Dag 19: Ahmetaq (Alb) - Elbasan (Alb) 84 km

Albanië, Ahmetaq

Vandaag staat een berg van 800 meter hoog op het programma. We zijn inmiddels wel wat gewend, dus het viel mee, hoewel het flink aanpoten was. Het aantal hoogtemeters vandaag was 1.012 meter.

We rijden dwars door hoofdstad Tirana en in het echte centrum, zeg maar zoals De Dam in Amsterdam, stoppen we bij het beeld van Skanderbeg op zijn paard. Skanderbeg was de nationale held van Albanië als strijder tegen de Ottomanen. Eerst stond op deze plek een beeld van Stalin, die in de communistische tijd van Albanië ook sterk werd vereerd, maar blijkbaar was Skanderbeg nog populairder.
Rondom Tirana hangt in het hele dal een sterke smog. Luchtvervuiling is hier enorm, ik moest ook de hele dag kuchen.

Halverwege de middag eindigen we voor vandaag in Elbasan en nemen een kamer in hotel Scampis (€ 30,--/2 personen incl. ontbijt). Een uitermate mooi hotel in een prachtige ambiance, geïntegreerd in de oude middeleeuwse stadswallen. Scampis is de oude naam van Elbasan. Tijdens het eten ging het wat regenen, maar wij zaten op het terras onder een grote parasol, zodat het alleen verfrissend was.