Deze keer te voet!

België, Sint-Truiden

Besmet

Neen, gelukkig niet met Covid-19, maar wel met het Camino-virus. Het is alweer vier jaar geleden dat ik, na mijn pensioen op mijn 65ste rond deze tijd van het jaar mijn onvergetelijke fietstocht heen en terug naar Santiago de Compostela maakte (zie https://www.pindat.com/pindata/user/jaak.de.fietser/2018-03-24 ). Toen ik tijdens deze reis de talrijke pelgrims met hun zware rugzakken zag stappen, beloofde ik mezelf: dat wil ik ooit ook eens doen. De oorspronkelijke bedoeling was om in het heilig jaar 2021 te gaan. In Santiago de Compostela viert men een heilig jaar als 25 juli, het feest van Sint-Jacob, op een zondag valt. Dit is al in gebruik van in de middeleeuwen. Omwille van de coronapandemie heeft de paus het heilig jaar verlengd tot 2022. Enkel in een heilig jaar wordt de Heilige deur van de kathedraal geopend en het is een jaar van vergeving. Dit vond ik mooi meegenomen en daarom besloot ik de tocht nu in 2022 aan te vatten.

Camino Frances

Volgende zaterdag 30 april zal ik starten op de Camino Frances in Saint-Jean-Pied-de-Port , Zuid-Frankrijk aan de voet van de Pyreneeën, een tocht van een kleine 800 km lang. Dit is veruit de populairste Camino naar het graf van Sint-Jacob. De wandeling loopt van Saint-Jean-Pied-de-Port naar de kathedraal van Santiago over de Pyreneeën via de grotere steden Pamplona, Logrono, Burgos, Leon, Ponferrada en talrijke andere mooie stadjes, dorpen en gehuchtjes. Van mijn voorbije fietstocht herinner ik met de afwisseling van schitterende landschappen en ik ben benieuwd hoe de eeuwenoude wandelwegen zullen aanvoelen. Ik schat er een vijftal weken over te doen, maar wil me nog niet vastpinnen aan een einddatum, we zien wel. De terugvlucht is alleszins nog niet geboekt. Afhankelijk van de omstandigheden (weer, conditie, slaapmogelijkheden) zullen de etappes meestal tussen de 20 en 30 km bedragen, misschien iets minder, misschien iets meer. Ik wil me zeker niet forceren, maar vooral genieten.

Voorbereiding

Ook nu wil ik niet onvoorbereid vertrekken. Gelukkig heb ik de goede conditie na mijn vorige tocht wat kunnen behouden. Toen in de winterperiode na mijn tocht het fietsen niet meer echt aangewezen leek ben ik beginnen lopen, wat ik gedurende 20 jaar niet meer had gedaan. Na het rustig opbouwen naar 5, 10 en 21 km lukte het me zelfs om begin 2020 een volledige marathon uit te lopen. Sindsdien ben ik 2 à 3 keer per week blijven lopen. Met mijn broer fietsen naar Zwitserland en rond Vlaanderen en met het leuke fietsclubje van Sint-Gerardus trainen voor de fietsweekendjes naar Valkenburg en de Vlaamse Ardennen zorgden er dan weer voor om de fietsbenen soepel te houden. Ondertussen sloot ik me, na een onderbreking van meer dan 20 jaar opnieuw aan bij het vriendengroepje dat op donderdagavond aan conditietraining doet.
Het voorbije jaar startte dan de wandeltraining: rustig opbouwen tot en met het meerdere dagen na elkaar stappen met een zware rugzak.
Op die manier hoop ik dat ik tijdens mijn tocht niet al te veel last zal hebben van blessures.

Alleen of toch niet?

Blijkbaar heb ik door mijn enthousiasme over Compostela een aantal familieleden ernstig besmet. Zij vroegen me of ik er iets op tegen had dat ze gedurende de eerste week met me mee zouden stappen. Natuurlijk niet, maar wel ieder zijn eigen tempo. Oorspronkelijk was dat een idee van zoon Maarten. Jammer genoeg moest hij afhaken wegens een buitenlandse missie. Wie dus wel mee stapt van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Logrono: mijn broer Mathieu, zijn vrouw Vera, mijn schoonzus Micheline en mijn schoonbroer Hugo. Volgende vrijdag 29 april reizen we per TGV naar Bordeaux en Bayonne en dan verder naar Saint-Jean-Pied-de-Port.
Na Logrono zal ik alleen verder stappen. Maar van de vorige reis weet ik: naar Compostela fiets of stap je misschien wel alleen, maar je bent er nooit alleen en zeker niet eenzaam.

Blog

Na mijn vorige reis heb ik veel gehad aan de blog die ik bijhield. Daardoor kon ik de mooie herinneringen telkens opnieuw oproepen en herbeleven. Ik heb de blog trouwens in boekvorm laten uitprinten. Blijkbaar hebben ook andere volgers er wel iets aan gehad.
Daarom wil ik ook deze keer trachten dagelijks enkele indrukken neer te schrijven en wat sfeerfoto’s bij te voegen. Het thuisfront kan zo meegenieten. Een dikke dankjewel trouwens aan mijn vrouw Rita die me ook deze keer opnieuw de kans geeft mijn droom te realiseren en er weer een aantal weken alleen voor zal staan.

Top Jaak. Alle succes gewenst. Met veel aandacht zullen jouw verhalen worden gevolgd. En ook benieuwd naar de meestappende familieleden tijdens week 1. Mathieu en Vera herinner ik mij nog van de diners! Knuffel en tot ziens. Ludo

Ludo 2022-04-24 15:50:06

Top Jaak veel succes gewenst we gaan terug alles volgen .U gaat dat terug goed doen tot later Norbert.

De Kimpe Norbert 2022-04-24 18:34:20

Fantastisch Jaak dat je deze uitdaging aangaat. Mijn echtgenote Denise en ik zullen je verhaal zeker volgen. Alvast heel veel succes toegewenst.

Willy Kenis 2022-04-24 18:57:00

Een dikke duim dat je aan deze tocht gaat beginnen samen met je familieleden. We zullen op afstand zeker je reisverslagen en fotoreportage bewonderen en lezen. We hopen dat het je heel goed gaat en ook aan de groep medepelgrims. Ik kijk al uit naar je volgende reflectie. Doe het goed Jaak en Rita we zullen nog eens op bezoek komen maar verwittigen eerst. Succes aan iedereen van de 3 Leentjes Reppel

Fam.Leen Reppel 2022-04-24 19:03:22

Super Jaak! We wensen je een inspirerende en veilige tocht naar Compostela. We zullen met veel interesse je ervaringen en belevenissen lezen. Van harte, Josian en Jan

Josian en jan 2022-04-24 19:12:56

Veel succes, Jaak!

Didier 2022-04-24 19:22:07

Fijn om te lezen dat jouw besmetting leidt tot het in topvorm brengen en onderhouden van je lichaam. Knap, proficiat en veel plezier met dit nieuwe avontuur. We gaan je weer volgen..

Roel Coninckx 2022-04-24 19:24:33

Succes en veilige tocht

Lorenzo Vandeputte 2022-04-24 19:25:09

Hey Jaak, hoe tof dat je dit opnieuw gaat doen.. Wij wandelen ook heel veel maar helaas is Camino niet weggelegd voor ons.. Heel veel plezier, ik zal je zeker volgen. Groetjes Nancy (uit Geraar)

Nancy Sourbron 2022-04-24 19:39:00

top Jaak. Héél veel succes en een 'vruchtbare tocht' gewenst

lieve conings 2022-04-24 19:43:32

Dat is fantastisch Jaak, mijn zoon Jan en ik zullen je zeker de ganse reis volgen en duimen dat alles in goede gezondheid mag verlopen.

Seevens Hubert 2022-04-24 19:46:33

Succes Jaak! Ik zal je tocht met goesting en met eigen herinneringen graag volgen. Geniet ervan en maak vele vrienden van over de hele wereld onderweg!

Marijke Van Reusel 2022-04-24 20:08:20

Het is inderdaad besmettelijk. Niet erg. Buen Camino. Geniet ervan.

Leander Vangeneugden 2022-04-24 20:10:44

succes En geniet van de trip. laat zeker een kaars branden voor ons.

Hector smet 2022-04-24 20:12:38

Papa, ik heb echt heel veel spijt dat ik niet met jullie mee kan gaan! Het zal opnieuw een ongelooflijke ervaring worden en deze keer sta je er niet alleen voor. Geniet ervan. Ik kijk al uit naar de verhalen!

Maarten 2022-04-24 20:14:19

Veel succes Jaak en goeie benen! Ook voor je metgezellen van de eerste week! We zijn trouwe volgers!

Sidon 2022-04-24 20:23:53

Hey Jaak, Prachtig dat je weer op weg bent! Ik kijk uit naar al je verhalen. Veel groeten en veel schrijfgenot en tot op het zomerfeest! Kris

Kris Willems 2022-04-24 20:29:57

Dankjewel om weer mee te mogen volgen én genieten! Buen Camino, wat benijd ik jullie...

Ann Stevens 2022-04-24 20:31:08

Dag Jaak, schitterende uitdaging! Ik wens je een fijne tocht en een behouden aankomst.

Rina Broux 2022-04-24 20:35:49

Dankbaar voor de besmetting door onze lieve schoonbroer Jaak …. Hopelijk zeggen we dit ook nog na 7 etappes!

Micheline 2022-04-24 21:01:09

Veel succes Jaak en fijn dat we mogen mee-genieten van de tocht.

Ann Wiame 2022-04-24 21:16:02

Weer een schitterende uitdaging. Veel succes Jaak.

Guy Volders 2022-04-24 21:53:31

Whaw Jaak! Weer een fantastische uitdaging! En met zo’n goede voorbereiding gaat dat zeker lukken. Een hele mooie tocht en veel boeiende ontmoetingen gewenst! Ik zal met veel plezier je tocht volgen.

Marie-France Lenaers 2022-04-24 22:09:44

Wauw, wat een uitdaging! Heel veel succes.

Els Claes 2022-04-24 22:13:04

Jaak, misschien doet mijn naam een belletje rinkelen. Ik ben een goede kennis van je zoon Maarten en schoondochter An ….leopold II Straat 16 is de link. Zelf niet onbekend met het compostela fenomeen . 9 jaar geleden een fietstocht …nadien te voet vanuit Porto en ook vanuit Saint jean pied de port. Nu, ik heb je verslag in mijn bezit en laten lezen aan een vriend die NU met de fiets onderweg is naar Compostela… VANDAAG vertrokken in Rocamadour na een rustdag. Hij maakt een omweg naar Lourdes. Het zou zo maar kunnen dat jullie op hetzelfde moment op dezelfde plaats zijn …..misschien voor een menu perigrino ! ? Succes met je onderneming. Bij wandelen worden de afstanden vooral bepaald door de mogelijkheden van slapen…. Bij fietsen ook natuurlijk, maar dan be je toch veel meer flexibel… 10 km meer met fietsen is iets anders dan met wandelen ( vooral op het eind vd dag) Trouwens mijn vriend zit hier op hetzelfde blogmedium onder de naam Ivan somers

Roger Hendrickx 2022-04-24 22:32:18

Rechtzetting https://www.pindat.com/pindata/user/ivan.compostella/2022-04-24

Roger Hendrickx 2022-04-24 22:43:35

Buen camino! Ik verheug me al op je reisverslagen!

Josiane Xhenseval 2022-04-25 07:39:16

Veel succes met je nieuwe uitdaging, jouw kennende gaat dit zeker lukken. Geniet ervan!

Dominique 2022-04-25 07:52:37

beste naam en straatgenoot, geniet van je nieuwe avontuur

jaak peyls 2022-04-25 07:54:56

Veel wandelplezier en succes met weeral deze grote uitdaging. Wij (de paridaens vriendinnen) zullen Rita af en toe wat afleiding bezorgen. En we kijken uit naar je reisverslagen.

Pat Busselen 2022-04-25 08:15:14

Met zo een super goed voorbereid schoonbroer op tocht vertrekken is al een hele uitdaging, al is het maar voor een weekje. Aan de ene kant verheug ik me er op, aan de andere kant piept een stemmetje : ‘Vera waar begin je aan’. Hopelijk kan deze familie start je een boost geven voor de verdere tocht.’

Vera 2022-04-25 08:20:10

Jaak,ik wens je veel succes en mooi weer op je wandeltocht volgende week.Ik vertrek op 28 mei met de fiets naar SdC samen met vriend Theo.Ik ga ook een blog bijhouden onder: https://www.pindat.com/reisblog/dirk.de.fietser Toepasselijke naam,niet? 😀 Ik ga je volgen op Pindat!

Dirk Meyers,Zolder 2022-04-25 08:37:55

Jaak, Als ik je bezigheden na je fietsavontuur lees, kan het niet anders of deze camino gaat je ook lukken. Goeie reis en ik kijk al uit naar je verslag.

Jef 2022-04-25 09:13:34

Amaai Jaak, wat geweldig dat je zo een tocht toch weer aandurft. Super dat je na Sint Gerardus een 2de leven bent begonnen. Heel veel succes en goede moed in de "diepe dalen" die misschien af en toe wel zullen voorvallen als de benen even niet meer meewillen. Met diepe bewondering zal ik uw verslagen lezen.

Monique Lamerichs 2022-04-25 09:24:18

Ook wij wensen je veel plezier en rustige ontspanning op je camino. Je verslagen bij je vorige fietscamino waren een lust om te lezen en dat het je gaat lukken weten we nu reeds. Geniet van je tocht Jaak, Rita krijgt af en toe morele ondersteuning van Monique, buen camino!

Jan Vanderhenst en Monique De Keyzer 2022-04-25 10:07:47

Jaak, moet ge u dan zoveel vergeven dat ge absoluut naar Compostella wilt gaan in een Heilig Jaar. In alle geval heel veel reisplezier en tot binnenkort,

BOES YANNICK 2022-04-25 10:26:43

Succes Jaak met alweer de nieuwe’fantastische’uitdaging! Ben alweer benieuwd naar al je verhalen. En als Rita ‘hulp’ nodig heeft, horen we het wel( doen hè Rita;)en het is ni ver;)) Buen camino!Buen viaje!

Marina 2022-04-25 11:44:48

Over een uitdaging gesproken, dat zal weerom mooie en boeiende verhalen met zich meebrengen. Veel succes en alvast een behouden aan- en terugkomst gewenst! Al gaande toont zich de weg...

Dirk Van Vucht 2022-04-25 11:56:19

Respect Jaak, wat een geweldige uitdaging! Veel succes en geniet ervan!

Chris Lambrechts 2022-04-25 12:20:22

Veel succes, we gaan uw verslagen met veel plezier lezen.

Dirk Swerts 2022-04-25 12:42:25

Heel veel succes met alweer een uitdaging ! we hopen dat het weer een fantastische ervaring wordt en dat je er ten volle kunt van genieten ! Wij gaan je zeker weer volgen met je blog waar je alles zo mooi kan verwoorden ! Veel geluk !

Appeltans - Vanoirbeek Wim ( AWT ) en Rita 2022-04-25 13:14:37

Dag Jaak Veel succes met deze nieuwe uitdaging. Goed voorbereid als je wederom bent, zal ook dit zeker een geslaagde onderneming worden. Ik wens je een veilige tocht en kijk alvast uit naar je boeiende reisverslagen.

Rita D. 2022-04-25 14:08:09

Bij deze een veilige reis, en als je terugkeert weer een bagage vol mooie herinneringen! Uw prachtige verslagen zullen we iedere keer weer met veel plezier lezen.

Marc Vangrootloon 2022-04-25 14:20:57

Succes Jaak! Ik ik jouw verslag volgen.

Mathieu Bloemen 2022-04-25 14:59:50

Jaak, je gaat weer een mooie uitdaging aan waarvan ik zeker weet dat deze ook slaagt. Ik kijk er naar uit om je boeiende verhalen van de dag te lezen. Alle succes, veel plezier, interessante ontmoetingen en een veilige tocht toegewenst!

Francis Weckx 2022-04-25 16:12:05

Succes Jaak. Ik kijk uit naar je verhalen. Een veilige tocht en geniet er van!

chris Iliaens 2022-04-25 17:35:46

Jaak, veel succes met je nieuwe uitdaging ! We zullen je met veel plezier 'op de voet' volgen ...

Greet en Eric 2022-04-25 19:23:28

Te deseo mucha suerte y un camino seguro! Ik kijk al uit naar je komende reisverslagen Jaak!

Reinhilde Van Dingenen 2022-04-25 21:29:21

Benieuwd hoeveel aflaten we hiermee kunnen verdienen, om nadien te verkopen in Barcelona

Hugo Chevrolet 2022-04-26 07:53:25

Dikke spijt dat ik niet mee kan wegens rugproblemen. Geniet in elk geval allemaal van de mooie trip. Ik brand een kaarsje hier in het bedevaartsoord op Gaverland.

Germaine kerckhofs 2022-04-26 08:07:09

Veel succes gewenst met deze nieuwe uitdaging! We gaan je verslagen weer met veel plezier lezen!

Carina Peusens 2022-04-26 12:03:48

Helemaal onder de indruk van al die uitdagingen die jij durft aan te gaan. Geniet van alles wat je tegenkomt met volle teugen.

Vivi Dendas 2022-04-26 13:13:27

Wouw Jaak ,wat een moed ! Je gaat dat goed doen ,daar ben ik van overtuigd! heel graag wil ik je weer volgen en genieten van je prachtige verhalen en foto's. Heel veel succes en geniet ervan!!!

Annie Nijssen 2022-04-28 11:44:21

Ik wens mijn moedige broers schoonzussen en schoonbroer veel succes en geniet van jullie camino samen. Jaak voor jou extra voor de vele kilometers die erna nog volgen. Geniet er allemaal van! Tot binnenkort!

Jos en Gaby 2022-04-28 18:02:06

Dag Jaak, morgen is het zo ver. Jullie vertrekken dan om zaterdag te kunnen starten aan jullie voettocht. Ik wens jullie heel veel succes. Jaak, je hebt al meerdere keren bewezen dat je erin slaagt om vooropgestelde doelen tot een goed einde te brengen. Dat gaat deze keer ook lukken. Daar ben ik van overtuigd. Fijn dat je in het begin ondersteuning krijgt van jouw familie. Ik wens ook hen veel succes toe. Ik ga jullie zeker volgen en genieten van jouw dagelijkse verslaggeving. Hartelijke groeten voor jullie allemaal.

Chrisja 2022-04-28 21:18:48

Beste Jaak, Veel succes en geniet van je avontuur, en vanaf morgen maar stappen dan!

Johan Coelmont 2022-04-29 10:24:16

Genieten maar Jaak. Meerderen dromen ervan ooit zo'n camino te realiseren, slechts weinigen beperken zich niet tot dromen. Laat ook mij een beetje mee genieten en wegdromen bij het lezen van je reisverhalen. Hou het gezond naar lichaam en geest.

Frans Thoelen 2022-04-29 10:55:05

Heel veel succes Jaak. Ben benieuwd naar al die mooie verhalen en foto’s, heel veel geluk en vooral geniet zelf ook van al het mooie dat je mag beleven en te zien krijgt . Groetjes

Eveline 2022-04-29 11:47:17

Veel geluk Jaak en geniet van elke dag. Groetjes

Miet Vanden Poel 2022-04-29 12:52:04

Dag Jaak, Een vraagje, ben jij de Jaak Kerkhofs die mijn leider was op het ksakamp in Westouter in 1968?Humaniora in Asse?Zo je niet met het pindarsysteem kan antwoorden kan misschien 1 van je volgers iets laten weten: msaerens@icloud.com Ik zit zelf na 2 maanden nu op de Camino Primitivo, ongeveer 7 dagen van Santiago.Zo niet, nog mooie tocht, Marc Saerens,