Dag 22: Sazlibosna (TR) 30 km

Turkije, Arnavutköy

Het is weer zondag: tijd voor een berichtje aan de volgers.
Voor vandaag de wekker niet gezet, in feite heb ik mijn bestemming bereikt en werd ik pas wakker om 10:00 uur. Je ziet dan, als je je overgeeft aan je lichamelijke vermoeidheid, je dan pas voelt hoe moe je echt bent. Maar dan ben je na zo'n nacht ook weer helemaal fit.

Gisteravond ingeboekt bij het pension van Fikri Bekbas, dat is binnen de organisatie van de Sultans Trail hier een autoriteit. Een heel hartelijke man, zeer gastvrij, spreekt goed Engels en wil je graag met raad en daad bijstaan.

Fikri heeft me 's-avonds na het eten nog even meegenomen naar een paar winkeltjes, heb nog paar blikken bier meegenomen, want dat schenken ze hier in de horeca niet en heeft hijzelf ook niet in huis als rechtgeaarde moslim, maar heeft ook geen bezwaar als ik het in zijn huis drink.

Daarnaast ben ik in het dorp nog voorgesteld aan de dorpsonderwijzeres, een aantal vrienden van hem en hij heeft me meegenomen naar de Dorpsoudste, een soort burgemeester, die steeds voor een periode van 5 jaar, na verkiezingen wordt benoemd en die me hartelijk welkom heette.
De loco-burgemeester was er ook, er werd direct thee bij het tegenovergelegen theehuis besteld en we hadden een onderhoudend gesprek, waarbij Fikri moest tolken, want niemand hier spreekt Engels.

Sazlibosna is een soort voorstadje van Istanbul. Ik heb besloten, om niet met mijn fiets het centrum van Istanbul in te rijden, wordt ook sterk afgeraden, moet er waanzinnig druk zijn, ook de weg er naar toe. Er wonen officieel 16 miljoen geregistreerde inwoners en daarnaast nog een paar miljoen illegalen. In overleg met Fikri, brengt hij me maandagmorgen vroeg met zijn auto naar een dorpje 12 km verderop, waar er een rechtstreekse buslijn loopt tot in het centrum van Istanbul, vandaar zijn de Blauwe Moskee, Aya Sofia, etc. aan te lopen en kun je ook een boottour over de Bosporus doen, de zeestraat Bosporus scheidt Europa van Azië en biedt blijkbaar mooi uitzicht over beide delen van Istanbul.
Staat dus voor morgen, maandag op het programma. Fikri schrijft alle namen, buslijnnummers, etc. nog even voor me op.

Vanmiddag was ik uitgenodigd om mee naar een theehuis te gaan, maar dat ben ik al snel beu, hoe goed bedoeld ook; ik word steeds dezelfde vragen gesteld en het hele café heeft het over me, voor de rest is er ook niet zo veel te beleven denk ik. 's-Morgens waren we al naar een nabijgelegen dorpje geweest, samen geluncht met traditionele Börek, een soort bladerdeeg met vulling van of lamsvlees, of kaas, of aardappels. Voor mij als vegetariër geen vlees uiteraard. Daarna een thee in een theehuis.

Dus besloot ik, om na de middag een stukje te fietsen, rondom een door de droogte nagenoeg opgedroogd meer. Heerlijk op gemakje, beetje rondom kijken. Hier en daar wat fouragerende flamingo's. Omdat het zondag is, zitten er overal families te BBQ-en in de schaduw van bomen, vaak hangmat opgehangen voor de kinderen. Ik word regelmatig stop gehouden, ze willen dan weten waar ik vandaan kom en willen ook steeds een selfie met me maken. Of ze nou denken Youp van 't Hek of Rob Fruifhof 😅 te onmoeten, ik weet het niet, maar vind het wel vermakelijk.

Uiteraard was het alleen maar overharde weg vol kuilen en gaten, maar dat ben ik al zo gewoon, dat het ik het niet meer vermeld. Ik was nog een kilometer of 15 van mijn verblijfplaats toen ik wat hoorde tikken in mijn achterwiel. Kijk ik en zie daar een 4 cm lange spijker in mijn band zitten. Buitenband flink kapot, maar band niet lek. Blijkbaar niet door de anti-leklaag van Kevlar heen gegaan.
Wat ben ik blij met mijn Schwalbe Marathon Plus banden!

Afstand: 30 km
Cumulatief: 1.711 km

Dag Guus, Toch weer fantastisch om te lezen wat je meemaakt en hoe er op je gereageerd wordt. Ik krijg de indruk dat politiek en met name de relatiever de EU geen rol speelt. Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe op het platteland de eigen regering geien wordt. Geen idee of dat - als je zo met hun in contact bent - en hun nieuwsgierigheid en hartelijkheid naar een west-Europeaan een item is. En begrijp ik het nu goed dat dit ongeveer je eindbestemming is. Eerder dan gepland toch? Wanneer ga je weer richting Kwadendamme? 28 september? Gr. Jan

Jan 2023-09-24 21:20:39

Al automatische tekst ‘ verbeteringen’ Moet zijn: -,Relatie met de EU ipv relatiever - Gezien wordt ipv geien

Jan 2023-09-24 21:24:21

Hoi Guus, Je bent er dus bijna. Jammer, dat je niet met de fiets het centrum van Istanboel in kan. Waarom is de fiets in veel landen toch zo’n ondergeschoven kindje, terwijl het een prachtig vervoermiddel is. Je verslagen hebben ertoe geleid, dat we ons gaan verdiepen in de Balkan kustroute. Iets moois om voor volgend haar naar uit te zien. Succes met het vervolg van je reis.

Bert 2023-09-25 09:37:32

@Jan: Ze zijn hier niet zo met de EU bezig heb ik de indruk. Er wordt hier een harde strijd gevoerd om het financieel een beetje te redden. De inflatie is hier gigantisch en daar krijgt iedereen mee te maken, de koopkracht zakt wekelijks, spaargeld is niks meer waard. Het zou zo maar kunnen dat indoctrinatie hier is uitgevonden. De oude garde, voor zover ik het kan beoordelen (ik heb daar in mindere mate contact mee, omdat die geen Engels spreken), hebben een blind vertrouwen in Erdogan en zijn partij. De man waar ik logeer, een belezen, intelligente kerel, is er van overtuigd, dat over een half jaar economisch het tij keert. Want dat heeft Erdogan tenslotte beloofd. Jongere mensen zijn wel kritisch op dat beleid, maar durven dat maar voorzichtig uit te spreken. En dan ben ik nu in het Europese deel van Azië. Aan de andere kant van de Bosporus zijn ze veel conservatiever als ik het zo begrijp, dus in grote mate ook aanhanger van Erdogan. Ik wil me hier niet te betweterig opstellen, ben ook maar een tourist, maar heb sterk het gevoel, dat er zand in de ogen wordt gestrooid. En het Westen wordt ook wat afgekat; homohuwelijk, zedenloosheid, ze schepen ons op met de Syrische vluchtelingen, etc. niet best allemaal daar in Europa en USA.

Guud 2023-09-25 17:33:42

@Bert: Ik kom net terug uit Istanbul, nou daar wil je niet fietsen hoor, als je je leven lief hebt. Één groot mierennest van auto's, taxi's, bussen, trams met die lekkere tramrails in de rijdrichting, etc. Maar wel een mooie stad. En hier wordt hier nauwelijks gefietst, dus zullen ze daar ook geen voorzieningen voor treffen denk ik.

Guus 2023-09-25 17:39:29

Zit erop, Guus! Gelukwensen, man. En zoals eigenlijk steeds, weer vlotter dan verwacht. Buitenband een heel eind naar de mallebiezen, buiten de officiele wedstrijdtijd. Beetje geluk kan nooit kwaad. Mooie prestatie en na terugkomst bedenken wat volgend doel wordt. Of weet je het al?

Aart 2023-09-25 19:36:51

Dank je Aart. Ik had ingeschat dat ik nog wat meer (hogere) bergen zou hebben, die hoogteprofielkaartjes zijn soms moeilijk te interpreteren, dus inderdaad reden om de terugvlucht wat naar voren te schuiven. Ik zou eigenlijk dinsdag ook nog gaan fietsen, maar ga dat met die beschadigde band toch maar niet doen. Volgende doel Peking denk ik dan maar 🤣. Nee, daar heb ik nog niet over nagedacht.

Guus 2023-09-25 20:28:12

Mooi Guus, je flikt het toch maar weer...en dat fietsen in Istanbul heb ik wel gedaan maar dit zou ik achteraf ook iedereen afraden. En ja die marathon plus banden zitten er bij mij ook onder...nu in Thailand overmorgen Laos... Zet hem op.

Eric 2023-09-26 01:09:02

Einddoel bereikt mooie prestatie Guus gefeliciteerd, 10 landen gepasseerd je bent een echte wereld burger.

Adrie 2023-09-26 08:32:58

@Eric: Dank je Eric! Nou ja, je hebt het ervaren in Istanbul en je kent ook de Marathon Plus, hoef aan jou niets uit te leggen. Jij maakt toch behoorlijke afstanden per dag en dat met die warmte. Veel plezier verder, ik blijf je volgen op Polarsteps.

Guus 2023-09-26 08:43:04

@Adrie: Dank je Adrie! Valt allemaal wel mee hoor, klinkt ingewikkelder dan dat het is, zolang je wat dagen aan elkaar rijgt, krijg je vanzelf een mooie afstand en kom je ver.