Dag 0.0: Dagje Rome

Italië, Rome

Nu ik er toch was, heb ik vandaag op gemak een toertje Rome gedaan. Rome is weliswaar best groot, maar ook compact; alle highlights zijn op relatief korte afstand bij elkaar in de buurt. Vanuit het logeer-klooster op de fiets naar het centrum, zo'n kleine 2 kilometer rijden. Eerst geprobeerd met de fiets in de hand in het centrum te lopen. Het was echter zo gigantisch druk, dat dit geen doen was. Fiets dus maar geparkeerd, op een makkelijk terug te vinden plaats en te voet de stad bezocht. Zowat alle hoogtepunten wel gezien, maar dat in een gigantische stroom mensen. Zoals in elke grote stad tegenwoordig, zijn letterlijk alle nationaliteiten vertegenwoordigd.
Wat me met name opviel: Chinezen, die over de volle breedte van het trottoir lopen, 5 mensen breed. Ik betrapte met er op, dat ik steeds opzij stapte en zij niet.
Na een poosje was ik dat beu en liep gewoon door. De ene frontale botsing na de andere, waarbij die Chinezen niet de minste moeite deden om te ontwijken. Ze zullen het niet hebben verstaan, maar een Nederlandse vloek begrepen ze toch wel. Dit zijn de zeer rijke Chinezen, die naar het buitenland kunnen; die zijn thuis gewend dat iedereen voor hen opzij gaat, maar dan hebben ze aan mij toch een verkeerde. Na een poos was het ik echter wel beu.
Veel te druk in Rome. Zo'n mensenmassa is niets voor mij.

Eind van de middag weer terug in het tot hotel verbouwde klooster, een hapje eten in de buurt en bijtijds naar bed.