezen .bewonderenswaardig! Jaak geniet er nog verder van , blijf schrijven ,nog veel leuke ontmoetingen en babbels en tot de volgende.l

Annie Nijssen Hoeselt 2018-06-02 00:49:36

Jaak, ik volg je nog steeds élke dag met grote verwondering maar ook minstens zoveel bewondering. Je zit nu weer in een typische Franse charme streek. Vandaag in het centrum van de (Franse) stripwereld. Kort bij Cognac, maar jij doet het vooral met cola's op de terrasjes. Ik hoop wel dat bij een volgende ontmoeting we wat Bourgondischer op tafel kunnen zetten. Geniet nog van je terugrit. Ons respect heb je.

Roel uuijt Gèringe 2018-06-02 00:57:40

Jaak, heel veel respect voor alles, klasse. Toppie!! Groetjes

Eveline 2018-06-02 08:21:18

De Charente is ook de steek van de Cognac: laat er u eentje welgevallen als ge s' avonds hebt gestopt met fietsen...

Yannick 2018-06-02 13:54:02

Beste Jaak, Het is al even geleden dat ik nog iets van mij heb laten horen, maar geloof me, ik ga niet slapen voor ik mijn dagelijks "slaapmutsje" van jou heb gelezen! Het blijft zo boeiend! Door al jouw interessante verhalen en foto's heb ik heel wat bijgeleerd en mooie plekken in Frankrijk en Spanje mogen ontdekken. Dikke merci daarvoor!!!!! Wat een rugzak vol belevenissen, emoties en ervaringen neem jij mee naar huis! Die rugzak is geen ballast maar geeft je zoveel energie dat je dagtrips elke dag langer worden. Ik ben eens even gaan kijken op Google maps hoe ver je nog van huis huis bent: nog 823 fiets km geeft hij mij. In dat snelle tempo zie ik je op het zomerfeest in St. Gerardus zeker komen opdagen. ( En ik ben zo te zien niet de enige die daarin gelooft.) Als dat zou lukken.... ze ( en wij! ) zien je heeeeeeeeeeeel graag komen!!!!! Ik weet niet of het al tot je is doorgedrongen Jaak, maar je bent ondertussen een BV geworden, meer nog : een B-wereldburger! Dat is nooit je opzet geweest. Dat weet ik zeker, maar je grote schrijverstalent (waarmee je iedereen verraste) en je sociale ingesteldheid (die kenden we al ) zullen dit tot resultaat hebben. Het siert je! Wie zei ooit dat : " het leven begint bij 40 " ? Dat is zeker voor jou niet van toepassing. Ze zouden er 25 jaren moeten bijtellen. Je bent heel zeker een zeldzame uitzondering op de regel. Maar wees er blij mee. Je doel, waar je je zo hebt op voorbereid, is meer dan geslaagd. Je familie en vrienden zullen de dagen aftellen tot je thuis arriveert. Ik durf het bijna niet zeggen, maar van mij mag je meer van zulke ondernemingen plannen met, natuurlijk!!!, evenveel mooie verslagen.I Ik ga het serieus missen!!! Geniet vooral nog van de natuur, uitzichten en ontmoetingen op je terugweg! Heel veel respect voor je prestatie en : dank je wel dat wij dit mogen meebeleven! Hopelijk tot op het zomerfeest in St. Gerardus! Vele groetjes Het ga je goed! Ria