Dag 1: Trein van Goes naar Hann. Münden

Nederland, Kwadendamme

Het werd weer eens tijd, om samen Aart een fietstocht te maken. Aart kwam afgelopen winter met het idee, om de Weser Radweg te gaan fietsen. Deze loopt van de oorsprong van de rivier Weser, naar de monding in de Noordzee.
Die oorsprong bestaat uit het samenvloeien van 2 rivieren; de Werra en de Fulda. Dat vindt plaats in het stadje Duitse stadje Hann. Münden, waar dus ook ons avontuur begint.

Als experiment hadden we besloten om er met de trein naar toe te rijden, en als we op het eindpunt aankomen, vervolgens weer met de trein naar huis te gaan.
Er staat al in de bijbel, dat je alles moet onderzoeken en het goede moet behouden.
Het onderzoek van vandaag leidt waarschijnlijk niet tot de conclusie dat we het gebruik van de trein moeten behouden; de NS maakt er een potje van, maar de Duitse treinbedrijven zo mogelijk nog meer. Als we met de auto van thuis naar Hann. Münden zouden rijden, doen we er ongeveer 4,5 uur over, als er geen oponthoud is. Nu deden we er bijna 13 uur over. Wel relaxt natuurlijk; je hoeft maar te zitten. De trein van 7:15 uur in Goes en aankomst in Hann. Münden rond 20:00 uur.
Een compleet zootje ongeregeld, steeds onderweg gewijzigde vertrektijden, 2 minuten voor vertrek de mededeling dat de ineens van een ander spoor vertrok, drommen passagiers aan het rennen, wij moesten met de fietsen in de lift, dus hebben in Duisburg zodoende 2,5 uur verspeeld doordat de trein voor onze neus wegreed. Op een station (Kassel) moesten we van het ene station naar her andere station 20 minuten fietsen, en zo maar voort.

Maar na deze klaagzang, uiteindelijk toch op de plaats van bestemming aangekomen, moesten nog een kilometer of 4 klimmen en bereikten daarmee ons vooraf geboekte B&B.
De gastheer regelde pizza's en bier, dus kwam het allemaal toch weer goed.
Morgen gaan we echt van start. Op zondag doe ik weer een berichtje naar onze volgers.
(we zullen ongeveer een week over de route doen)

Mannen veel succes maar bovenal veel grnoegen Groet Jaap

Jaap van der Kamp 2024-05-12 08:40:27

Hey, We gaan jullie weer volgen. Veel plezier de komende week!!

Jan Ennik 2024-05-12 11:38:11

Veel plezier!!!

Dominique 2024-05-12 18:43:23

Dank je Jaap! Je maatje Aart fietst weer als een jonge kerel. Zeker als het richting terrasje met koud bier gaat, is hij bijna niet bij te houden.

guus.fietst 2024-05-12 19:28:24

Dank je Jan! De eerst komende dagen hebben we goed weer en later op de week zien we weer wel.

guus.fietst 2024-05-12 19:29:16

Dank je Dominique! Ook nog plannen binnenkort?

guus.fietst 2024-05-12 19:29:54

Veel succes wij gaan jullie volgen!

Wim en Pia 2024-05-12 23:57:30

Dank je Wim en Pia, leuk dat je ons volgt!

guus.fietst 2024-05-13 06:55:15

Dag Guus en Aart, Als fervente treinreiziger kan ik natuurlijk alleen maar betreuren, dat de reis geen succes was. Persoonlijk ben ik heel huiverig van overstappen en als het toch moet, neem ik minimaal 45 minuten overstaptijd en het liefst nog wat langer, zeker met de fiets. De Weser radweg was in 2007 het begin van onze fietsavonturen. Wij hebben alleen het vlakke deel van Bremen tot Hameln gefietst. Er liggen hele leuke plaatsjes op de route. Veel succes verder. We zijn benieuwd naar jullie bevindingen.

Bert 2024-05-13 15:17:18

Dank je Bert! Komt bij mij wellicht ook omdat ik het snelle reizen met het vliegtuig gewend ben; in een paar uur naar Spanje of Griekenland etc. Maar we hadden vooral wat moeite met het onderweg steeds wijzigen van perron, vertragingen, ritten die vlak voor vertrek geschrapt werden. Het klinkt in mijn verhaaltje misschien een beetje zuur, maar we konden er ook wel om lachen; hebben tenslotte tijd genoeg.